Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt lilla bidrag

Featured Replies

Publicerat

Har kollat länge på de fantastiska alster som läggs upp här. Har själv nyligen upptäckt hur kul och kreativt det är med knivar. Här är de jag hunnit med i mina försök att lära mig. Finns absolut massor av fel och sånt men jag är ganska stolt ändå. Slidorna är inte färdiga då de ska färgas. Den svarta kniven är inte färdig utan bara grovt sandpapprad.... Jaja jag är kanske ingen putsdemon vad beträffar de andra heller. :blush: Har massor med fler knivprojekt och ideer på lut och lär mig hela tiden.

post-6283-0-23639000-1296059917_thumb.jp

post-6283-0-19253400-1296059949_thumb.jp

post-6283-0-24093000-1296059976_thumb.jp

Publicerat

Titta på dem. Rktigt fina men jag får inte upp förstoringen på knivarna. Kan vara min dator, ska kolla.

Publicerat
  • Författare

Titta på dem. Rktigt fina men jag får inte upp förstoringen på knivarna. Kan vara min dator, ska kolla.

Det är mitt fel. Bilderna är skitstora för jag glömde komprimera dem.

Publicerat
  • Författare

Vi provar så här:

post-6283-0-89459600-1296062266_thumb.jp

post-6283-0-89628200-1296062271_thumb.jp

post-6283-0-75689400-1296062308_thumb.jp

Publicerat

Du behöver inte skämmas för dina knivar heller. ;) Det är den längst till höger som inte är färdig, antar jag. Riktigt fina, tycker jag. Ett tips är att du lägger mycket tid på slipningen på den sista. Den kommer att bli riktigt läcker om den blir blankpolerad.

Fina slidor också! :)

Hoppas vi får se mer efter vart.

Publicerat

Knivarna ser riktigt bra ut och du är helt klart på rätt väg här men jag anar en liten artist inom dig när man ser slirorna!

Är det shaftläder eller rårandsläder du har använt? Riktigt kul mönster och rejält djup också!

Kanon!

Publicerat

Nej verkligen ingenting att skämmas för, du kommer att växa och dra erfarenheter från varje kniv du gör, fortsätt så:P

Men det viktigaste är ändå att du har kul när du gör dem och är nöjd själv.

Själv har jag aldrig klarat av det där med mönster på slidorna, riktigt najs :P

Publicerat

Kul att du delar med dig av dina verk med bilder.

Du har talang för det här, precis som andra på forumet.

Visa gärna tillverkningsbilder så vi andra dödliga får

se hur mycket jobb det kan vara, plus, att vi kan lära oss lite.

Kanske dax för en liten "Jaktsidan kniv-contest 2011"?

Publicerat

den lille svarte nere till höger har något speciellt som du fångat i designen, den är udda för ögat men så cool att titta på. när du jobbat klart med den får du gärna skicka en bild.

det är symmetri men ändå osymmetrisk om det säger något :blush: jag måste säga att det var klart en finurlig en där du kom med något nytt.

en fråga:

om du gör en sån där jobbit ytfinish där man sitter och slipar sig ned till 1200-papper med olja så träet blir blankt i sig, blir metallen lika blank? om den blir det så har man nog en vinnare om man kan behålla den blåa tonen i bladet.

ascool! helt klart asball kniv.

Publicerat
  • Författare

Roligt att ni tyckte om dem.

Jag har använt rårandsläder. Lärt mig till nästa gång att jag måste glätta lädret fler gånger under torkprocessen. fick lite skrovlig yta på första.

Det där med putsningen och tenn tycker jag är lite klurigt. Jag tar gärna emot tipps här för jag har haft problem med att tennet missfärgat horn och trä intill när jag våtslipat. blev aldeles grått. Använde förvisso vatten och inte olja. Lyckades få det skinande trots allt så småningom.

