Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket montage är att föredra till en Winchester m70 Classic?

Featured Replies

Publicerat

Vilket fäste är att föredra till en Winchester m70 Classic Featherweight utan öppna riktmedel?

Eftersom det inte finns några öppna riktmedel på den, så är det kanske onödigt att köra på Leupold QR, vilket jag gör på 8x57'n... Eller? :wacko:

Kalibern är 6,5x55, så det blir nog mestadels småviltsjakt och eventuellt reservbössa på älgjakten. Siktet tänkte jag skulle få bli en Zeiss Conquest 3-9x50, dvs. så är röret på 1'', iaf vad jag har för mig.

Bara att ösa på med förslag, så återkommer jag efter jag slutat kvällspasset på jobbet.

Mvh Christer

Publicerat

ny%2Bbysse.JPG

På bilden ser du min CG 2000, utrustad med just en conquest 3-9x50 med motljusskydd.

Det sitter redfieldringar direkt i bössan. Jag tycker att det är snyggare än en del andra montage, men det är fasen inte praktiskt om man är velig av sig.....

Publicerat

Vilket fäste är att föredra till en Winchester m70 Classic Featherweight utan öppna riktmedel?

Eftersom det inte finns några öppna riktmedel på den, så är det kanske onödigt att köra på Leupold QR, vilket jag gör på 8x57'n... Eller? :wacko:

Kalibern är 6,5x55, så det blir nog mestadels småviltsjakt och eventuellt reservbössa på älgjakten. Siktet tänkte jag skulle få bli en Zeiss Conquest 3-9x50, dvs. så är röret på 1'', iaf vad jag har för mig.

Bara att ösa på med förslag, så återkommer jag efter jag slutat kvällspasset på jobbet.

Mvh Christer

själv funderar jag om ja ska sätta en skena eller någon form av qr fästen.

en skena borde vara stadigare än klackarna jag har på bössan nu och igentligen behöver jag inga qr fästen just nu efterssom jag bara har ett sikte.

Publicerat
  • Författare

ny%2Bbysse.JPG

På bilden ser du min CG 2000, utrustad med just en conquest 3-9x50 med motljusskydd.

Det sitter redfieldringar direkt i bössan. Jag tycker att det är snyggare än en del andra montage, men det är fasen inte praktiskt om man är velig av sig.....

Riktigt fin kombination du har där Leif! Vad tycker du om baserna och ringarna, är dem skottfast? Sedan så ser ju verkligen Conquesten BADASS ut med motljusskyddet monterat! :ph34r::D:wub:

En fråga angående Conquesten, vilket riktmedel föredrar du? Fyran eller tjugan? Då med avseende på bäver, toppfågel, rådjur och någon räv eller kråkfågel som eventuellt byte.

själv funderar jag om ja ska sätta en skena eller någon form av qr fästen.

en skena borde vara stadigare än klackarna jag har på bössan nu och igentligen behöver jag inga qr fästen just nu efterssom jag bara har ett sikte.

Ja, jag tyckte faktiskt riktigt mycket om Picatinny-skenan som satt på AK5:an jag hade under grundutbildningen, så varför inte? Tål att funderas på...

Publicerat

Riktigt fin kombination du har där Leif! Vad tycker du om baserna och ringarna, är dem skottfast? Sedan så ser ju verkligen Conquesten BADASS ut med motljusskyddet monterat! :ph34r::D:wub:

En fråga angående Conquesten, vilket riktmedel föredrar du? Fyran eller tjugan? Då med avseende på bäver, toppfågel, rådjur och någon räv eller kråkfågel som eventuellt byte.

Jo nog är montaget skottfast, uppenbarligen en rätt vanlig variant på andra sidan pölen men inte speciellt vanlig här. Det tog faktiskt ett tag innan jag fattade vad det var för ett montage egentligen, men när jag väl identifierat det så dök det upp i allsköns amerikansk vapenlitteratur och får där ungefär samma utrymme som weaver.... Jag tycker framför allt att montaget är snyggt. Problemet är att det är begränsande. Nu sitter det ett rel högt montage 1" ringar där, inget man byter i första taget. Å andra sidan så passar conquesten rätt bra just där, en allt i allo.

Jag har riktmedel fyra i min. Har främst använts på älg och rådjursjakt. Också har jag skjutit något halvdussin förvildade får också.... Jag funderar allvarligt på om jag inte skulle valt riktmedel 20 om jag beställt kikaren idag.

Publicerat

Warne gör mycket stabila ringar och klackar.

Har haft ett par uppsättningar och de har funkat mycket bra.

• 1 month later...
Publicerat

Själv så blir det en MAK-skena till min Conquest 3-9X50. Blir tyvärr tämligen högt men bakre järnsiktet på Tikka M65 sitter så pass långt bak att det blir knöligt att ha något annat, iaf om man ämnar ha flip-up linskydd på gluggen..

Publicerat
  • Författare

Själv så blir det en MAK-skena till min Conquest 3-9X50. Blir tyvärr tämligen högt men bakre järnsiktet på Tikka M65 sitter så pass långt bak att det blir knöligt att ha något annat, iaf om man ämnar ha flip-up linskydd på gluggen..

Nu när du säger det så beställde jag mig en Zeiss Conquest 3-9x50 i torsdags eller om det var fredags... :blink::blush::lol:

Hur som så får den ta Leupoldens plats på 6,5:en när den väl kommer hem. Tror att det till och med går att använda samma ringar som jag använt till VX1:an. :)

m70n-och-kikarsiktet.jpg

Bilder utlovas, som alltid! ;)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu har äntligen motljusskyddet till min zeissbastard dykt upp, men då är ju bara frågan om hur i hela friden man skall montera skyddet på kikaren... :huh:

Det är ju spår i både kikaren och motljusskyddet, men hur mycket våld krävs för att få den på plats?

En lite nyare bild;

kulbc3b6ssan1-e1301396059424.jpg

Mvh

Publicerat
  • Författare

Förrsesten.. Glöm det där med problemen med att montera motljusskyddet, det var ju ganska lätt bara man tänkte till lite.. :blush::lol:

Bild kommer... :D

Publicerat
  • Författare

Motljusskyddet monterat!

zeissmedmotljusskydd.jpg?w=500&h=373

Hoppas bara man får sig någon bäver i vårvärmen... ^_^

Publicerat

Ja för vem vill inte ha lite bäver i vår värmen;)?

Publicerat
  • Författare
Ja för vem vill inte ha lite bäver i vår värmen ;)

Precis! ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk