Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken är bättre?

Featured Replies

Publicerat

Sauer 202 classic,9,3X62 vs. Blaser R93 professional tracking ,9,3X62.

Vilken är bätre?

Mvh.Isak

Publicerat

Sauer 202 classic,9,3X62 vs. Blaser professional tracking ,9,3X62.

Vilken är bätre?

Mvh.Isak

Till vadå? De är ju två ganska olika "kitt".

/Må

Publicerat
  • Författare

både drev och vakjakt på rådjur,hjort och älg. Och skall användas en del på banan.

vilken har bättre kvalité och precision?

Publicerat

Bara provat den ena men tror nog de är hyfsat jämbördiga i precision, omladdningen med blasern är snabb.

Publicerat
  • Författare

Ingen som testat/äger en sauer 202 ? :unsure::)

//Isak

Publicerat

Ta den som känns bäst.

Båda har riktigt bra precision och kvalite.

Sauern jag provat hade dock snell-tryck.

Publicerat

Ja, det blir nog en smakfråga. Personligen får jag inget ha-begär av Blaser, men det är ju som sagt personligt.

Vill du ha ett pålitligt pipbytessystem och uppspännare så är den given...

Jag gillar Sauern bättre som har fler detaljer i metall och bättre magasin, tycker jag själv.

Jag provsköt en R93 9,3X62 för några år sedan. Det var en kort modell med brun plastkolv.

Det var en riktigt dryg jävel att skjuta med. Bara i stående gick det att få ordning på den.

Nåväl, det är väl en övningssak. Det ska också sägas att Professional-stocken känns betydligt bättre.

Känn och kläm noga på båda och fundera på vilka finesser du vill ha, så gör du rätt val.

//Danne

Publicerat

Trackingen har ju kort pipa så den är ju mindre angenäm på banan. Blasern är ju kort redan med standard pipa,så varför inte en standard pipa?

Skaffa en 6,5 pipa till att ha på banan/småvilt så har du ett kalas paket.

Publicerat

Är ju lite som att jämföra Äpple o Päron, vilket är godast?

Båda är bra bössor och du blir säkert inte besviken oavsett men nåt att tänka på kan vara att Blasern har dyrare pipor och fäste till kikarsiktet. Har du inte tänkt använda mer än en pipa så är Blaserna smidigare och något snabbare att repetera men köp inte den billigaste plastkolven för nåt tristare i kolvväg har jag nog aldrig känt.

Publicerat
  • Författare

tack för svaren :)

har känt på båda bössorna och tycke själv att dom kändes rätt lika. Så jag ville höra mig för om vad andra tycker och tänker om bössorna. :)

och enligt tipsen man har fått så blir det att besöka affären igen för att känna och klämma lite till :D

Publicerat

tack för svaren :)

har känt på båda bössorna och tycke själv att dom kändes rätt lika. Så jag ville höra mig för om vad andra tycker och tänker om bössorna. :)

och enligt tipsen man har fått så blir det att besöka affären igen för att känna och klämma lite till :D

Isaac- även om känslan för vapnen kanske är den samma är det helt olika design på den och om du återvänder till butiken kan du tänka på,

eftersök, hundförarjakt, osv

kommer du att företa sådan är det Blaser med sitt säkerhetssystem som är "bäst"

är det mest vakjakt/drevjakt kanske Sauern är lika bra,

men fundera på säkringens placering/funktion på båda vapnen, vilket tror du att du kommer att hantera bäst under stress, vilken är naturlig osv.

Magasinslösningar, du kanske hatar att inte ha ett löst magasin, eller så bryr du dig inte, alternativt att du rent av inser att du är glömsk som tusan och behöver ett fast magasin.

Precision/kvalitetsmässigt är det nog jämnt skägg mellan pangarna, eller i varje fall anser jag det, har en begränsad erfarenhet av dem, mindre än 100 skott med blaser och enbart provskjutit en 202:a.

Min ringa uppfattning är den att en Blaser är mer ett verktyg och en pang, helt enkelt mindre lull-lull.

/Christian

Publicerat
  • Författare

tack för informationen Christian! :)

Jag brukar ha med tysken några gånger under hjortjakten. Mina misstankar är att det blir mer att gå mer med hund bara jag blir lite äldre. Att blasern är en slitvarg är ett stort plus :)

men som sagt, skall åka och klämma och känna lite till före jag bestämmer mig :)

// Isak

Publicerat

Jag hade en 202elegans 3006 som jag bytte mot en blaser prof.

Jag upplever blasern som mycket smidigare och hantera. Sen hade jag den fina kolven och

blev så rädd att repa den. Blasen slänger man lite som man vill och den håller ändå.

Trycket tyckte jag var mysigare på 202:an jag har haft jätte svårt att lära mig blasens tryck. Känn mycket på det.

