Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bowiekniven & Födelsdagskniven

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Efter min debut med Brothers In Arms knivarna,som jag för övrigt blev överväldigad av all uppskattning från er :wub: Törs jag nog publisera nästa kniv jag gjort.

Bowiekniven:

Kolstålsblad med falsegg och filewoork som jag faktiskt gjort själv.(Dock inte hela bladet)

Skaftet är av stabbad rötad björk,vulkanfiber, älg, + tuja(Ärligt stulet från s.t :P ) tror jag det heter även det är stabbat.

Bilden längst ner visar även kniven som är den första jag gjorde.(Okt 2010)

Den var en 40års present från knivmakarn s.t (I byggsats då förstås).

Även den har ett kolstålsblad.Skaftet är färgad och oljad masurbjörk,läder och älg varvat med mässing.

Så nu gott folk RIS & ROS :o Tack Nicke b. (Lilltysken)

BowieP1110870.jpg[/img]

BowieP1110894.jpg[/img]

BowieP1110884.jpg[/img]

BowieFdelsdagsknivenP1110872.jpg[/img]

Redigerad med Lilltysken
Länkarna krävde användare och lösenord...

Publicerat

Hej alla!

Efter min debut med Brothers In Arms knivarna,som jag för övrigt blev överväldigad av all uppskattning från er :wub: Törs jag nog publisera nästa kniv jag gjort.

Bowiekniven:

Kolstålsblad med falsegg och filewoork som jag faktiskt gjort själv.(Dock inte hela bladet)

Skaftet är av stabbad rötad björk,vulkanfiber, älg, + tuja(Ärligt stulet från s.t :P ) tror jag det heter även det är stabbat.

Bilden längst ner visar även kniven som är den första jag gjorde.(Okt 2010)

Den var en 40års present från knivmakarn s.t (I byggsats då förstås).

Även den har ett kolstålsblad.Skaftet är färgad och oljad masurbjörk,läder och älg varvat med mässing.

Så nu gott folk RIS & ROS :o Tack Nicke b. (Lilltysken)

Shit, vad fina! Du har definitivt anlag! Lite kul med den lilla "udda" kniven. :) Det var ros.... Ris?.... Mja att det var dåligt med parerskydd... ;)

Publicerat

Har inget ris att komma med!

Gillade den lilla kniven skarpt!

Den ser ut att vara en riktigt trevlig "finlirar"-kniv som troligen både skär det lufttorkade köttet lika bra som den är att tälja småprylar med ^_^

Är skaftet rätt utformat så den passar bra i näven behövs inget parerskydd, under förutsättningen att man använder knivet till det den skall användas till...

Publicerat

Hej.

Båda knivarna ser trevliga ut. Den Större har jag hållit i handen o den satt bra :-)

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha.

Kul att ni tycker om mina knivar.

Den lila kniven ser för visso lite udda ut kanske ,men den ligger otroligt fint i handen (Finlirarkniv är precis vad den är). Och precis,nätt liten fin kniv för som jag ska göra imorgon, skära lite rökt älg eller rökt vildsvin.

Den lite större kniven blev ett rent experiment,jag tycker nämligen om att lära mig materialkännedom genom att

prova mig fram.Ibland funkar det ibland inte,men jag tycker att provar man inte så får man ju aldrig veta.

Parerskydd eller inte.Rent praktiskt kanske ja men estetiskt tror jag inte på just dom här knivarna.

En slaktare sa till mig en gång att parerskydd är till för dom som är osäkra på sin egen hantering av knivar.

Skämt å sido, Naturligtvis kan det vara både bra å snyggt med parerskydd,det har väl Kimmo visat med sina knivar.

Scary Dave (Duktig kille som jobbar med läder från internet)Han sa att "Det du bedömmer som groteskt fult kan vara sagolikt fint för en annan person" Å det kan jag skriva under på.

Ett stort tack till er som tycker till om mina knivar.Ni anar inte hur mycket jag uppskattar detta.

Ha nu en riktigt trevlig helg på er.Nicke B.(Lilltysken)