Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ballistic Coefficient för kantantända patroner

Featured Replies

Publicerat

Ohoj!

Håller på att försöka reda ut vilken BC vissa kantantända patroner har eftersom det sällan står varken på asken eller på tillverkarens hemsida.

Kanske bara jag som är tokig och räknar kulbanor på dessa kalibrar :) Men av händelde att någon faktiskt är intresserad så slönger jag upp resultatet av mitt sökande samlat i denna tråd :)

Fick svar av CCI/Speer fabriken idag och detta är vad de bidrar med:

db00d249.png

Inga hastigheter med tyvärr, men de finns ju på CCI's hemsida.

Publicerat

Nej då, ensam är du inte! Även jag har börjat känna ett behov av att räkna på kulbanor på dessa, inte minst inför eventuella framtida köp av nya pipor till quaden.

Publicerat

tacka så mycket även jag är ute efter bc på dom

Publicerat
  • Författare

Så bra att folk hade intresse av dem :)

Jag väntar på svar från fler tillverkare, slänger upp resultat här allt eftersom de dimper ned.

Publicerat
  • Författare

Det fina folket på RUAG/RWS påstår att de inte vet BC på sina kantantända patroner.... Märkligt tycker jag.

Ska se om jag kommer åt data för dem bakvägen..

Publicerat

Nice!!!

Bara köpa ammo och utvärdera om data stämmer irl.

Publicerat

Typ enda gången det är motiverat att använda bc[G1] :lol: Är ju som att skjuta iväg ett askfat ungefär...

Publicerat

Det fina folket på RUAG/RWS påstår att de inte vet BC på sina kantantända patroner.... Märkligt tycker jag.

Ska se om jag kommer åt data för dem bakvägen..

De har dropcharts för ammon på hemsidan,

du kan med ganska god noggranhet räkna baklänges för att få fram ett BC G1.

/Christian

Publicerat

Det finns en massa .22 lr i JBM´s databas. Dom står som 0.224 Long Rifle. RWS och Remington fanns det ett gäng av vad jag såg på en 10 sekunders titt. http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmtraj-5.1.cgi

Publicerat

Jag är den förste att skriva under på alla fördelar med att träna skytte med 22 LR ammunition, inte minst när det gäller att träna på "långhållsskytte".

När vi kommer in på ytterballistik och framför allt 22 LR så finns det dock en del problem att fundera på:

Super/Trans/Sub-sonisk hastighet

Om man skjuter ammunition som har ett Vo som överstiger ljudhastigheten så kommer man att få problemet med att de aerodynamiska lagarna ser lite olika ut för hastigheter ovanför respektive under ljudhastigheten. Dessutom så ändras projektilen stabilitet när den "passerar" ljudhastigheten vilket kan ställa till det.

Ballistiska koefficienter

Oavsett om man baserar sina beräkningar på G1, G7 eller någon av de andra koefficienterna så är dessa konstruerade för supersoniska hastigheter och modellerna är inte avsedda för subsoniska beräkningar.

"Ballistikmotorer"

Det finns en del olika beräkningsmodeller som Siacci/Mayevski, Pejsa, 3-eller 6DOF eller "Aberdeen"modeller, dessa används av de olika ballistikprogram som finns tillgångliga på marknaden (även om 6DOF) är lite för komplex för handdatorer och oftast används vid rent militära applikationer. Alla dessa modeller har det gemensamt att de har sitt ursprung i militär forskning och att de primärt har tagits fram för artilleriberäkningar, ingen av dessa modeller är egentligen avsedda för beräkningar av ballistik för subsoniska projektiler.

Sammantaget innebär detta att det är väldigt svårt att hitta någon bra metod att utföra teoretiska beräkningar av ballistiktabeller för projektiler i subsoniska hastigheter om man undantar Dopplermätdata vilket i o f s ger en hög precision även i subsoniska hastigheter. Problemet är bara det att det finns väldigt lite publiserade dopplerdata tillgänglig och såvitt jag känner till finns det ingen tillgänglig dopplerdata för några kantantända patroner.

Visst kan man försöka sig på att göra "teoretiska" rangecards för sin egen 22 LR laddning men det överlägset bästa sättet är att helt sonika skjuta på de olika avstånd som kan bli aktuella och att göra sitt eget rangecard baserat på det verkliga utfallet. Om man sedan börjar föra anteckningar om vindavdrift på olika håll och vid olika vindförhållanden så har man kommit väldigt långt på vägen :blush:

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Jag är den förste att skriva under på alla fördelar med att träna skytte med 22 LR ammunition, inte minst när det gäller att träna på "långhållsskytte".

