Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stabb eller inte?

Featured Replies

Publicerat

Använder du stabb på jaktbågen?

Och i så fall vilken modell? Längd? vikt?

Publicerat

en carbon impact superfat, långa modellen.

räcker bra med en liten kort dämpare men har inte orkat byta.

superfat korta modellen är nog bra.

mvh

Publicerat

Det beror lite på hur bågen är balanserad från början..

Efter skottet ska den ju inte ramla bakåt så du får övre cammen i pannan.

Detta kan även få pilhyllan/stocken att slå i fenorna på pilen när den passerar.

Den ska ju inte heller falla så mycket/fort framåt så du får undre cammen i hakan.

Om du även ska balansera den i sidledes beror ju på om du har ett bågkoger. Ju närmare

kogret sitter stocken, typ TightSpot, ju mindre behöver du vikta upp bågen på sidan.

Har du redan en båge som känns bra balanserad redan innan du skruvar dit stabben, kanske du då ska

försöka hitta en stabb helt i gummi typ TruGlos nya DEADENATOR™ XS som tar bort vibrationer.

Vibrationer = ljud..

Publicerat

Använder du stabb på jaktbågen?

Och i så fall vilken modell? Längd? vikt?

Jag har haft en hel hög med olika stabbar genom åren. Från den allra enklaste järnklumpen till en del helt innovativa gummiskapelser med allehanda vibrationsdämpare inbyggda. Måste säga att jag är inte speciellt imponerad. Ingen av dessa stabbar har någonsin gett mig någon wow! upplevelse.

Förmodligen dämpar de vibrationer en aning, men inte alls som reklamen påstår. Skjutmässigt vet jag inte heller om de ger så värst mycket.

Sköt en s.k Karlskronarond i Falun för många år sedan. Hade bågkoger på bågen och ingen stabbe. Det blev ju en del blickar från sportskyttarna. För enligt konstens alla regler så ska man ju tydligen inte kunna skjuta med en båge om den inte har långstabbe och gärna sidebars också. Ja, skjuta kan man väl, men tydligen får man ingen precision utan alla dessa tillbehör.

Nåja, Det slutade med att jag vann HC 19 klassen med god marginal. Var bara tvungen att greppa bågen med mig när jag hämtade priset. :lol:

Förmodligen är det väl så att man måste nästan ha en mätare för att registrera effekten av olika stabbar. Jag har då svårt att höra någon tydlig skillnad mellan olika stabbar. Kan ha med åldern att göra! :rolleyes: Då snackar vi inte om åldern på stabbarna!

Vill med detta inlägg bara säga att gör inte så stor affär av det hela. Stabbe är bra om man ska balansera en båge så den inte tippar bakåt. Helst ska den tippa sakta framåt efter skott. Gör den det så är det bra. Vill gärna påstå att man inte märker skillnad på en stabbe som kostar en hundring eller en annan som kostar 500 spänn.

Håller mig gärna till korta stabbar. Ju längre stabbe desto bökigare att ha med på jakt.

Jag använder en NAP Shockblocker. 13 cm lång och väger 266 gram. Den bygger inte på bågen mer än en centimeter i färdriktningen. Behöver inte ens montera av den när jag packar ner bågen i bågväskan.

post-1478-0-61312400-1296146183_thumb.jp

Publicerat

NAP Shockblocker ser inte riktigt ut så..

Däremot gör deras Blackjack det!

Även TrophyRidge har en som ser ut så, och den heter Shockblocker..

Vilken är det du har? ;)

Publicerat

NAP Shockblocker ser inte riktigt ut så..

Däremot gör deras Blackjack det!

Även TrophyRidge har en som ser ut så, och den heter Shockblocker..

Vilken är det du har? ;)

Jodå, Nog är det en NAP Shockblocker. Det står så på den iallafall. Eller så har Trophy ridge felmärkt sin egen Shockblocker!Det vore ju dumt för affärerna :lol:

Detta är förmodligen en modell som inte sålts i Sverige.

Köpte den på Cabelas i Dundee, Michigan.

Bifogar en bild!

post-1478-0-58266300-1296208830_thumb.jp

Publicerat

Säkert blev den döpt till Shockblocker från början men bytte namn till BlackJack.

Den blev nog allt för lik den som TrophyRidge har.

Även hos Cabelas har den nu bytt namn. :)

Jodå, Nog är det en NAP Shockblocker. Det står så på den iallafall. Eller så har Trophy ridge felmärkt sin egen Shockblocker!Det vore ju dumt för affärerna :lol:

Detta är förmodligen en modell som inte sålts i Sverige.

Köpte den på Cabelas i Dundee, Michigan.

Bifogar en bild!

Publicerat

Säkert blev den döpt till Shockblocker från början men bytte namn till BlackJack.

Den blev nog allt för lik den som TrophyRidge har.

Även hos Cabelas har den nu bytt namn. :)

Jo, så kan det ju vara.

Men det har ju mindre betydelse. Tillverkas säkert i samma fabrik och får bara lite olika etiketter.

Tror inte det finns så många stabbfabriker runtom i världen! :P

Publicerat

Vadå!!! har ni stabbe på bågen oxå,min egen stabbe räcker långt.. till balans :lol:

Publicerat

Vadå!!! har ni stabbe på bågen oxå,min egen stabbe räcker långt.. till balans :lol:

Så kort stabbe skulle jag aldrig montera på en båge! :lol:

Publicerat

Hmm.. det är nog därför jag kommer byta båge flera ggr varje år för att hitta bra balans.. undra om det är därför man har många luftpuffor :angry:

Publicerat

Hmm.. det är nog därför jag kommer byta båge flera ggr varje år för att hitta bra balans.. undra om det är därför man har många luftpuffor :angry:

Tror inte det är balans i bågen som skulle vara problemet om man byter så ofta :)

Som jag sagt många gåner förr, det är sällan det är båge+tillbh som är problemet, mera skytten och formen

Publicerat

Tror inte det är balans i bågen som skulle vara problemet om man byter så ofta :)

Som jag sagt många gåner förr, det är sällan det är båge+tillbh som är problemet, mera skytten och formen

Ja det är nog sant helt sant!! i mitt fall är det nog mest det där jäkla HAA begäret som spökar.. Liknanade tendens går som en röd tråd genom alla intressen som jag hållt på med..

Samma sjuka betende med flugfisket!! byter spöndirekt när det kommer nå nytt och intressant,inte för att jag är så kass på att kasta...

men tron att hitta spö med skönare action och känsla så måste man prova nå nytt..

Här kommer lite kast bevis! :rolleyes:

Inte för att man hunnit skjuta båge så mkt än men det lär komma upp youtube klipp på min utvekling i nå tråd här oxå..

//Goddi

Publicerat

Inte för att man hunnit skjuta båge så mkt än men det lär komma upp youtube klipp på min utvekling i nå tråd här oxå..

//Goddi

Du får komma över till mig en sväng när du fått hem nya bågen så ska vi se till att det blir ordning på både dig och bågen. :lol: