Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

prata lock jakt ?

Featured Replies

Publicerat

Någon som vill snacka lite vak och lockjakt på räv o råbock?

Publicerat

Har inte så jätte stor erfarenhet av lockjakt, brukar bara sitta 16-17aug med "buttalon"..... det har faktiskt rammlat en och annan bock med hjälp av min "buttalon". Har "musat" en och annan räv i mina dagar också. Vet nån om nån bra lockpipa på bock förutom "buttalo blatern"

Publicerat

Prata lockjakt....ja gärna :)

Jag har en fråga direkt och hoppas på att någon kan hjälpa mig.

Hur lockar jag fram räv med hjälp av harskrik lockpipan.

Har "försökt" locka en del med den men det har inte visat sig någon räv ännu, får en känsla av att de springer fort bort från mig istället :-[

I vilken intervall ska jag locka, hur högt, hur ska det låta (blir olika läten beroende på hur hårt jag blåser), när, var, hur hur hur hur hur...?

Publicerat
Prata lockjakt....ja gärna :)

Jag har en fråga direkt och hoppas på att någon kan hjälpa mig.

Hur lockar jag fram räv med hjälp av harskrik lockpipan.

Har "försökt" locka en del med den men det har inte visat sig någon räv ännu, får en känsla av att de springer fort bort från mig istället :-[

I vilken intervall ska jag locka, hur högt, hur ska det låta (blir olika läten beroende på hur hårt jag blåser), när, var, hur hur hur hur hur...?

Bra fråga , har själv tänkt köpa den många gånger men visste ju inte hur man skulle använda den ändå...  :-

Publicerat

När du köper en buttolo kan du kräva (om du inte får) en beskrivning hur man andvänder den. Om du inte får nån sån så finns det böcker på bibliotek att låna om just hur man ska locka.!!

// "TB"

Publicerat
När du köper en buttolo kan du kräva (om du inte får) en beskrivning hur man andvänder den. Om du inte får nån sån så finns det böcker på bibliotek att låna om just hur man ska locka.!!

// "TB"

Ok tack för tipset. Till bibblan då, precis som på skoltiden  ;):D

Publicerat

// "TB"

När jag köpte min Buttolo för länge sedan fick jag en instruktion på tyska... ???

Numera finns den på svenska:

http://www.stabilotherm.se/buttolo.pdf

Samma företag har dessutom lite olika ljudexempel:

http://www.stabilotherm.se/radjursindex1.html

Publicerat

Någon som lycka(t)s locka räv med harskrik? Hur bar (bär) du dej då åt?

Publicerat

Mitt tips vid all lockjakt, försök "vara" det djur du härmar.

Sitt inte bara och blås.

- Tuuuut, tuut....

Nä, blunda en stund, och lev dig in i det djur du ska härma.

Locka "lagom" högt och inte så ofta.

Sitt still! Alla öron/ögon riktas mot ditt håll nu, om du gjort rätt..

MVH Beretta

• 3 weeks later...
Publicerat

Det går nästan enbart att locka ungrävar med harskriet och det är otroligt svårt.

Mitt tips är att köpa locka räv bandet med gunnar sundh kostar ca 200 kr

Har skjutit 5 rävar alla med hagel de flesta så nära somm 10 meter

Publicerat

du Jannesson lockpipa för bock hubertus pipa ska vara bättre än buttolon

det bästa ska vara att använda grässtrå eller papper men kan då själv inte få fram det rätta pipet

Publicerat

Råbock har vi inte så många av så att man ids börja jaga dom !

Men jag brukar gå ut i början av augusti och locka med muspip har funkat i bland 1

Men ser man räv på ängar så brukar det lyckas, skött en dubble på ungrävar 2004!

:)

Publicerat

Jo jag brukar bara dra inn luft mellan mina läppar och det funkar . i höstas så satt jag vid en åker då komm det ut två ung-rävar och började leka : när jag såg dom springa där ute på fältet så såg det så himmla roligt ut för dom  . men men  jag började i alla fall pipa på dom och dom komm allt närmare och så komm den första som jag sköt den andra stog hellt still efter skottet och kollade på den döda lek-kammraten då fick jag dåligt sammvete på hur kul dom hadde haft det :( . jag tänkte packa i hopp och gå hem .men NEj tänkte jag jag ska fanimej ta den andra också så jag pep till mej den andra och fick den  ;)

Publicerat

Jag brukar locka igenom att suga på tumm roten om jag säger så , jag drar in luften i mellan läpparna o huden på tummen så att det blir ett pipande ljud.

