Publicerat Januari 27, 201115 yr Hej jag tänkte köpa ett belyst kikarsikte till min Ruger 757 men det ligger ju mycket pengar i det, och jag undrar om det finns ett billigt och bra sikte som är belyst / Grisjägarn
Publicerat Januari 27, 201115 yr Författare Vad menar du med billigt? Kan du tänka dig beggat? /Må aa jag kan tänka mig begagnat
Publicerat Januari 27, 201115 yr Drevsikte eller vaksikte? Jag har själv ett Trijicon 2,5-10*56 som jag är supernöjd med. Jag har med hårkors och amber punkt men det finns ju andra riktmedel där också att välja på. tror nytt ligger de på runt 10, beggat ska säkert gå o hitta till en bra peng!
Publicerat Januari 27, 201115 yr Hej. Finns vist billiga kikare som är belysta.. frågan är bara vad du menar med billiga. Vissa tycker en kikare för en 8-10.000 är billigt och vissa tycker det är dyrt som fläsk. Många snackar skit om OXO men om du skall ha en billig kikare så är de billiga och dom jag känner som köpt en sådan är nöjda. Man får ju vad man betalar för och i detta fallet så får man mycket kikare för väldigt lite pengar.5års garanti ger man inte på en kikare som är helt kass. Bison 4-12x50 vidvinkel för 1.395 eller en Yellowston 4-16x56 för 3.995. www.oxo-optik.se . Själv är jag förbannat nöjd med min Leopold 1.5-5x20 för 9.000. Den fungerar otroligt bra då jag har åtelbelysning.Jag hade tidigare en soptunna uppe på bössan men jag ser fan i mej bättre i denna lilla smidiga kikare som väger under 400 gram och ger balans i vapnet.
Publicerat Januari 27, 201115 yr Författare aa det är ju både för vak och drevjakt och jag har tittat på dem kikarsikterna som ni har skickat och dem verkar ju väldigt bra. Och om ni har ett beggat belyst sikte som ni vill sälja är jag villig att köpa det, beror på hur hög pengarsumman är / Haralinus
Publicerat Januari 27, 201115 yr Oaktat vad du gör eller köper, köp inte en OXO, för det fall att du inte tror mig när jag säger/skriver att det är helt kass optik, googla märket, kolla resultaten av det. Notera också alla "anomyma" som skriver upp skiten till skyarna. Skall du vakjaga för gris över belyst åtel är det knappt nödvändigt med belysning, skall du företa mer äkta vakjakt så är det mer avgörande med bra linser och optik än belysning. Det är valet av riktmedel som styr om du kan skjuta eller inte. /Christian
Publicerat Januari 27, 201115 yr OXO med flera är faktiskt bara skit, rent och skärt mög helt enkelt. det är totalt meningslöst att försöka gissa var problemet ligger då en sån avloppstub sitter på bössan. det går samma pengar i ammo som du sparar jmf ett bättre sikte när du ska skjuta in. fan va trött jag är på sånt. lipa bara en gång, dvs när du betalar och skit i lågprisskiten. märken som meopta, trijicon, Bushnell, nikon samt beggade tyskmärken ligger i mellanskiktet, sen är det dyrt om du går uppåt. de lite billigare leupold gillar iaf inte jag då riktmedlet inte finns kvar i kikaren då det blir mörkare. den dyra serien har jag inte provat. Balansen i bössan beror inte enbart på siktet utan på stockning och de bättre stockade bössorna skiter i om siktet är lite större i linsöppning. beställa från usa kan man med från exempelvis thepoticzone om man vill det, det blir lite billigare. du har även docter och sightron tror jag de heter. jag fattar inte hur man kan rekommendera någon ett OXO faktiskt
Publicerat Januari 27, 201115 yr Alltså.... Jag fick en Oxo handkikare i julklapp av en välmenande släkting. Herregud vilken tragiskt kass optik och mekaniken, skärpeinställningen, var riktigt usel. Men den blev en bra leksak åt min 4-årige grabb. Man ser faktiskt bättre utan kikaren, detaljer på långt håll alltså. Saker blir förvisso större. Men slärpan, skärpan....
