Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.300winmag ammo,, :P

Featured Replies

Publicerat

I andra tråden kom jag att fundera på en tanke jag haft förr också..

Älgar, är ju som bekant benägna att avlägga en viss flyktsträcka när man skjuter på dom.(?)( Har jag läst..)(Bara skjutit en själv så jag kan inte riktigt uttala mig med säkerhet förstås :) )

Så även rådjur om man skjuter dom med "normal" kula. Skjuter man dom med t.ex Sierra blitzking i kaliber .243 så blir dom i 99 fall av 100 på plats.(rådjuren alltså)

SÅ, utan att hacka på mig. Jag bara funderar.

Vad händer om man trycker in en FET varmintkula i .300an och skjuter en älg?.. En älgkalv borde ju inte vara omöjligt att få på plats med en varmintkula i den vikten och hastigheten?

Nu ska det siktas och skjutas ordentligt såklart och inte några bogskott etc etc.

Bara tankar. Inget moralande behövs. Jag vill bara veta om någon vet om det kan funka? Varför låta älgarna lida i onödan om man kan demolera dom invärtes på en gång? Tycker det funkar utmärkt på rådjuren..

Ser heller inte någon större risk för köttförstöring mer än med någon annan kula. Det har jag då aldrig märkt om jag skjutit där jag ska..

Skulle vara kul om det fanns intresse för diskussion..

Mvh C-A

Publicerat

Om du verkligen håller dig bakom bogen bör du väl nå in. Du kommer smeta blyfragment på hela insidan av bukhålan; du löper troligen risk att spränga mellangärdet och då får du bly ända bak på fileerna. Ser inga fördelar och med tanke på att det finns stor risk att det går åt h...e om man träffar litet fel så...

Publicerat
  • Författare

Så det är vad som händer på älgar alltså.. för såna tendenser finns ju inte på rådjuren?

Och i proportion till rådjur så är väl 243 samma som kanske, 9,3++? så jag förstår inte varför just en älg skulle explodera men inte rådjuren?

Nå. Inget jag tänker prova. Var baara tankar. :)

mvh

Publicerat

Funkar inte i Sverige då det inte finns varmintkulor tunga nog att klara klass 1.

Publicerat
  • Författare

Funkar inte i Sverige då det inte finns varmintkulor tunga nog att klara klass 1.

åhå?? De va som tusan..

Publicerat

Så det är vad som händer på älgar alltså.. för såna tendenser finns ju inte på rådjuren?

Och i proportion till rådjur så är väl 243 samma som kanske, 9,3++? så jag förstår inte varför just en älg skulle explodera men inte rådjuren?

Nå. Inget jag tänker prova. Var baara tankar. :)

mvh

Jag har sett en och annan hjort skjuten med 3,4grams v-max och det är mos på insidan och blodsprängt mellan arslet och bogen!! så det lär bli detsamma av en 300 i en älg :wacko:

Publicerat

En etisk tanke här är hur man blir av med räntan och slaktresterna om de är fulla med bly.

Det är ju inget man slänger ut på åteln senare...

Jag har tillräckligt med jobb för att bli av med mitt överskott av svartfågel och trut som innehåller blyhagel, skulle jag behöva göra samma sak med hela räntan så blir det genast värre.

Detta har givetvis inget att göra med huruvida man kan skjuta en älg med en varmintkula men kanske lite hur man bör tänka.

Sorry för kanske lite OT men det är alltid flera aspekter man måste betänka.

Publicerat
  • Författare

Jag har sett en och annan hjort skjuten med 3,4grams v-max och det är mos på insidan och blodsprängt mellan arslet och bogen!! så det lär bli detsamma av en 300 i en älg :wacko:

SÅ egentligen ingen flyktsträcka då på älgen heller då? Man kan ju dra den slutsatsen utan att prova..

Publicerat
  • Författare

En etisk tanke här är hur man blir av med räntan och slaktresterna om de är fulla med bly.

Det är ju inget man slänger ut på åteln senare...

Jag har tillräckligt med jobb för att bli av med mitt överskott av svartfågel och trut som innehåller blyhagel, skulle jag behöva göra samma sak med hela räntan så blir det genast värre.

Detta har givetvis inget att göra med huruvida man kan skjuta en älg med en varmintkula men kanske lite hur man bör tänka.

Sorry for kanske OT men det är alltid flera aspekter man måste betänka.

Du har rätt .. hmm..

Trevligt med olika vinklar att se saker ifrån.

Publicerat

SÅ egentligen ingen flyktsträcka då på älgen heller då? Man kan ju dra den slutsatsen utan att prova..

Nja det beror ju på om du träffar det centrala nervsystemet... gör du inte det har du ju samma tid till syrebrist..

Publicerat

Nja det beror ju på om du träffar det centrala nervsystemet... gör du inte det har du ju samma tid till syrebrist..

Njaa kulor som V-max,A-Max,TNT mfl dödar på ett omedelbarare sätt vid kroppsskott såsom HerrM beskriver att blitzking gör med hans rådjur.

I stort sett så faller samtliga på skottplatsen vilket icke är fallet med hårdare kulor.

