Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finne med knas i bakvagn?

Featured Replies

Publicerat

Hej!!

Vi har en finne på 15 v som sedan i fredags fått nått fel bak!?? Det är som att båda bakbenen har ställt sig inåt (kobent) med tätt mellan bakbenen. Han visar inte nått tecken på att det skulle göra ont, men det är en rörelsestörning. Nu undrar jag om det är ngn fler som varit med om detta fenomen?? han har oss veterligen inte fått ngn smäll eller liknande. Känslan är att detta INTE är nått bra.

MVH Peter

Publicerat

Du kanske kan prata med veterinär och uppfödare. Svårt att säga nåt när man sett valpen in action.

Publicerat
  • Författare

Jo jag har pratat med uppfödaren o han kunde som förståeligt inte säga vad det kan vara, veterinär ringer jag såklart i morgonbitti, jag tänkte bara om ngn hade varit med om detta tidigare?

kan också tillägga att det vänstra benet är lite värre, o det är som att han inte kan sträcka ut bakbenen utan dom blir som ihopdragna. SUCK känslan för detta är bara helt fel. första finnspetsvalpen o allt spännande som detta skulle följa med sig.

Publicerat

hoppas verkligen det löser sig!

glöm inte att berätta sen hur det går.

Publicerat

Hej!!

Vi har en finne på 15 v som sedan i fredags fått nått fel bak!?? Det är som att båda bakbenen har ställt sig inåt (kobent) med tätt mellan bakbenen. Han visar inte nått tecken på att det skulle göra ont, men det är en rörelsestörning. Nu undrar jag om det är ngn fler som varit med om detta fenomen?? han har oss veterligen inte fått ngn smäll eller liknande. Känslan är att detta INTE är nått bra.

MVH Peter

Patellaluxation

Patellaluxation innebär att knäskålen (patella) kan förflyttas från sin normala position antingen utåt (lateral luxation) eller inåt (medial luxation). Det senare är det mest vanliga.Anomalin har en komplex bakgrund. Exempel på orsaker är: utplaning av knäskålens och/eller knäledens ledyta, utplaning av lårbenets rullkammar och/eller eftergift i knäledens ledband, ledkapsel och omkringliggande muskulatur. Förändringen kan även orsakas av felaktig vinkel mellan lårben och lårbenshals och/eller av onormal riktning på lårbensaxeln.

Många hundar med patellaluxation är symptomfria men felet kan konstateras genom palpatorisk undersökning av knäleden (Veterinären utför en klinisk undersökning genom att bedöma luxerbarheten genom att för hand provocera en förskjutning av knäskålen i sidled med bakbenet ställt i ett för undersökningen angivet läge). I gravare fall uppträder återkommande eller konstant hälta.Om knäskålen är permanent luxerad får hunden en typisk, knäande gång. För finsk spets registreras patellastatus i SKK: s centrala register.

De kliniska fynden graderas därvid på en skala från 0 till 3:

0: Normal

Grad 1. Patella kan luxeras manuellt men återgår spontant till normalt läge.

Grad 2. Patella kan lätt luxeras antingen manuellt eller spontant och kan förbli luxerad.

Grad 3. Patella är permanent luxerad.

Goda genetiska studier saknas, men det faktum att frekvensen varierar kraftigt mellan olika raser och mellan olika familjer är indikationer på att sjukdomen är ärftlig. Enkelt autosomal recessiv arvsgång har föreslagits men en vanligen accepterad uppfattning är att arvsgången är polygen.

Procentuellt visar värdena på låga nivåer med sjuka individer.

Men mörkertalet är alltför stort eftersom ett för litet antal undersöks. Och det är känt att rapporteringen av undersökningsresultaten till SKK många gånger är bristfällig.

Ovanstående tabell visar också på att en alltför stor del av föräldradjuren inte undersökts. Fortfarande år 2007 är endast 50 % av kullarna efter föräldrar där båda är undersökta med patella UA.

Publicerat

Hej!!

MVH Peter

http://www.leipipirs.se/parningar.html

Publicerat

Det låter i mina öron något osannolikt att en 15 veckor gammal valp skulle ha svåra patellaproblem. Hur gör valpen när den rör sig? Sträcker den ut bakbenen "rakt ut" med jämna mellanrum? Det är väl vad man vanligtvis ser på patellahundar att dom sträcker t det ben som "glidit ur" för att få leden tillbaka i läge igen. Nästa fråga är väl vad Leipipirs tik som gick tom efter parning har med detta att göra?