Publicerat Januari 27, 201115 yr Att dem ger garanti på tex OXO säger inget om kvaliteten. Däremot är det så billigt tillverkade/köpa in att dem troligtvis kan slänga ett extra efter dig när du får problem och fortfarande ha större marginal än att sälja en kvalitetskikare 10 000kr+ /Petter
Publicerat Januari 27, 201115 yr Författare Jahopp då verkar det som om jag stryker OXO då efter det jag har läst... Åtelbelysning är ju också en grej som jag har tänkt på men om man inte ha belyst och man har en lampa på åtlen och det kommer en gris eftersom den är svart, blir det inte svårt att sikta då efersom du inte se korset så lätt. Men men det är bara att googla vidare
Publicerat Januari 27, 201115 yr Författare Har då precis börjat med uppsiktsjakt och det är därför jag frågar. Är inte så van vid vapen och sikte, har ju alltid gått brevid pappa och filmat med kameran
Publicerat Januari 27, 201115 yr När ag började jaga så gjorde jag bort mig genom att köpa ett billigare sikte (3500 kr) modell kina eller liknande. Efter några få jaktdagar/ kvällar så inser man faktiskt ganska snabbt att det lönar sig att satsa lite mer och på kvalitet. Det blir billigast så, även om inköpet är långt dyrare än den billiga varianten. Köpt riktigt från början så behöver du bara handla en gång.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Författare Det är nog det enda sättet att köpa ett dyrare sikte i stället för ett billigt men det är bara det att plånboken är ju inte så tjock för jag har både köpt hagel och kul gevär på mindre en ett halvår. Men det verkar som om jag har ett annat kikarsikte på gång, fast det är utan belyst + jag får det gratis.
Publicerat Januari 31, 201115 yr Satt o jagade rå o räv i helgen. När jag skulle gå från tornet spanade jag en gång till med handkikaren och upptäckte en räv. Upp med bössan och tände riktmedlet men såg att det var jäkligt långt så jag avstod från skott. När jag upptäckte räven var det mer än 1 timme efter solens nedgång, mulet, ingen måne, fläckvis snö (men jag såg räven även mot den mörka bakgrunden) och avståndet var 340-360m (uppmätt senare). Det är en Docter Classic 2,5-10x48 som jag har på den bössan...
Publicerat Januari 31, 201115 yr Å å å jag måste få lätta på hjärtat, och din tråd kom så lämpligt =) Jag har haft OXO och måste konstatera att det inte har svikit mig, det jag har skjutit på har fallit, MEN läs vidare det kommer en djupare insikt längre ner När jag köpte det visste jag ingen ting om någonting, så jag var helnöjd över mitt första sikte. Inskjutningen var inte helt smärtfri, då sidinställningen kan få för sig att hoppa flera (~10-20) klick både hit och dit, men men när det väl var inskjutet så rörde det sig i alla fall inte... Sen när jag börja läsa på så blev jag så fundersam, vad är detta gnäll om dålig skärpa, och dåliga skymningsegenskper? Jag så ju bättre med denna kikare än utan på dagen.. Och på natten så ser man ju nästan lika bra genom kikaren som utan. Sedan så har jag haft några äldre(10-30år) tyska sikten med 32mm insläpp som visst ger en lite finare skärpa och så men inte någon stor skillnad vid dåligt ljus. Nu kom mitt Zeiss 6-24x56 och OJ vilken skillnad det kan vara =D när man med bara ögonen ser en svart vägg, kan man fortfarande se barren på träden, med färg. Skillnaden kan inte sättas i ord utan måste upplevas. Att sen inskjutningen nu bara är ett skott, sen mät och vrid och allt är klart får ju också ses som bra. Jag är frälst. Vad har jag då lärt mig: optiskt kan billiga kina mäta sig med ~30 år gammal optik med halva ljusinsläppet. Mekaniskt så ska man nog ha lite tur/vara beredd att skicka tillbaka några gånger. men dom är ju belysta i alla fall Men så ska man väll kosta på sig en rekomendation också: Håll koll på blocket, här och grankanalen, nu mens jag jagade sikte så såg jag att det dör upp flera skapligt nya belysta tuber för ~5000 kr om det är ok budget. Lycka till/ Johan
Publicerat Januari 31, 201115 yr Författare Tack så mycket ja det är väll bara att kika vidare tror jag =)