Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

picatinnyskena på snedborrad låda?

Featured Replies

Publicerat

Eftersom jag nu börjat flukta på långhållskytte så har jag naturligtvis sneglat lite på skenor med lutning, oftast 20MOA. Det är ju inget problem att köpa en till min win70xtr, det är ju en standardbössa. MEN!! klanten som borrat låtan har ju slarvat så förbannat att jag har varit tvungen att montera sidojusterbara fästen för att linjera kikaren med pipan. Det justerbara bakre fästet är förskjutet rätt mycket, 1,5-2mm eller nåt, jag har inte mätt.

Är det dömt att misslyckas redan från början med en skena?

Går det att göra någonting annat?

Ska man köpa en oborrad skena och borra hålen snett så att skenan är linjerad med lådan? (låter skitsvårt)

En riktigt hemsnickrad bonnalösning är ju förstås att chimsa upp bakre klacken för att få lutningen men jag har ingen tro på att det blir bra, det blir ju en brytning mot kikaren som inte är hälsosam, då måste jag väl slipa ringarna något så in i helskotta.

HJÄLP, jag vet inte vad jag ska göra :huh:

Publicerat

med optiloc eller dyligt är det inga problem att shimsa upp bakre klacken

Andreas

Publicerat

Är det inte vettigare att svetsa igen hålen, slipa och sedan borra och gänga om så det blir ordentligt på en gång?

Robban har ju fetprylar hemma nu och borde kunna fixa detta på ett kick om han har tid?

Fördelen är ju också att om han gör ett dåligt jobb kan ju alla jävlas med honom här hur mycket som helst :lol:

Det är vad jag hade gjort i alla fall...

Publicerat
  • Författare

Jovisst har du rätt Wiz, det bästa är naturligtvis att låta en smed svetsa, borra, gänga, slipa, polera och blånera. Men det är ingen billig lösning, det är inte aktuellt just nu i alla fall.

Tracka Robban kan man väl göra ändå^_^

Publicerat

Varför kan du inte ha samma ringar med sidojustering på en sned skena som du kan på sneda baser?

Publicerat

Jovisst har du rätt Wiz, det bästa är naturligtvis att låta en smed svetsa, borra, gänga, slipa, polera och blånera. Men det är ingen billig lösning, det är inte aktuellt just nu i alla fall.

Tracka Robban kan man väl göra ändå^_^

Har man bara prylarna hemma är det ett ganska litet jobb faktiskt om man bortser från blåneringen...

Att borra en skena är ju inte gratis det heller om man inte har en liggandes hemma och det är ju inte säkert att det blir hundra det också men det låter nog som det billigaste alternativet innan du fixar den ordentligt.

Trist med bössor som är snedborrade... <_<

Publicerat
  • Författare

Varför kan du inte ha samma ringar med sidojustering på en sned skena som du kan på sneda baser?

För att hålen i skenan måste matcha hålen i lådan exakt, om inte alla fyra hålen i lådan är linjerade så skiter det sig, eller hur? Som det är nu är hålen för främre och bakre klacken förskjutna i sidled i förhållande till varandra. Comprendez?

Publicerat
  • Författare

Trist med bössor som är snedborrade...

Mycket :angry:

Publicerat

För att hålen i skenan måste matcha hålen i lådan exakt, om inte alla fyra hålen i lådan är linjerade så skiter det sig, eller hur? Som det är nu är hålen för främre och bakre klacken förskjutna i sidled i förhållande till varandra. Comprendez?

Då är jag med :)

Sätgt i de skruvar som går och kleta på ordentligt med loctite! :D

Publicerat
  • Författare

Sätgt i de skruvar som går och kleta på ordentligt med loctite! :D

JO tjena.....

Borra ett stort jäddra hål och dra i ett bultförband.....

Publicerat

Man kan ta upp hålen med en borrande pinnfräs och sätta i större skruvar. Robban har väl snart en fräs med ;)

Publicerat

Leupold std skena finns med lutning tror jag.

Sen linjerar du kikaren med att sjustera bakre ringen bara..

mvh magnus.

Publicerat
  • Författare

Leupold std skena finns med lutning tror jag.

Sen linjerar du kikaren med att sjustera bakre ringen bara..

mvh magnus.

Jo Mangan, det var ju det som inte funkar, eller menade du någonting annat?

//M

Publicerat

Jo Mangan, det var ju det som inte funkar, eller menade du någonting annat?

//M

Sätt dit en leupold std longrange skena med 15moa lutning.

sätt den snett på bössan och räta upp det hela med bakre ringen.

Ingen picatinny men än då! det var väl lutningen du var ute efter eller?

mvh magnus.

Publicerat

mvh magnus.

Om jag förstår markus problem rätt så måstevskenan se ut som ett parallelogram om det ska funka :)

Publicerat

mvh magnus.

Stämmer hålbilden är det en bra lösning

Annars kanske det funkar med delade baser och Burris ringar med excentriska plastinlägg borde du kunna hitta rätt.

Annars är mats förslag att sätta i större skruvar med en fräs också ett bra förslag men är det 2mm snett blir det väl stora skruvar.

Ännu ett förslag är att tillverka en skena som du fräser fram efter lådan men lösningen blir dyr om du ska leja en skattebetalande smed