Publicerat

Det låter i mina öron något osannolikt att en 15 veckor gammal valp skulle ha svåra patellaproblem. Hur gör valpen när den rör sig? Sträcker den ut bakbenen "rakt ut" med jämna mellanrum? Det är väl vad man vanligtvis ser på patellahundar att dom sträcker t det ben som "glidit ur" för att få leden tillbaka i läge igen. Nästa fråga är väl vad Leipipirs tik som gick tom efter parning har med detta att göra?

Ber så hemskt mycket om ursäkt att det kom med, men om du scrollar ner på sidan så hittar du div om finsk spets...

Publicerat

Ok. Blev bara lite brydd, hade inte hört något om att den uppfödaren skulle ha patellaproblem, och när jag sen gick in på hemsidan och såg att hans tik gått tom blev jag lite undrande, men då förstår jag :)

Publicerat
  • Författare

Valpen sträcker inte nämnvärt ofta på sig bara när den har sovit. jag tror inte heller att det är patella, utan känslan är att detta är en rörelsedefekt som vi bara inte upptäckt förut.

nu ska man ju inte måla faan på väggen utan vänta på vet svar.

Publicerat

En hund med patellafel sträcker ut det ben som har glidit ur led rakt bakom sig, det har inte att göra med att den sträcker på sig efter vila. Hoppas att vet hittar vad som är fel och att det fixar sig för er.

Publicerat

Har inte någon som helst aning om sådant här. Men jag vet om en gråhund som började halta och gå på tre ben när den var ett par månader. men det visade sig att hunden växte olika fort gällande kroppsdelarna och efter ett par månader hade den blivit helt normal.

Det enda jag ville säga var att det kanske inte är så farligt utan kommer till sin rätta när hunden är färdigvuxen.

Publicerat
  • Författare

Har idag varit till veterinären o fått diagnosen Lateral patellaluxation, trodde inte själv att det var det på en så pass ung valp men det var det. 2 alternativ kvarstår

operation eller avlivning, får på onsdag tala med han som ska göra en eventuell operation o få höra hur oddsen ser ut på denna operation, tänk vad fort allting kan ändras! för en vecka sedan så såg jag fram emot en härlig vår med mycket skogsvistelse för mig o Kero. Jag försöker se saken som positiv men jag vet också vad som händer om det inte finns ngn chans till att han blir 100% återställd. / Peppe

Publicerat

Tråkigt tråkigt.. ;(

Jag ska hålla tummarna för att det ordnar sig för er..

Mvh!

Publicerat

Håller tummar för att allt ska gå vägen !

Publicerat
  • Författare

Pratade med ett avelsråd nu i kväll som jag känner, han har ganska bra koll på dessa sjukdomar. Jag fick som rekommendation av honom att ta bort våran kära valp. När dessa problem visar sig så stora vid så tidig ålder så kommer det förmodligen aldrig att bli bra. Inget är såklart ristat i sten men jag tror att denna kväll är den tuffaste på väldigt länge. Visst ta bort o satsa på en ny valp, men det är ju en kille vi lärt känna, en kamrat att följa i skogen. faan vad ledsen jag blir.

Publicerat

Pratade med ett avelsråd nu i kväll som jag känner, han har ganska bra koll på dessa sjukdomar. Jag fick som rekommendation av honom att ta bort våran kära valp. När dessa problem visar sig så stora vid så tidig ålder så kommer det förmodligen aldrig att bli bra. Inget är såklart ristat i sten men jag tror att denna kväll är den tuffaste på väldigt länge. Visst ta bort o satsa på en ny valp, men det är ju en kille vi lärt känna, en kamrat att följa i skogen. faan vad ledsen jag blir.

Förstår att det känns mycket jobbigt :(

Men är nog rätt att börja med en ny valp den starten känns inte bra, ska man satsa på sin valp känns det inte bra att börja på operationsbordet. Hoppas du finner en ny fin valp fort som tröst :wub:

Publicerat

Usch vet hur det känns. Fick reda på igår att min nobs har katarakt på båda ögonen.

Publicerat

Ok. Blev bara lite brydd, hade inte hört något om att den uppfödaren skulle ha patellaproblem, och när jag sen gick in på hemsidan och såg att hans tik gått tom blev jag lite undrande, men då förstår jag :)

HAns hundar har inte dom problemen, har själv en fin tik från hans Kennel. Förövrigt en mycket trevlig uppfödare, har klämt ett antal kalla med han i en husvagn någonstans i Norrbotten.