När vi kommer in på ytterballistik och framför allt 22 LR så finns det dock en del problem att fundera på:

Super/Trans/Sub-sonisk hastighet

Om man skjuter ammunition som har ett Vo som överstiger ljudhastigheten så kommer man att få problemet med att de aerodynamiska lagarna ser lite olika ut för hastigheter ovanför respektive under ljudhastigheten. Dessutom så ändras projektilen stabilitet när den "passerar" ljudhastigheten vilket kan ställa till det.

Ballistiska koefficienter

Oavsett om man baserar sina beräkningar på G1, G7 eller någon av de andra koefficienterna så är dessa konstruerade för supersoniska hastigheter och modellerna är inte avsedda för subsoniska beräkningar.

"Ballistikmotorer"

Det finns en del olika beräkningsmodeller som Siacci/Mayevski, Pejsa, 3-eller 6DOF eller "Aberdeen"modeller, dessa används av de olika ballistikprogram som finns tillgångliga på marknaden (även om 6DOF) är lite för komplex för handdatorer och oftast används vid rent militära applikationer. Alla dessa modeller har det gemensamt att de har sitt ursprung i militär forskning och att de primärt har tagits fram för artilleriberäkningar, ingen av dessa modeller är egentligen avsedda för beräkningar av ballistik för subsoniska projektiler.

Sammantaget innebär detta att det är väldigt svårt att hitta någon bra metod att utföra teoretiska beräkningar av ballistiktabeller för projektiler i subsoniska hastigheter om man undantar Dopplermätdata vilket i o f s ger en hög precision även i subsoniska hastigheter. Problemet är bara det att det finns väldigt lite publiserade dopplerdata tillgänglig och såvitt jag känner till finns det ingen tillgänglig dopplerdata för några kantantända patroner.

Visst kan man försöka sig på att göra "teoretiska" rangecards för sin egen 22 LR laddning men det överlägset bästa sättet är att helt sonika skjuta på de olika avstånd som kan bli aktuella och att göra sitt eget rangecard baserat på det verkliga utfallet. Om man sedan börjar föra anteckningar om vindavdrift på olika håll och vid olika vindförhållanden så har man kommit väldigt långt på vägen :blush:

//Henrik

Stort tack för ett väldigt matnyttigt inlägg i tråden!

Nu är det främst 22 magnum som jag sitter och räknar lite på, och syftet (för mig) är helt enkelt att på teoretiskt vis hitta ett par kandidater att träna med för att komma fram till mer konkret fakta.

Innan bössan dyker upp ska jag ha hittat några kandidater at testa, som iaf har teoretiska möjligheter att vara något sånär stabila vid flykt. Dessa ska sedan sållas baserat på träffbild på 80m.

Efter detta är det dags att lära mig bössan och optiken samt den aktuella patronen vid olika avstånd och mängd sidovind.

Det ska således även inhandlas vind- och avståndsmätare innan hyggena tinar. Målbilden jag har för detta är att jag sedan ska kunna mäta vinden, mäta avståndet till målet, kompensera på siktet och träffa med ett skott på ett för kalibern långt avstånd - runt 100-180m är väl kanske rimligt att hoppas på. Gärna längre såklart, men då handlar det uteslutande om papper.

När detta sitter går jag vidare till .222 och kör samma process (men avstånd ökas såklart) och senare till .308 (som jag hoppas ha hunnit inhandla under tiden).

Att samla alla BC-värden jag får tag på i tråden är bara att ses som en samhällstjänst :D Visst kanske man kan räkna baklänges från tabellerna, den som orkar får gärna göra det och lägga in här på samtliga :) Själv hoppas jag iaf få tag på en lista :) Sen är det primärt vindavdrift jag är intresserad av att räkna på (kanske finns med på sidan, jag har faktiskt inte kollat) men det känns iaf mer dynamiskt än drop då vindn är olika stark och kommer frpn olika vinklar till skillnad mot moder jords attraktion :)

Publicerat

Stort tack för ett väldigt matnyttigt inlägg i tråden!

Nu är det främst 22 magnum som jag sitter och räknar lite på, och syftet (för mig) är helt enkelt att på teoretiskt vis hitta ett par kandidater att träna med för att komma fram till mer konkret fakta.

Innan bössan dyker upp ska jag ha hittat några kandidater at testa, som iaf har teoretiska möjligheter att vara något sånär stabila vid flykt. Dessa ska sedan sållas baserat på träffbild på 80m.

