Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Injagning

Featured Replies

Publicerat

Hej

Är ägare till en 1 år gammal tjt-tik som jag tänkt använda till grytjakt, främst på räv. Är ny som grytjägare och skulle vilja ha lite tips och tricks på hur man lyckas med sin grythund!

Som valp började jag rätt tidigt med krypträning i smala trägångar osv. Hon är x-tremt intresserad av räv och driver dem mer än gärna ovan jord. Till våren tänkte jag börja träna henne i "låda" hos grythundklubben.

Hur gjorde ni när ni jagade in er grythund? Vad är receptet för framgång (eller grytgång)?

Publicerat
Hur gjorde ni när ni jagade in er grythund? Vad är receptet för framgång (eller grytgång)?

Receptet för framgång är en bra hund. Det låter kanske en smula tråkigt men du kan hålla på och locka/hetsa och träna en hund hur mycket som helst men har den inte dom rätta anlagen så blir det aldrig en grytstjärna. Jag brukade förr alltid träna fram hundarna i lådgryt först men sedan gallret infördes så tycker jag att lite av nyttan med lådgryten har försvunnit. Annars så är det vanligaste vägen att gå via ett lådgryt och träna/vänja hunden vid att springa igenom gångar och till viss del förträngningar samt möta på grävling genom gallret. Om detta med träningen på grävling är bra för en renodlad rävhund ska jag låta vara osagt. Tysk jaktterrier brukar vara tidiga i jaktmognad och driver din hund räv samt har stort rävintresse så är det inte fel att testa att släppa på en inspårad räv eller inkörd av stövare. Fixar tiken det bra så är det ju bara att fortsätta injagningen på räv. Oavsett vad folk säger till dig så ska du veta att en grythund jagas in i naturgryt i skogen och inte genom att gå på galler i låda. Men det kan vara en inledning i steget mot en injagad grythund att börja på låda (om du vill). -Lycka till med terriern!

Publicerat
  • Författare

Tack för svar!

Intressant det du skriver om rävhund på grävling, jag är nämligen väldigt skeptisk till att låta min tik bli allt för upptaggad på just grimbart. Mest pga väldigt stenrika marker här uppe i Jämtland där jag jagar, vilket nästan omöjliggör jakt med spett och spade.

Men vad är alternativet om man vill presentera viltet under kontrollerade former?

Publicerat

och... ge fan i att kampa med hunden ; )

/Micke

Publicerat

Hej

Om du är tänkt att meritera din hund så bör du kanske vänta med "skarpa" släpp tills du gjort Grytanlagsprovet i konstgrytet.

En del smarta terriers som jagat "på riktigt" lär sej snabbt att det inte är på riktigt med galler o grejor, och då kan hunden helt sonika strunta i att jobba. Och för att få starta på Grytjaktprov så måste hunden ha gjort ett anlagsprov.

Om detta kan man tycka vad man vill, nuvarande regelverk ser så ut.

Och spett och spade i sten och tjäle är bara för självplågare, då är det MYCKET bättre att satsa på Mickel, han kommer ju ut (mer eller mindre) självmant!

Mvh

FinneoTysk

Publicerat

Glömde en sak...Om du åker över till Norge så tränar man på räv där.

FinneoTysk

Publicerat

Hej

Är ägare till en 1 år gammal tjt-tik som jag tänkt använda till grytjakt, främst på räv. Är ny som grytjägare och skulle vilja ha lite tips och tricks på hur man lyckas med sin grythund!

Som valp började jag rätt tidigt med krypträning i smala trägångar osv. Hon är x-tremt intresserad av räv och driver dem mer än gärna ovan jord. Till våren tänkte jag börja träna henne i "låda" hos grythundklubben.

Som micke skrev du behöver inte hetsa eller kampa med en tysk de kan vara nog skarpa för sitt eget bästa skaffa grytpejl många tyskar skäller lite i förhållande till ex en foxterrier så det kan vara svårt att höra vad som händer där nere i under jorden.Min tjt var redan skarp vid första släppet på räv .vänta med att trigga hunden fören du ser hur den funkar .De har lätt att bli tuffare med tiden ändå. Lycka till!