Publicerat Februari 27, 200620 yr Jag har varit och kollat på grytpistol, men är lite konfunderad. Är det jätte svårt att få licens på en som revolver som rymmer mer än ett skott?? Är tacksam även för andra tips eller saker jag ska tänka på vid ett köp av grytpistol.
Publicerat Februari 27, 200620 yr För att motivera flerskotts så är nog enda möjligheten "singel action" och att det handlar mycket om grytjakt. Lusläs vapenlagen och vilka krav undantag där står. Har själv licens på flerskotts 22:a med 8 plugg När jag sökte så skrev jag flera sidor ang min motivering, bifogade 6-8 intyg från markägare där jag hjälpt till med grävling i gryt (Uppdrag utöver egen jakt ska vara omfattande). Antal gryt på egna marken. Fällor och antal fångat och fällt vilt. Desutom en förklaring till varför det är bättre med fler skott än ett i grytsammanhang, gav även några exempel på jakten. Typ ligga inkrupen under lada, skjuta o ladda om med ficklampan i ena handen oh vapen i det andra med ev skadad grävling framför sig. att då plocka upp nytt skott ur fickan för att ladda om samtidigt hålla rätt på hund och grävling, dessutom lysa osv. Ja det fungerar dåligt med enkelskottare helt enkelt. Spinn på djurskydd etik osv. Det fungerade för mig iallafall men tror nog att det är betydligt svårare idag att lyckas med licens på flerskottsrevolver om man inte är aktiv i pistolskyttesamanhang för då kan man även få jaktlicens på tävlingsvapnet. MvJh NS
Publicerat Februari 27, 200620 yr Jag har varit och kollat på grytpistol, men är lite konfunderad. Är det jätte svårt att få licens på en som revolver som rymmer mer än ett skott?? Är tacksam även för andra tips eller saker jag ska tänka på vid ett köp av grytpistol. Jag kan säga som så här, har du inte licens på en enskottare först får du aldrig licens på en flerskottare (jag tror att kravet är att du ska jaga yrkesmässigt eller likvärdigt). Och ja, det är svårt att få licens även på en enskottare. Restriktionerna kring handelsdsvapen är ganska stränga och det kräver en del pappersarbete för att ha en chans att få licens.
Publicerat April 4, 200620 yr Usch vad licens tanten krånglar.... har fortfarande inte fått pistolen :-
Publicerat April 4, 200620 yr Jag kan säga som så här, har du inte licens på en enskottare först får du aldrig licens på en flerskottare (jag tror att kravet är att du ska jaga yrkesmässigt eller likvärdigt). Och ja, det är svårt att få licens även på en enskottare. Restriktionerna kring handelsdsvapen är ganska stränga och det kräver en del pappersarbete för att ha en chans att få licens. Så jäkla krångligt är det väl inte.Inte här ialla fall. Jag fick licens på en 22:a halvautomat..å det var den första grytpistolen jag skaffade...Kan väl ha varit 23-24 år då. Jag skaffade bara intyg från folk härikring att jag jagade och sköt rätt mkt räv, samt intyg på mina hundar...skrev sedan en lite längre text om mig själv och motiverade varför jag skulle behöva en flerskottare...å vips så blev det godkänt...
Publicerat April 5, 200620 yr Så jäkla krångligt är det väl inte.Inte här ialla fall. Jag fick licens på en 22:a halvautomat..å det var den första grytpistolen jag skaffade...Kan väl ha varit 23-24 år då. Jag skaffade bara intyg från folk härikring att jag jagade och sköt rätt mkt räv, samt intyg på mina hundar...skrev sedan en lite längre text om mig själv och motiverade varför jag skulle behöva en flerskottare...å vips så blev det godkänt... Det har mycket stor betydelse var man bor. Både jag och kompisen är på gång att söka licens nu. Det första man fick höra vid kontakt var. "för att få licens på flerskotts så fordras att du är yrkesjägare" Men efter att vi påpekat vad som står i paragraferna så ser det åtminstone lite ljusare ut. Får väl se hur det går när jag lämnar in papperna.
Publicerat April 5, 200620 yr Om man har målskyttekompetens så kan man få en flerskottare på jakt istället för en enkelskottare, med i övrigt samma krav som för att få en enkelskottare. Börja tävla först alltså!
Publicerat April 5, 200620 yr Eftersom jag har "för många" bössor har jag inte jaktlicens på min 22:a utan enbart målskjutning. Nu har jag tänkt sätta upp en rävfälla, då får jag ju inte använda 22:an till avlivning, det klenaste jag har därefter är min drilling 12-7x57R. Känns lite onödigt. Är det möjligt att få tillstånd att avliva med 22:an? Att ha en rävfälla räcker förståss inte för att få licens på en enskottare? Är det lättare eller svårare att få licens på en insticks 22:a. Tom
Publicerat April 5, 200620 yr Det har mycket stor betydelse var man bor.Både jag och kompisen är på gång att söka licens nu. Det första man fick höra vid kontakt var. "för att få licens på flerskotts så fordras att du är yrkesjägare" Men efter att vi påpekat vad som står i paragraferna så ser det åtminstone lite ljusare ut. Får väl se hur det går när jag lämnar in papperna. Jag söker i Värnamo, kvinnan som sitter och sköter licensansökningarna där är jätte trevlig när man ringer: "detta verkar inte vara några bekymmer"..... ändå får jag kompletterings papper hem för andra gången nu, frågorna lyder: 1.Hur har du avlivat vilt tidigare? 2.Är det ingen annan i ditt jaktlag som har en grytpistol? 3.Vi vill ha intyg på dina jaktmarker (trotts att jag skickade de förra gången?). Jag fick förövrigt samma svar som Musköt på frågan vad som krävdes för att få en flerskott revolver, då måste du vara yrkesjägare.
Publicerat April 5, 200620 yr Eftersom jag har "för många" bössor har jag inte jaktlicens på min 22:a utan enbart målskjutning.Nu har jag tänkt sätta upp en rävfälla, då får jag ju inte använda 22:an till avlivning, det klenaste jag har därefter är min drilling 12-7x57R. Känns lite onödigt. Är det möjligt att få tillstånd att avliva med 22:an? Att ha en rävfälla räcker förståss inte för att få licens på en enskottare? Är det lättare eller svårare att få licens på en insticks 22:a. Tom Grytrevolvern ingår ej i vapengarderoben. Har man en 22:a så kan man motivera att man vill anpassa sitt vapeninnehav utan att utöka detta och söka avlivningstillstånd på pangen man redan har licens på jakt eller målskjutning spelar ingen roll för skott i fälla räknas inte som jakt utan det är avlivning. mvh Rune 8)
Publicerat April 5, 200620 yr Tack för upplysningen Rune! Jag anade att det fanns någon regel typ avlivningstillstånd. När jag fått min fälla klar skall jag låta polisen "få välja på": 1 instickspatron 2 grytrevolver 3 avlivnignstillstånd Tom
Publicerat April 11, 200620 yr Sådär ja nu har jag fått licensen på pickan ;D Enskott? Vad för pistol?
Publicerat April 11, 200620 yr Enskott? Vad för pistol? Enskotts revolver, Weihrauch HW7E... Jag kan slänga in en bild på den när ja har hämtat den ;D
Publicerat April 30, 200620 yr Enskott? Vad för pistol? Oj hade nästan glömt men här kommer bilden på pickan ;D
Publicerat Juni 21, 200619 yr Är det nogån som har en länk eller liknande till vapenlagsutdrag + dessa undantag? Jag skall själv söka licens och vill ju då också ha så mycket kött på benen som möjligt. MVH Roggman66