Efter detta är det dags att lära mig bössan och optiken samt den aktuella patronen vid olika avstånd och mängd sidovind.

Det ska således även inhandlas vind- och avståndsmätare innan hyggena tinar. Målbilden jag har för detta är att jag sedan ska kunna mäta vinden, mäta avståndet till målet, kompensera på siktet och träffa med ett skott på ett för kalibern långt avstånd - runt 100-180m är väl kanske rimligt att hoppas på. Gärna längre såklart, men då handlar det uteslutande om papper.

När detta sitter går jag vidare till .222 och kör samma process (men avstånd ökas såklart) och senare till .308 (som jag hoppas ha hunnit inhandla under tiden).

Att samla alla BC-värden jag får tag på i tråden är bara att ses som en samhällstjänst :D Visst kanske man kan räkna baklänges från tabellerna, den som orkar får gärna göra det och lägga in här på samtliga :) Själv hoppas jag iaf få tag på en lista :) Sen är det primärt vindavdrift jag är intresserad av att räkna på (kanske finns med på sidan, jag har faktiskt inte kollat) men det känns iaf mer dynamiskt än drop då vindn är olika stark och kommer frpn olika vinklar till skillnad mot moder jords attraktion :)

Håller med om att det är en samhällstjänst så jag kan börja med att tacka för det, både jagar och övar mycket med olika kantantända kalibrar. Har ingen direkt erfarenhet av 22 wmr över 120 meter själv så det ska bli intressant att se hur det stämmer överens. Såg så sent som i helgen när jag var och kollade på den teoretiska kulbanan för .17HMR på Hornadys hemsida (som anger BC för sina kantantända) att dom skriver så här om .22WMR '/../ and excellent terminal performance out to 125 yards /.../'. Undrar om det är en sedvanlig friskrivning eller vad dom menar med det, för att referera till det Henrik skrev så borde den inte sjunka under ljudets hastighet förrän bortåt strax innan 200 yards (en halvgrov gissning.)

Publicerat
  • Författare

Huumm.. En av grabbarna i Ruags styrelse heter Georges Hess.... :ph34r:

Publicerat

Jag får börja med att be om ursäkt för att jag inte fattade att vi pratade om 22 WMR. får väl skylla på strålningen :blush:

Resonemanget i inlägget ovan handlar om problemen som uppstår när man går från supersonisk till subsonisk hastighet och för 22 WMR sker väl det på avstånd från ca 150m till en bit bortom 200m beroende på vilken laddning man väljer.

Jag kör en app som heter Ballistic FTE på Iphonen och där finns det en del 22 WMR laddningar att välja på, PMC har en 40 grains predatorladdning som verkar vara riktigt vass på papperet. Hur den funkar i verkligheten har jag ingen aning om, den ger en vindavdrift på ca 10cm för 1 m/s rak sidovind på 200m vilket förmodligen är bland det bästa du kan hitta i 22 WMR. De flesta andra laddningar ligger på eller över 15cm under samma förutsättningar .

För egen del har jag mest pysslat med 22 LR för denna typ av skytte, när jag har velat ha lite mer kraft en 22 LR har mitt val varit 22 Hornet men därmed inte sagt att det skulle vara något fel på 22 WMR snarare tvärtom. Jag har en R93:a som jag funderar på att skaffa en 22 WMR pipa till för att kunna introducera min femårige son i lite mer jaktbetonat skytte med så småningom (även om han fortfarande befinner sig i luftgevärsåldern).

///Henrik

Publicerat
  • Författare

Jag får börja med att be om ursäkt för att jag inte fattade att vi pratade om 22 WMR. får väl skylla på strålningen :blush:

Resonemanget i inlägget ovan handlar om problemen som uppstår när man går från supersonisk till subsonisk hastighet och för 22 WMR sker väl det på avstånd från ca 150m till en bit bortom 200m beroende på vilken laddning man väljer.

Jag kör en app som heter Ballistic FTE på Iphonen och där finns det en del 22 WMR laddningar att välja på, PMC har en 40 grains predatorladdning som verkar vara riktigt vass på papperet. Hur den funkar i verkligheten har jag ingen aning om, den ger en vindavdrift på ca 10cm för 1 m/s rak sidovind på 200m vilket förmodligen är bland det bästa du kan hitta i 22 WMR. De flesta andra laddningar ligger på eller över 15cm under samma förutsättningar .

