Publicerat Januari 29, 201115 yr Nån som vet om det har ändrats nått angående B-licensen? Hörde nått om det men inga detaljer.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Författare Dom försvinner den 1/1-2012 Åfy fan! det var ju inte roligt! Då gäller det att bunkra upp i år, så att man klarar sig resten av livet! Jävla tur man inte lever på älgkött för då hade staten åkt dit för vållande till annans död
Publicerat Januari 29, 201115 yr Nja det är väl inte hela sanningen man kan fortfarande få korttidsjakt om man av någon anledning inte kan/vill gå med i ett älgskötselområde men man måste ha "giltigt" skäl till att inte gå med. Gå in på länsstyrelsens hemsida där står vad som gäller
Publicerat Januari 29, 201115 yr Inte en dag för tidigt att B-licenserna försvinner. På de marker omkring mig har det skjutits 10-11 vuxna älgar(ja man skjuter ej kalv för det är ju inte mycket kött )på ca 1600 hektar och sen har man mage att påstå att B-licenserna ej utarmar älgstammen...
Publicerat Januari 29, 201115 yr Inte en dag för tidigt att B-licenserna försvinner. På de marker omkring mig har det skjutits 10-11 vuxna älgar(ja man skjuter ej kalv för det är ju inte mycket kött )på ca 1600 hektar och sen har man mage att påstå att B-licenserna ej utarmar älgstammen... +10!
Publicerat Januari 29, 201115 yr Inte en dag för tidigt att B-licenserna försvinner. På de marker omkring mig har det skjutits 10-11 vuxna älgar(ja man skjuter ej kalv för det är ju inte mycket kött )på ca 1600 hektar och sen har man mage att påstå att B-licenserna ej utarmar älgstammen... +1 Man behöver ju vara ytterst inavlad samt tappad i golvet som liten om man inte förstår att det är ohållbart att skjuta mer än vad marken kan producera. // DK
Publicerat Januari 30, 201115 yr Författare +1 Man behöver ju vara ytterst inavlad samt tappad i golvet som liten om man inte förstår att det är ohållbart att skjuta mer än vad marken kan producera. // DK Då är jag både och! Du komenterar inte mitt påstående om avundsjuka! Så länge du inte har en gps sändare på varenda jävla älg så vet du inget om villken mark som föder vad! Du pratar statistik som alla kan läsa sig till,ett genomsnitt som inte stämmer i verkligheten.
Publicerat Januari 30, 201115 yr Statistiken visar väl snarare att det skjuts färre älgar per hektar på B-licens-områden än i älgskötselområden... EDIT: Hittade statistik från senaste årets avskjutning i Norrbottens län: B-licenser 1% av arealen och 1,3% av avskjutningen Älgskötselområden 28% av arealen och 40,4% av avskjutningen
Publicerat Januari 30, 201115 yr Förstår faktiskt inte vitsen med att stå utanför ett älgskötselområde. Om du idag har en b-licens, så kan du även fortsättningsvis jaga enskilt på din mark. Det är ju inte så att det blir ett stor lag av hela området, utan det är ofta flera lag som jagar på sina egna marker. Sen styrs avskjutningen gemensamt. Iof så kan någon få mindre tilldelning och andra mer, beroende på markens beskaffenhet. Fast jag skulle nog vilja se lite mer av att det laget som har mycket älg på sin mark kan få skjuta mer än den som har lite älg. Även om den med lite älg har större mark... En mark där älgen trivs på kan jakten vara slut efter första dagen. Trots att merparten av områdets älgstamm finns där. Jagar du inte den älgen så lär den inte heller vandra ut till grannmarkerna som saknar älg.