Den räv jag provade detta på tittade på mig o kom närmare så den fick jag men det var ett tag sedan nu som jag provade det  :- kan ju hända att det funkar igen men den gången gick det bra, sedan så brukar jag bara sitta o vänta in rådjuren för oftast så vet man vart dom håller till så det är bara att vänta tills dom kommer o hoppas att det är ett skjutbart djur som dycker upp.

;)

• 4 years later...
Publicerat

Hej!

Jag har precis skaffat mig en hubertus träpipa och undrar om någon kan ge en bra beskrivning på hur man gör hetslätet??

Det ska tydligen vara väldigt bra med den pipan :wacko:

Publicerat

Rävlock tycker jag var lite märkligt, har inte skutit så många (2) och bara haft några fler som lyssnat. Men, den ena var på vårkanten när skaren börja släppa, och man hörs flera kilometer, så jag gick ut och satt mig och sov en timme på passet innan jag börja locka, och den räven kom direkt, efter en rejäl skriksalva. Sen fick jag en på hösten, tidig kväll, på rådjurslock, när jag funderad på om det gick att locka rådjur med harskriks-pipa =) så båda gångerna helt fel enligt vad jag läst, men fungerade bra ändå. Men det ska bli mycke mer lock framöver, för jag tror man måste lära känna rävarna på just den marken man jagar.

Hur är det med landets olika delar, kan det vara så att rävarna vill ha olika ljud i landsändarna?

Publicerat

En sak jag har lärt mig av diverse rävlockfilmer är att ungrävar är lättare att locka in med en fågelångest-pipa och äldre rävar kommer gärna på både fågel- och harskrikspipa.

Dessutom är en bulvan näst intill ett måste eftersom räven fokuserar på denna, så du kan röra dig mer utan att röja din position.

En nackdel med denna jakt, om man bor i lägenhet med familj, är att det inte alltid är så lätt att få tillfällen att öva :wacko:

Det låter förbannat högt..

Mitt tips som jag kan ge är att kolla på några filmer om rävlock och- eller följa med någon som redan har fått kläm på det, och sen öva, öva, öva :angry:

• 2 months later...
Publicerat

Min första jaktsäsong på egen hand står för dörren och jag har en fråga angående att locka räv:)

På min mark jagar näst intill ingen räv men vi som gör det jagar nästan jämt med stövare. Jag har nu blivit jätte inspirerad av att börja locka räv! Det finns gott om hare och sork! Vad tror ni om att lägga ner lite tid och energi på att ut och locka?

Har all utrustning jag behöver förutom ammunition till min 30-06 Har ni något tipps på färdigladdat?;) MVH

Publicerat
Min första jaktsäsong på egen hand står för dörren och jag har en fråga angående att locka räv:)

På min mark jagar näst intill ingen räv men vi som gör det jagar nästan jämt med stövare. Jag har nu blivit jätte inspirerad av att börja locka räv! Det finns gott om hare och sork! Vad tror ni om att lägga ner lite tid och energi på att ut och locka?

Har all utrustning jag behöver förutom ammunition till min 30-06 Har ni något tipps på färdigladdat?:rolleyes: MVH

Bara ut och köra hårt. Mycket rolig och spännande jaktform. Kör med lite harskrik till att börja med. Tips på film är Lockjakt på räv med Mikael Tham. En bra pipa: Nordik predator i någon form. En ammo till 30 06 är ju Norma Oryx om man ska jaga allt. Den gör sitt och jag litar på den. Dock ganska dyr.

LYCKA TILL!! ;)

Publicerat
Bara ut och köra hårt. Mycket rolig och spännande jaktform. Kör med lite harskrik till att börja med. Tips på film är Lockjakt på räv med Mikael Tham. En bra pipa: Nordik predator i någon form. En ammo till 30 06 är ju Norma Oryx om man ska jaga allt. Den gör sitt och jag litar på den. Dock ganska dyr.

LYCKA TILL!! :)

Japp:) har vart och handlat skott nu:) handlade hagelpatroner också bler 3900 ^_^ Ja jag har en nordik predator som jag köpte i vintras har vart ute och blåst lite i den och det låter bra:) ska satsa riktigt på de i höst och vinter:) ja jag har funderat på oryx men tänkte att det är en lite väl tung kula för småvilt, någon varmint hade suttit fint:) finns ju inget att välja på hos den lokala vapenhandlaren:S MVH