För egen del har jag mest pysslat med 22 LR för denna typ av skytte, när jag har velat ha lite mer kraft en 22 LR har mitt val varit 22 Hornet men därmed inte sagt att det skulle vara något fel på 22 WMR snarare tvärtom. Jag har en R93:a som jag funderar på att skaffa en 22 WMR pipa till för att kunna introducera min femårige son i lite mer jaktbetonat skytte med så småningom (även om han fortfarande befinner sig i luftgevärsåldern).

///Henrik

Jo, att de kommer bli svårberäkneliga efter 150-200m är ju sant, men det är väl där de praktiska testerna kommer in i bilden :)

Jag var nog inte så tydlig med att det var just WMR jag avsåg skjuta med heller :)

Stora anledningen att det blir 22 WMR är att jag skulle gräma mig att behöva avstå skott på räv då jag är ute och jagar annat, främst :)

De flesta patroner jag räknat på hittills ligger på 13cm drift vid 4m/s rak sidovind och målet är på 100m. Altså de CCI-patroner som hade bäst BC ;)

Publicerat

Intressant med BC för kantantändare, men jag upptäckte andra problem som inte syntes i ballistikprogrammen.

Äger en CZ452 .22WMR. Upp till ca 85m håller bössan ihop träffbilden inom några centimeter men på 100m är det bra dag om spridningen ligger innanför 10cm.

Kompisen har en Remington 597, den håller fortfarande ihop träffbilden vid 100m.

CZ452 har en räffelstigning på 1:16'' i en 20,9' pipa, 597 har en räffelstigning på 1:14'' i en 18½' pipa.

Publicerat

Kroken,

jag var tvungen att kolla lite på några olika laddningar i 22 wmr. Resultatet syns i bilden nedan:

22wmr.png

Det jag kikade på var vindavdriften för de olika laddningarna, jag satte vinden till 1 m/s så om du vill jämföra resultaten med dina simuleringar vid 4 m/s är det bara att multiplicera med 4 ;)

Skall du jaga räv så behöver du såklart ha 40 grains kulor i din ammunition, trots det tog jag även med en 33 grains laddning som referens.

CCI, Remingtons eller för den delen Winchesters 40 grains laddningar är väldigt lika så i valet mellan dem gäller det bara att hitta den laddning som skjuter bäst.

PMC laddningen är klart vassare ur ett ballistiskt perspektiv så där kan man möjligen fundera på att testa den även om den skulle skjuta något sämre...

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tackar tackar!

Ja, PMC såg ju helt klart intressant ut. Naturligtvis är väl tillgången på den ammon lika med noll lokalt skulle jag tro - men det blir ju ett par turer per år för att hamstra på sig smmo för sportskyttet :)

Publicerat

Tackar tackar!

Ja, PMC såg ju helt klart intressant ut. Naturligtvis är väl tillgången på den ammon lika med noll lokalt skulle jag tro - men det blir ju ett par turer per år för att hamstra på sig smmo för sportskyttet :)

tja jag har iaf en sån ask med skott så om du inte hittar mer lokalt så ska jag se om inte "min" handlare har mer av dom

Publicerat
  • Författare

tja jag har iaf en sån ask med skott så om du inte hittar mer lokalt så ska jag se om inte "min" handlare har mer av dom

Gôtt! Åmål är ju nästgårds :) Inga problem att åka dit för bra ammo :)

Du råkar inte komma ihåg priset på den?

Publicerat

Gôtt! Åmål är ju nästgårds :) Inga problem att åka dit för bra ammo :)

Du råkar inte komma ihåg priset på den?

dals lång-ed egentligen i åmål ska du vara glad om du får tag i olika 22LR

tror att dom kostade 180 kr jag köpte en del olika .22wmr skott samtidigt så jag minns inte exakt

Publicerat
  • Författare

dals lång-ed egentligen i åmål ska du vara glad om du får tag i olika 22LR

tror att dom kostade 180 kr jag köpte en del olika .22wmr skott samtidigt så jag minns inte exakt

Det var som tusan, har faktiskt bott i mellerud och jobbat i håverud :) men det är länge sen nu. Visste inte att det fanns en handlare där.

Publicerat

Det var som tusan, har faktiskt bott i mellerud och jobbat i håverud :) men det är länge sen nu. Visste inte att det fanns en handlare där.

anton olsson´s järnhandel i dals lång-ed

förr så var det kombinerad järnhandel djuraffär och vapenhandlare nu är det bara järnhandel å vapen :D

Publicerat
  • Författare

De där PMC patronerna verkar ju helt klart intressanta.

Här är en beräkning på en som heter PMC 40gr Predator Magnum JSP. 3m/s rak sidovind.

993ac697.png