Den svarta kniven valdes med utgångspunkt att blåneringen skulle harmoniera med de svarta träslagen och kontrastera med det vita hornet. tema svart. Vi får väl se. Gillar det knubbiga hos flåbladen.

Nästa kniv blir ett frostblad med flåprofil. blivit inspirerad av en samekniv jag såg. horn och ben med träinslag. Tänker en fussion mellan min skaftform och sameknivens matrial. Var nere i slöjdsalens föråd på skolan jag jobbar på och hittade lite trevliga fanerbitar jag tänkte använda mellan horn och elforyn. Fast det kanske blir en helt annan först. Har ett tema "skogens nötter" med rötad ek och färgad bok samt vril av hassel jag sågat i skogen. Eller en stickkniv kanske... Måste ju ha lite användning för knivarna också. Lite dyrt att bara göra för att lägga på en hylla.

• 2 weeks later...
Publicerat

Grymt snygga knivar! kul design!

ett litet tips bara. putsa kanterna på lädret med något som skapar stor friktion, typ blompinne i skruvdragare eller en propp (en sån som sitter i en hel del elskåp hemma hos folk) tillsammans med lite vatten!

Då slipper du den fnasiga råkanten på lädret som jag såg på en av dina slidor!

Annars helt kalas! :)

Publicerat

Bra jobbat :). Dom ser bra ut. Ha ha du verkar ha blivit ordentligt biten. Knivmakeri är kul på det sättet att man blir alldrig full lärd. Dom där kommer du att ha mycket glädje av.

Seved

Publicerat
  • Författare

Grymt snygga knivar! kul design!

ett litet tips bara. putsa kanterna på lädret med något som skapar stor friktion, typ blompinne i skruvdragare eller en propp (en sån som sitter i en hel del elskåp hemma hos folk) tillsammans med lite vatten!

Då slipper du den fnasiga råkanten på lädret som jag såg på en av dina slidor!

Annars helt kalas! :)

Bra tips!! Jag har funderat mycket på hur jag ska få snygga kanter. ska testa redan ikväll. Tack!!

Bra jobbat :). Dom ser bra ut. Ha ha du verkar ha blivit ordentligt biten. Knivmakeri är kul på det sättet att man blir alldrig full lärd. Dom där kommer du att ha mycket glädje av.

Ja men det är ju så kul och sitta och skissa upp nya kombinationer och harmonier. Jag drar ju nya erfarenheter för varje kniv. Lär mig massor och märker också hur min smak för design ändras. Börjar tänka mer "less is more" nu. Den svarta börjar bli klar nu och jag har ett par nya projekt på lut. Funderar lite på om jag ska våga mig på ett bidrag i vårtävlingen.... Bland alla giganter! Temat för min vårkniv skulle vara "vårstreck!"(Medveten stavning). Vi får se... Måste komma på vad jag ska göra med alla knivarna. Blir dyrt att bara samla knivprojekten på hög.

/Mattias

Publicerat

Bra tips!! Jag har funderat mycket på hur jag ska få snygga kanter. ska testa redan ikväll. Tack!!

Ja men det är ju så kul och sitta och skissa upp nya kombinationer och harmonier. Jag drar ju nya erfarenheter för varje kniv. Lär mig massor och märker också hur min smak för design ändras. Börjar tänka mer "less is more" nu. Den svarta börjar bli klar nu och jag har ett par nya projekt på lut. Funderar lite på om jag ska våga mig på ett bidrag i vårtävlingen.... Bland alla giganter! Temat för min vårkniv skulle vara "vårstreck!"(Medveten stavning). Vi får se... Måste komma på vad jag ska göra med alla knivarna. Blir dyrt att bara samla knivprojekten på hög.

/Mattias

Det är klart att du ska. Jag kan bara säga grattis till fina knivar. Många gånger kan det vara som du skriver less is more om det är material som talar för sig själv. Kör hårt o lycka till.

mvh Kimmo Lilja