Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bidde en skaplig gylta i går kväll.

Featured Replies

Publicerat

http://jeepetorp.blogg.se/2011/january/jaktdag-20110129.html

Vi tänkte försöka få tag i ett vildsvin på lördagkvällen, min far och jag.

Han började att besitta "hotellet" mellan kl 18-20 ungefär. När han gick därifrån lät han åtelbelysningen vara tänd ifall det skulle vara grisar framme när jag skulle dit.

Kl 21 tyckte jag det var dax att smyga ner, och mycket riktigt var grisarna där. Betandes mitt i ljuskäglan från den dimrade lampan.

Det var således inte läge att försöka klättra upp i kojan.

Men det blåste ganska mycket så det gick hyffsat lätt att smyga in på ca 40 meters håll, trots skarsnö.

Där var det en liten kulle som jag kröp upp på och lade mig tillrätta för en stunds kikarspaning för att avgöra vad det var för djur.

Jag låg mycket bra där, mjuk snö, några få minusgrader och nästan i lä för vinden.

Tre grisar i 50-75 kg klassen gissade jag på, ingen såg ut att vara galt. Men heller inga kultingar med.

Den ena grisen var markant mindre än dom två andra, så jag koncentrerade mig på den. Efter ett tag stod den mer isolerad med bredsidan mot mig och jag lät skottet gå.

Alla grisarna for iväg. Dom två större i rak riktning från mig, medans den påskjutna drog i en snäv båge åt vänster där buskaget ljudligt avslöjade vart den var. Knakandet avtog nästan omedelbart och allt var tyst.

Jag gick fram och kollade skottplatsen, tydligt spår av blod som var lätt att följa. Och efter ca 30 meter låg gyltan där med ett hål genom lungorna. Träff mitt i femettan. Liggandes med bekvämt stöd, 40 meters skotthåll och stillastående betande gris ska väl inte bli annat än bra träff...

Men storleksbedömningen får jag nog öva lite på... Den här vägde 75 kg levandevikt. (Eller nydöd ska det väl heta). Dom andra två hade nog ca 10 kg till att släpa på.

Inga spenar och heller inga foster i magen. Gott hull med mycket fett i bukhålan. En välmående gris trots lång snörik vinter.

20110130-002_129864747.jpg

20110130-003_129864796.jpg

Publicerat

Kul grattis jeepetorp :)

Publicerat

Gött, spännande att smyga lite runt vakkojan ;)

Go gammal trotjänare med tejpad kolvkam, sånt gillar jag :D

Publicerat

Grattis!!!

Publicerat

Grattis på dig!:D

Publicerat
  • Författare

Gött, spännande att smyga lite runt vakkojan ;)

Go gammal trotjänare med tejpad kolvkam, sånt gillar jag :D

Ja, det är arvegods efter farfar. Tejpat in en bit knäskydd som kamhöjare/kindstöd då jag är betydligt smalare i ansiktet än de flesta. Nån gång när jag får pengar över ska jag låta någon fixa det på ett lite snyggare sätt...

Husqvarna 1900 från 1968 om jag inte mins fel...

Farsan har den bössan som han fick efter min farfar när denna bössan köptes in, en Husqvarna 1600 lyx (fasettslipat slutstycke).

Båda i kaliber .30-06, så man kan ju undra varför han bytte. Jag tror det var för att pojken (min far alltså) skulle ha något att jaga med...

Publicerat

Grattis till fin matgris :)