Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gäller?

Featured Replies

Publicerat

Pratade med en bekant idag och han berättade två förvånande och på ett sätt hmmmm något skrämmande :huh:

1. Han hade fått cert på sin Jämthund som för den delen verkar va en riktigt lovande Jämthund men är omeriterad :o Nya regler gör tydligen att man kan få cert på omeriterat :wacko:

På vilket sätt skulle det gynna älghundsaveln eller kanske det saknar betydelse?

(Hunden är enl mig en fin hund men är för fyrkantig han hade även fått den bedömningen i kk och åkte ut men borde en gråhundslik :ph34r: jämthund få cert den hunden måttar ca 59cm men bedömdes till 61.... En annans bekants hund blev bedömd till 62cm och vem som helst kan med blotta ögat se att hundkräket är drygt 65cm hur kan man mäta så åt pipan det måste ju va det enda man kan med säkerhet se :ph34r: men det är en annan tråd)

2. Han berättade även att älghundar numer kan bli viltspårchampion :o Har inte kunnat hitta någon källa till det och frågar därför de allvetande :unsure:

av vilken anledning skulle älghundsaveln gynnas på sikt av detta om det nu stämmer :unsure: Jag tror snarare att aveln så smått kommer att styras åt fel håll om bägge sakerna är riktig!

Publicerat

1. Cert kan omeriterade hundar få, men inte bli champion utan att vara meriterad. eller?

2. Varför skulle de inte kunna tävla som alla andra hundar i viltspår? Varför ska man hålla dessa jakthundar utanför det... För att de bara ska jaga älg?

Att det finns många konstiga bedömningar ute i ringarna är ju inget nytt direkt för mig, apeciellt inte på älghundssidan.

Publicerat

Hej!

1. Tror inte att det har ngn betydelse med cert. Det kommer nog inte att användas fler ojaktprovsmeriterde hundar än tidigare i aveln.

Bedömningen på utställning kan man ju alltid ifrågasätt. Det är nog inte lätt för en domare att alltid göra rätt bedömningar men det är ju egentligen rasklubbens ansvar att hålla bra nivå på domarna.

2. Det är väl inget nytt att tävla i viltspår med älghund, det nya är att de kan bli champions i viltspår. Jag tror dessutom att man kan välja att spåra älgklöv, så jag tror inte att det kommer att påverka älghundarna negativt, snarare tvärtom.

mvh rine

Publicerat
  • Författare

Ok då va alltså de nya reglerna sann.. Gillar egentligen inte de nya reglerna men men....

Att utställning är en "bedömning" men det enda som de borde kunna konstatera med fakta är väl höjden, de domare jag ställt ut för har sett med ögat hur hög tikarna varit + - 1cm iaf :ph34r:

Publicerat

Pratade med en bekant idag och han berättade två förvånande och på ett sätt hmmmm något skrämmande :huh:

1. Han hade fått cert på sin Jämthund som för den delen verkar va en riktigt lovande Jämthund men är omeriterad :o Nya regler gör tydligen att man kan få cert på omeriterat :wacko:

På vilket sätt skulle det gynna älghundsaveln eller kanske det saknar betydelse?

2. Han berättade även att älghundar numer kan bli viltspårchampion :o Har inte kunnat hitta någon källa till det och frågar därför de allvetande :unsure:

av vilken anledning skulle älghundsaveln gynnas på sikt av detta om det nu stämmer :unsure: Jag tror snarare att aveln så smått kommer att styras åt fel håll om bägge sakerna är riktig!

1) Då är det ett fel begånget för enligt reglerna (som gäller från 1/1 2011) är det fortfarande så att CERT delas ut till hund med jaktmeriter:

Certifikat utdelas alltid i bästa hanhunds-/tikklass.

För raser som markerats med ¢ (dit hör jämthunden) utdelas certifikat till bästa hund i bästa hanhunds-/tikklass som

uppfyller krav på provmerit. Kravet på provmerit är detsamma som kravet för deltagande i bruksklass

och gäller även vid utdelande av reservcertifikat.

2)Ja, det stämmer att jämthunden nu från 2011 får ta titeln viltspårschampion och varför det skulle vara negativt för aveln att mer tid och engagemang läggs på spår (och därmed få hundar som är bättre lämpade än de ofta helt spårotränade som används av många att gå eftersök) förstår jag inte riktigt?

Publicerat

Klassas viltspårschampionat som jaktmerit ?? Gör det de så är ju snart våra jakt spetsar där springer,labbe,golden mm är idag hoss kärringar som bara avlar för o springa med hundarna i ringen

Publicerat

Klassas viltspårschampionat som jaktmerit ?? Gör det de så är ju snart våra jakt spetsar där springer,labbe,golden mm är idag hoss kärringar som bara avlar för o springa med hundarna i ringen

Jag kan bara svara på från Weimaranersynpunkt, men nej, där räknas Viltspårchampionat INTE som jaktmerit utan man måste ha betyg från fältprov (i viss klass och visst betyg som jag inte har i huvudet) för att det skall vara en jaktmerit. Och för att få betyg på fält måste man ha klarat eftersöksgrenar.

Så min gissning blir att det samma gäller hos er, nej, viltspårschampionat klassas inte som jaktmerit utan ni måste fortfarande få betyg från älgprov (eller vad de kallas för er). Tur är väl det för jag vill inte tänka på hur många jaktraser som annars skulle avlas sönder på fel saker och hamna i helt fel händer.

Publicerat

Viltspår är en officiell stambokförd merit och självklart är viltspårschampionatet en officiell merit, men det är INTE en jaktmerit som hos taxarna.. Och kan således inte leda till att hunden kan ställas i jaktklass och därmed ta CERT på utställning. För det gäller fortfarande som lägst 3:e pris på jaktprov.

Publicerat

ja då är det ju inget o oroa sig för

Publicerat
  • Författare

Ok då har jag koll på det här :rolleyes: Jag får kolla med han igen då.... Det är inget negativt om folk lägger mer energi på sina hundar och spårar och jag lägger själv ner en massa tid på det :blush: Det jag tycker kan bli fel är om aveln riktas mer och mer på spårhundar och med hundar som släpar näsan i mossan, på sikt alltså! Tur är väl då om det inte räknas som en jaktmerit iaf :D