Fästena som blaser har är perfekta. Helt perfekta tycker jag det tar på mm:tern samma. Jag hade leopolds snabbfästen som jag tyckte var odugliga. Till saken är den att de hade sänt med felaktiga skruvar till min så jag hade jätte problem med det.

Publicerat

jag börjar själv bli sugen på en pro tracking i .308 :P

Publicerat
  • Författare

det låter som om blasern är mer omtyckt som bruksbössa :)

// Isak

Publicerat

Nja, beror på vem du frågar om vilken som är bäst "bruksbössa".

Sauers 200- mekanismer är rejält beprövade och det finns Sauers med kort pipa och syntetkolv om du vill ha det.

Bl.a en modell som heter Forest som jag själv tycker känns riktigt fin att hantera. Den har kort, relativt grov pipa, dock med träkolv.

Modellen Outback har syntetstock.

En invändning jag hade mot Sauer var att man måste in i varbygeln och härja när man ska osäkra. Det gick tvärt imot mitt gamla vapen-drillande.

Men efter övning och självkontroll så är det ofarligt.

Så jag tycker att du ska kolla noga på olika Sauer-modeller också.

//Danne

Publicerat

Jag har en vanlig 202 standard med en kort 308 pipa (51cm). Smidig när det börjar bli snårigt och funkar alldeles ypperligt i tornet också. Säkringen som har debatterats både här och där sitter precis där den ska sitta, fingret har ju inget i varbygeln att göra förrän det är dags att skjuta i alla fall. Trycket är enligt mig överlägset på Sauer men det kanske är en vanesak. Tycker själv att enda fördelen med Blasern är pipbytena och deras kikarfästen. Och ska man nödvändigtvis ha en plastbössa så har Sauer det med.

Hur som helst ett angenämt problem.

Publicerat

Hade både en 202 och en r93á har nu bara R93'an kvar.

Både är riktigt bra bössor. Som i regel skjuter bra och är väldigt driftsäkra.

Gillar skarpt sauers säkring, placeringen gör den lättmanövererad. Det ända som är synd är väl att du inte kan göra patron ur utan att osäkra vilket känns lite onödigt, borde gått att lösa.

Blasers nackdelar är väl framförallt att det kostar mer med extra pipor, montage och om man inte gillar spänntangent.

Jag behöll blasern för att jag gillade den bättre. oavsett vilken du väljer kommer du få en bössa som funkar bra.

/Petter

Publicerat

men fundera på säkringens placering/funktion på båda vapnen, vilket tror du att du kommer att hantera bäst under stress, vilken är naturlig osv.

/Christian

Tyvärr har jag upplevt mer än en gång när jag gått som hundförare att jag upptäckt att det finns en del jägare som spänner upp säkringstangenten (typ Blaser) när det börjar närma sig ett "läge" d v s när de hör att drevet närma sig eller att det knakar i skogen för att de inte klarar att osäkra med bössan i anläggning.

Man upptäcker det genom att man ser passkytten avsäkrar sitt vapen när de ser mig vilket känns ganska obehagligt.

Den risken är mindre med Sauers säkring (eller liknande) som man osäkrar på 0,1 sek med ett litet lyft med fingret när man är klar att skjuta (i anläggning).

Kolla därför gärna om du klarar att hantera säkringen på Blasern i anläggning.

Publicerat

Tyvärr har jag upplevt mer än en gång när jag gått som hundförare att jag upptäckt att det finns en del jägare som spänner upp säkringstangenten (typ Blaser) när det börjar närma sig ett "läge" d v s när de hör att drevet närma sig eller att det knakar i skogen för att de inte klarar att osäkra med bössan i anläggning.

Man upptäcker det genom att man ser passkytten avsäkrar sitt vapen när de ser mig vilket känns ganska obehagligt.

Den risken är mindre med Sauers säkring (eller liknande) som man osäkrar på 0,1 sek med ett litet lyft med fingret när man är klar att skjuta (i anläggning).

Kolla därför gärna om du klarar att hantera säkringen på Blasern i anläggning.

RW anför en bra synpunkt ovan,

det är iofs en vapenhanteringsfråga/säkerhetsfråga men likväl viktig inte bara för tråden utan allmängiltig.

Min åsikt är iofs den att vapnet är farligt oaktat vad skytten tror sig veta om säkringens position och därmed är det mynningens riktning och fingrets placering (utanför varbygeln) som är långt viktigare än säkringen i sig.

Det är en av mina åsikter som leder till slutsatsen att säkringens placering på en sauer inte är den bästa.

Ovanstående är min åsikt, jag menar inte att RW:s är fel, han går som hundförare bra mycket mer än vad jag gör och har egna upplever som jag inte har.

Vapensäk och hantering är enligt mig en sak som kommer att bara öka i betydelse i framtiden.

RW-återigen bra reflektion från erfarenheter från praktisk jakt.

