Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inpassning av bolster på sticktang...

Featured Replies

Publicerat

Jag har nu provat många metoder och jag blir aldrig riktigt nöjd med mina inpassningar av bolster...

Jag har testat med ben, horn och metall och alltid skall det jävlas på något sätt.

Trä är inga större problem men det är ju ett mycket mjukare material visserligen.

Jag har provat med både handverktyg och dremel men inte blir det så exakt som jag vill ha det.

(har ingen pelarborrmaskin vilket kanske skulle underlätta)

Jag mäter och märker ut en aningens mindre rektangel på biten jag skall ta ur och försöker sedan avverka materialet för att sedan gå på med nålfilar.

Problemet jag har är att även om jag sitter i 5 timmar med nålfilarna får jag det aldrig att passa och så vips har man tagit lite för mycket och får kassera biten <_<

Hur gör ni?

Har ni några tips att dela med er?

Är man helt rökt utan pelarborr?

Vilka verktyg på dremeln kan ni rekommendera för detta?

Publicerat

Hej Wisard.

Först av allt ska jag säga att jag aldrig har använt en pelarborrmaskin :blush: Enda jag använder när jag gör hål är vanlig borrmaskin de större bitarna o ddremmeln till bolster för att sen gå på med nålfilar. När du börjar närma dig måttena på bolster biten så sätt den ovanför en bänk skrum o slå försiktigt med en hammare fast med en träbit som skydd mot spetsen av bladet. Då sjunker tången sakta men säkert till plats. bolstret kanske böjer sig lite under processen men det kan du banka rakt sen ;) Upprepa tills du fått en bra passning. Är det en användare är det inte hela världen om det skulle var några jätte små ojämnheter bara de är fyllda med lim . Med horn är det lite annorlunda. Där är det bara rktig tålamod som gäller. Har du riktigt små borr till dremmeln så löser det sig. Går att köpa nästan på alla bygg o järn affärer. Borra jämsides med varandra nogrant o sen filar eller liten rasp i början. Det lösre du är jag säker på. Några tankar från mig :D

mvh Kimmo

Publicerat

När det gäller att rymma upp för tången så gäller det att fila lite o sen prova, fila lite o prova. Det är ett jäkla provande tycker jag. Jag brukar runda till kanterna på tången för jag har svårt att få skarpa kanter i hålet har jag märkt. För att plana bitarna brukar jag lägga ett grovt sandpapper ett plant underlag och sen dra biten för han över pappret. Men var försiktig för det är lätt att biten blir sned annars, byt riktning på biten var 3-5 drag ungefär. Men som Kimmo säger på en användare gör inte små små ojämnheter nåt om man bara epoxyn täpper till så man inte får in blod o diverse som kan ligga o "gotta" till sej.

Seved

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen!

Att man kunde fila tangen hade jag inte tänkt på! :lol:

Klart som korvspad att det bli enklare om den inte har så skarpa hörn.

Har hållt på med en hornbit ett bra tag nu där en liten bit av knivbladet också skall gå in i bolstret... Har nog provat minst 500 gånger nu och inte fan får jag in den :ph34r:

Nu har jag fått nya idéer på hur jag skall lösa detta dilemma och då är det bara att ge sig på det hela igen!

Tack!!!