Publicerat Januari 29, 201115 yr Mycket trevligt initiativ av mig, som förhoppningsvis underlättar kommande lönediskussioner... Även om det inte var huvudsyftet. I morse jagade vi på dom marker jag arrenderar strax norr om Enköping. En liten skogsdunge i en hage var lagom att börja med. Jag skulle trycka igenom den med hunden i koppel. Medans jag står och väntar på att dom andra ska komma på plats kommer ett rådjur emot mig, förmodligen stött av en passkytt. Det kom på lite för långt håll för ett hagelskott, men det var bara att ladda kombins kulpipa så gick det bra. När det skottet small började det röra på sig i ett parti täta granar, och inte mindre än åtta rådjur sprang omkring. Det jag skjutit på lade sig inte direkt utan försvann utom synhåll. Men av allt att döma var det en ganska bra träff ändå, så det ligger nog snart. Ett kid till föll för en passkytts hagelpipa. Då gick jag mot skottplatsen för att undersöka, och efter att ha spårat rådjuret och sett att det var riktigt mycket blod bestämde jag mig för att släppa hunden på det. Han har en benägenhet att gå ikapp och hålla fast skadade djur. Efter lite skall så tystnade han och jag misstänkte att han hade djuret i munnen. Mycket riktigt låg han och höll det i strupen, djuret var dött när jag kom fram. Träffen satt i bröstkorgens bakkant, något för långt bak och aningen för lågt. Men helt klart ett dödande skott. Djuret hade gått ca 200 meter, med minst tre sårlegor med stora mängder blod i och ett decimeterbrett blodspår längs hela spåret. Tyvärr låg det på fel sida om ett staket, så det tillfaller en sommarstugeägare som har den tomten. Det var det enda som hände den dagen, dom återstående två såtarna blev resultatlösa.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Sånt är bra!! Min chef jagar och brukar säga till mig ibland att imorgon får du komma jaktklädd för det blir inget arbete. Sådant gillas.