Min teori är att eftersom dessa kulor ger en enorm initial skottverkan och trasar sönder samtliga artärer mer eller mindre så blir blodtrycksfallet omedelbart-medvetandeförlust.

Inget levande väsen klarar av att stå upp vid ett hastigt blodtrycksfall hur syresatt det än är.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Njaa kulor som V-max,A-Max,TNT mfl dödar på ett omedelbarare sätt vid kroppsskott såsom HerrM beskriver att blitzking gör med hans rådjur.

I stort sett så faller samtliga på skottplatsen vilket icke är fallet med hårdare kulor.

Min teori är att eftersom dessa kulor ger en enorm initial skottverkan och trasar sönder samtliga artärer mer eller mindre så blir blodtrycksfallet omedelbart-medvetandeförlust.

Inget levande väsen klarar av att stå upp vid ett hastigt blodtrycksfall hur syresatt det än är.

/Mike

+1. Blitzarna rubbar om allt i rådjuren och inte är dom heller särskilt sönderskjutna med bly hela vägen ner i arslet?

Borde inte 243 vara i proportion som ex 300an till en älg.. Om då inte rådjuren har bly i arslet så borde väl inte älgen få det?

Publicerat
  • Författare

Mike förresten, finns Amax fabriksladdade till 243 nånstans att få tag i?? Använder du dom till rådjur och är det en varmintkula? Bild?

Publicerat

Mike förresten, finns Amax fabriksladdade till 243 nånstans att få tag i?? Använder du dom till rådjur och är det en varmintkula? Bild?

Carl Adam,

nope det finns inga A-max laddade til 243;an, det får man göra för hand,

kulan som sådan är Hornadys svar på en BT, dvs håller samman bättre än en varmint kula såsom V-max men det är inte bondad,

ligger mellan V-max och SST i hårdhet så vitt jag har kommit att förstå saken.

/Christian

Publicerat

I sak håller jag med Mike och Christian med det förtydligandet att Amax är Hornadys svar på Sierra Matchking och Lapuas Scenar, med andra ord är Amax en målskjutningskula. Att den sedan har en effekt i viltet som ligger någonstans emellan en renodlad varmintkula och en normal blyspets håller jag med om.

Konsekvensen blir att det är en alldeles klockren jaktkula i vissa situationer, d v s när man antingen har möjlighet att placera kulan med stor precision eller när hållet är lång och hastigheten därmed låg.

Det är ingen kula som jag skulle vilja placera i bogen på en älg men om situationen tillåter ett skott i spjälstaket alternativt hals/huvud är det inget dumt alternativ.

När det gäller förhållandet rådjur/älg kan man möjligen filosofera över det faktumet att älgen är i runda slängar 10 ggr större än rådjuret vilket i teorin kanske innebär att man bör ha 10 gånger så stor effekt på projektilen som man skjuter älgen med om man skall förvänta sig samma effekt som man får på rådjuret?? Nu är detta ett rent teoretiskt resonemang från min sida eftersom jag inte provat att skjuta älg med något mjukare än "normala blyspetsar" som t ex BT.

Rent principiellt kan jag bara konstatera att jag efter 25 års jakt numera använder mig av betydligt mjukare kulor än vad jag gjorde för 10-15 år sedan, detta kan i o f s ha ett direkt samband med att jag numera allt mer sällan skjuter på vilt i rörelse...

Henrik

Publicerat
  • Författare

Kan tillägga att jakten i vår by på älg är vakjakt. Så man har ju stor möjlighet att placera kulan där man vill..

Förstår ditt resonemang Henrik..

Det där med att man behöver 10 ggr mera energi för att få älgen på plats.. Ja kanske, men med varmintkula i 22WM får du rådjuret på plats, så i teorin då är väl 300winmag betydligt kraftigare än 10 ggr starkare än 22wm? Borde alltså inte vara omöjligt med stoppeffekt i en älg då?

Dit jag vill komma= Ska man ha något som är 10 ggr starkare än en .243 så får man nog ont i axeln. ;)

huj vilket svammel

Publicerat

Ska man ha något som är 10 ggr starkare än en .243 så får man nog ont i axeln. ;)

Inte alls. En 460 Wby med Hornady RN 350 i 910 m/s och rekylbroms borde vara precis det du söker. Gick två kuljaktstigar med denna bössa utan problem ;)

Publicerat

Dit jag vill komma= Ska man ha något som är 10 ggr starkare än en .243 så får man nog ont i axeln. ;)

huj vilket svammel

C-A, inget svammel, jag tror att det är ett sätt att närma sig sanningen,

för att få omedelbar effekt, aka knall o fall på älg är det träff i centrala nervsystemet alternativt den totala rubbning av andnings/cirkulationsapparaten som Mike skriver om,

för att nå dit hän krävs det mycket energi, väldigt mycket energi som då också kan omsättas snabbt av kulan från dess kinetiska energi till att överföras i viltet.

Så jag har inga förhoppningar att du kommer att lyckas med dina förväntade planer ( med tanke på de krav som det medför typ stor kaliber, hög fart, frangibel kula) men det är gott att tala om dem ty då förstår man hur olika alla ser på vad som är önskad effekt och resultat i vilt.

/Christian