Publicerat Januari 26, 201115 yr Hoppas jag kan göra så här... Citat: Tack för svaret, en liten följdfråga bara: Så terrängkörningslagen blir åsidosatt om djuret är konstaterat skadet? måste jag har tillstånd av polis eller lst eller är detta ett beslut jag kan ta på egen hand? Andreas Slut Citat. Terrängkörningslagen gäller inte jägare som ska hämta fällt vilt, om det kan anses vara för stort att bära. Till dessa viltarter räknas älg, kronvilt, dovvilt och vildsvin. Det är egentligen inget svar på din fråga, mer som en kommentar. Avsteg från terrängkörningslagen kräver två tillstånd. Det ena från markägaren, självklart. Det andra från länstyrelsen. Vem som helst kan söka och få dispens för vilken mark som helst hos länstyrelsen. Det måste således inte vara t.ex. markägaren som söker det tillståndet.
Publicerat Januari 26, 201115 yr Jomen det vet jag ju .. frågan var om jag får ta med mig VAPNET på ATV'n i TERRÄNGEN bara för att det är eftersök. Terrängkörningslagen medger undantag för HÄMTNING av FÄLLT vilt till närmsta väg inte förföljelse av skadat vilt, därav frågan Andreas
Publicerat Januari 27, 201115 yr Svar på frågan: Nej, man får inte ta med vapen på ATV:n vid eftersök. Vad jag kommit fram till: Grunden är att man inte får medföra vapen (jaga) med t.ex. ATV, skoter osv. Det är ett stort nej-nej, men i vissa län kan/har länsstyrelsen beviljat dispens. Kanske jaktmarker är långt från vägar etc. Om något avsteg skall göras från lagtexten är det i huvudsak länsstyrelsen som är den som beslutar. Se lagtexter nedan. Jaktförordning(1987:905) 22 § Skjutvapen får inte medföras vid färd med motordrivet fordon i terräng. Förvaras ett skjutvapen i ett motordrivet fortskaffningsmedel får det inte finnas ammunition i vapnets patronläge eller magasin. Men jakt FÅR bedrivas om: 20 § Trots bestämmelsen i 31 § första stycket jaktlagen (1987:259) gäller följande. 1. Jakt får bedrivas från båt försedd med motor under förutsättning att motorn är avstängd och minst en minut förflutit sedan motorn stängts av. 2. Den som jagar för att förebygga skada av vilt får använda ett motordrivet fordon vid jakt som bedrivs på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet. 3. Motordrivna fordon får användas vid jakt i vilthägn efter den art som hägnet är avsett för. 4. En rullstolsburen person med bestående rörelsehinder får bedriva jakt på däggdjur från motordrivet fordon under förutsättning att motorn är avstängd.
Publicerat Januari 27, 201115 yr Svar på frågan: Nej, man får inte ta med vapen på ATV:n vid eftersök. Vad jag kommit fram till: Grunden är att man inte får medföra vapen (jaga) med t.ex. ATV, skoter osv. Det är ett stort nej-nej, men i vissa län kan/har länsstyrelsen beviljat dispens. Kanske jaktmarker är långt från vägar etc. Om något avsteg skall göras från lagtexten är det i huvudsak länsstyrelsen som är den som beslutar. Men eftersök räknas väl inte som jakt om jag inte minns helt fel?
Publicerat Januari 27, 201115 yr Som jag tolkar Olas svar i SJF are så är det ok. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/30331-vapen-i-terraeng/ Jag är inte byxad till o svara men det jag vet är att jag får genskjuta skadat djur med motorfordon.
Publicerat Januari 27, 201115 yr om jag tolkar Olas svar i SJF are så är det ok. http://www.jaktsidan...pen-i-terraeng/ Jag är inte byxad till o svara men det jag vet är att jag får genskjuta skadat djur med motorfordon. precis. kan man motivera så.....
Publicerat Januari 27, 201115 yr Författare Ja, f-n vore det annars. Jag har själv varit med o gjort precis så... Och det var utom allt tvivel den påskjutna kalven vi såg från ca 1 km håll, tog bilen fram till närmaste stubbåker, körde över denna tills plöjjorna började, hoppade ut och knäppte kalven från 260 meters håll.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Men om atv`n är landsvägs registrerad får man ha vapen med på den då.?