Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skicka vapen på posten?

Featured Replies

Publicerat

Som den övre rubriken säger! Vad är de som gäller när man skickar vapen på posten? och vad går de som för paket?

MVH André

Publicerat

Intresseorganisationerna förhandlade fram ett undantag för att få skicka vapen via posten. Det skulle gälla "tillsvidare".

Förmodligen kommer de sluta helt eftersom posten företagscenter kommer försvinna och även företagarna kommer få sköta sina postärenden på ICA... inte helt lämpligt att lämna in vapen hos :)

I övrigt har mina gått som REK tidigare.

Sök på vapen på posten.se, kanske står ngt där om hur läget är?

Publicerat

Rekommenderar annars bussgods! Relativt billiga, runt 400kr/vapen (ca. 200kr/paket) och kör väl i proncip över hela landet.

Publicerat

Utdrag från Posten

Dispens gällande distribution av skjutvapen och vapendelar genom tjänsten Värde

Från gällande tjänstevillkor och särskilda villkor för Värde (Brev med tillägg) medges dispens för distribution av

skjutvapen och vapendelar under perioden 2010-09-01 - 2011-03-31. Ett grundläggande krav för distribution är

att kunden tillser att samtliga relevanta bestämmelser i vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70)

och Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen (RPSFS 2009:13) följs. I samma

författningar finns också närmare beskrivet vad som avses med skjutvapen och vilka andra vapen som omfattas

av bestämmelserna.

För vapen gäller att huvuddel och vital del skickas i separata värdeförsändelser. Observera att Vapenlagen skall

följas. Posten ser gärna att kunden även har vapenlås på vapnets huvuddel. Explosiv ammunition är inte tillåtet

att skicka med Posten. (laddade med krut, kolsyra eller brandfarlig vätska).

Nemas problemas just nu i alla fall. Får se vad som händer efter 1 april.

Publicerat

Utdrag från Posten

Dispens gällande distribution av skjutvapen och vapendelar genom tjänsten Värde

Från gällande tjänstevillkor och särskilda villkor för Värde (Brev med tillägg) medges dispens för distribution av

skjutvapen och vapendelar under perioden 2010-09-01 - 2011-03-31. Ett grundläggande krav för distribution är

att kunden tillser att samtliga relevanta bestämmelser i vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70)

och Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen (RPSFS 2009:13) följs. I samma

författningar finns också närmare beskrivet vad som avses med skjutvapen och vilka andra vapen som omfattas

av bestämmelserna.

För vapen gäller att huvuddel och vital del skickas i separata värdeförsändelser. Observera att Vapenlagen skall

följas. Posten ser gärna att kunden även har vapenlås på vapnets huvuddel. Explosiv ammunition är inte tillåtet

att skicka med Posten. (laddade med krut, kolsyra eller brandfarlig vätska).

Nemas problemas just nu i alla fall. Får se vad som händer efter 1 april.

Jo jo, det är judet senaste beslutet :) Traskar du in på posten kommer de hävda att det slutade gälla den 1/1 :)

Publicerat

Ja men då visar man snyggt dem vad som står på deras egen hemsida!

Fick jag göra o som tack slapp jag betala ena delen av värdeförsändelsen =)

Fram till 31/3-2011 är det ok att skicka vapen som värde hos postens företagscenter.

http://www.posten.se/c/varde?letter=V&page=varde

Publicerat

Huvuddel som VÄRDE. Vital del som REK.

Dessa två paket får ej skickas samma dag.

Det är en del meck med VÄRDE. Paketet ska omslutas av "kartongpapper" eller vad det heter, och alla skarvar ska tejpas över med Postens VÄRDE-tejp (försegling). Dvs du får inte tejpa ihop paketet själv. Jag brukar binda ihop paketet med snöre, och sen slutförseglar vi med Postens tejp på Företagscentret.

Publicerat

Rekommenderar annars bussgods! Relativt billiga, runt 400kr/vapen (ca. 200kr/paket) och kör väl i proncip över hela landet.

Finns ett problem med Bussgods, dom kan inte skicka vapen över hela Sverige.

Vissa sträckor går bra men inte andra beroende på om dom uppfyller kraven för att frakta vapen under den aktuella sträckan.

Generellt kan man säga att norr om Dalälven funkar det, ner till mig gick det tyvärr inte.

Publicerat

Finns ett problem med Bussgods, dom kan inte skicka vapen över hela Sverige.

Vissa sträckor går bra men inte andra beroende på om dom uppfyller kraven för att frakta vapen under den aktuella sträckan.

Generellt kan man säga att norr om Dalälven funkar det, ner till mig gick det tyvärr inte.

Märkligt, jag har nyligen skickat både till kristianstad och härnösand, från karlstad, utan problem. De ville inteta emot båda paketen samma dag och de ville inte att man skulle märka det med "vapen" eller ngt sånt, annars var det bara att tuta och köra.

Publicerat

Märkligt, jag har nyligen skickat både till kristianstad och härnösand, från karlstad, utan problem. De ville inteta emot båda paketen samma dag och de ville inte att man skulle märka det med "vapen" eller ngt sånt, annars var det bara att tuta och köra.

Kan bero på kunskapsnivån på inlämningsstället, i mitt fall så fick vi olika bud beroende på vart man frågade.

Jag kollade på bussgods nere hos mig iom att säljaren bodde en bit från närmaste bussgods "terminal" där blev det OK, när han sen skulle skicka så blev det blank nej.

Då pratade vi med kundtjänst och det var dom som kom med förklaringen att dom inte skickar överallt för att dom inte kan garantera säkerheten på alla sträckor.

Det kan iof ha ändrats, det här var i samband med att posten vägrade skicka vapen så den affären gick i stöpet.

Publicerat

Härnösand "Is Da SHIT" (även om ja fortf. har skånskt blod i ådrorna)

Snabba licenstanter o garanterade bössbussar ;):D

Publicerat

Härnösand "Is Da SHIT" (även om ja fortf. har skånskt blod i ådrorna)

Snabba licenstanter o garanterade bössbussar ;):D

Det var iofs en revolver :) Men licensen gick väldigt fort och bussen körde den utsn problem :) Men där gjorde jag en specialare med frakten för att han skulle få den fort :) skickade stommen med bussgods och trumman med posten, samma dag :)

• 1 month later...
Publicerat

Äntligen kanske man kan bidra med något :D

Jag mailade PTS(post- och telestyrelsen) för en bra tag sedan och fick idag svar som kanske kunde intressera någon i frågan.

"Hej!

Först vill jag be om ursäkt för att vi dröjt med att besvara dina frågor om Postens hantering av vapenförsändelser.

Nu har vi varit i kontakt med Posten och fått information så att vi kan besvara dina frågor.

Posten kan för närvarande inte närmare ange när den nya tjänst för vapenförsändelser som man arbetar med kommer att lanseras. Posten har dock meddelat oss att den nuvarande dispensen kommer att förlängas till dess att den nya tjänsten är klar att lansera.

Posten kommer enligt uppgift inom kort uppdatera information vad gäller vapenförsändelser på posten.se. Man kommer då bl a informera om att dispensen förlängs. Information kommer också att finnas tillgänglig för Postens personal via Postens intranät. I dagsläget har jag dock tyvärr ingen länk att hänvisa till.

Har du några frågor med anledning av vår hantering av din e-post är du välkommen att höra av dig till mig."