/Christian

Publicerat

Har sett en liknande sak som RW - och då på älgbanan när jag var skjutledare.

Skytten spände upp sin R93 INNAN han gick in i kuren...

"Den är ju så jävla trög" var kommentaren. Och ev. tröghet gör också att en del skyttar vill "ta spjärn" mot något när tangenten ska spännas upp, och då är det lätt hänt att övriga fingrar hamnar i varbygeln.

Det är givetvis inte Blasers fel att ägarna är fumliga, men det visar att en uppspännare inte är lösningen på alla säkerhetsproblem, som vissa verkar påstå.

Jag kan fortfarande tycka att Sauers säkring är märkligt placerad, trots att jag har fipplat en hel del med sådana lådor.

Nu har jag ju köpt en gammal Brno 305, så nu är det bara att träna in att osäkra i varbygeln minsann.

Isaac - sen kan man ju lägga till att det finns andra vapen än Sauer och Blaser. Bara att tänka och titta på...

//Danne

Publicerat

Har sett en liknande sak som RW - och då på älgbanan när jag var skjutledare.

Skytten spände upp sin R93 INNAN han gick in i kuren...

"Den är ju så jävla trög" var kommentaren. Och ev. tröghet gör också att en del skyttar vill "ta spjärn" mot något när tangenten ska spännas upp, och då är det lätt hänt att övriga fingrar hamnar i varbygeln.

Det är givetvis inte Blasers fel att ägarna är fumliga, men det visar att en uppspännare inte är lösningen på alla säkerhetsproblem, som vissa verkar påstå.

Jag kan fortfarande tycka att Sauers säkring är märkligt placerad, trots att jag har fipplat en hel del med sådana lådor.

Nu har jag ju köpt en gammal Brno 305, så nu är det bara att träna in att osäkra i varbygeln minsann.

Isaac - sen kan man ju lägga till att det finns andra vapen än Sauer och Blaser. Bara att tänka och titta på...

//Danne

Egentligen synd att fler har upplevt samma sak med osäkrade bössor med säkringstangent (typ Blaser) för det tyder lite på att ofoget är mer utbrett än vad som det borde vara. Det är ju jäkligt synd att man skapar ett säkert system som hanteras fel så att det blir osäkrare än vad äldre säkringssystem är. :huh:

Att hantera säkringen i varbygeln verkar nog mest konstigt för den som inte har vant sig för jag ser bara fördelar. Enda teoretiska nackdelen jag kan tänka mig är om man försöker skjuta med väldigt tjocka handskar för säkringen tar ju lite utrymme i varbygeln. Nu skjuter jag inte med tjocka handskar för då känner inte jag att jag har kontroll över avfyringen.

Christian: tack! :blush:

Publicerat

Oavsett vilken säkring du har krävs att du klarar av att hantera den. Har skytten/jägaren dålig vapenhantering är det knappast systemets fel utan skyttens.

De flesta olyckor sker eller iaf förr vid patron i och ur att man då fortfarande gör bössor som måste både laddas och göra patron ur i osäkrat läge tycker jag är ganska onödigt. Borde gå att lösa genom en extra knapp på lämpligt ställe där du frigör slutstyckspsärren o kan göra ditt vapen ofarligt utan att först behöva osäkra det.

Tycker trådskaparen skall prova båda ordentligt.

/Petter

Publicerat

Jag har en Sauer 202 och jag tycker säkringen på sauern är grym!

Jämför jag med de andra jag haft så gillar jag denna mest.

Fingret lägger jag dit när skottchansen kommer. Inte tidigare. Säkrar av gör jag i princip i samma rörelse som anläggningen.

Dessutom är säkringen KNÄPPTYST! Inte ett knyst ifrån den i knepiga lägen.

Slutstycksgången är desutom inte av denna värld. Len som en barnarumpa. Lås upp slutstycket och luta bössan en grad bakåt och slutstycket glider ner av sig självt.

Greppet är kanonskönt.

Smidiga remfästen för mig som tar av och på dem ganska ofta.

Enligt mig så är även designen på Sauern något av det snyggaste i vapenväg.

Jag får en mer gedigen studsarkänsla av Sauern.

MEN. Farsans Blaser är också en trevlig bössa........... ;)

Mvh John

Publicerat
  • Författare

oavsett vilken bössa det blir kommer jag att träna så att jag får det att gå så smidigt och säkert som möjligt med säkringen, jag har bara varit med å jagat 4 år men har ändå varit med 2-3 gånger att någon har avlossat ett skott i tron att bössan var säkrad. (tur i oturen har nu ingen kommit till skada).

jag skall också ta och se om försäljaren har någon av de andra sauer modellerna :)

Tror nu det blir att vänta med köpet tills man har kikat lite på de nya Sako modellerna också :)

Och tack för alla råden och all information :)

//Isak