Publicerat Februari 1, 201115 yr En filékniv jag tillverkade för några år sedan. Bladet är väl frosts vill jag minnas. Trädetaljer i rönn, ett intressant och hårt träslag som är svårt att få högglans i och inte riktigt vill dra in olja. När det var som mest polerat var det halvmatt. Älghorn och någon slags läder som jag inte kommer ihåg kvaliteten på. Ev ett gammalt militärt benläder jag skurit ner.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Hej. Den där filearen såg riktigt trevlig ut. Rönn är ett trevligt trädslag.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare Som jag skrev, hade jag svårt att få någon riktig glans i rönnen. Fördelen är iofs att den inte blir så slipprig när man rensar fisk. Rönn känns som ett rätt underskattat träslag idag. Gjorde en filékompis till denna men i gullregn istället. Men den kan jag inte fota för den skeppades till USA...
Publicerat Februari 1, 201115 yr Hej. Jag har lite undanstoppade Rönn stubbar någonstans vet jag som hade fina mönster i sig. Granterat torra nu så man kanske skulle såga upp lite o titta. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Februari 2, 201115 yr Hej, Den var riktigt fin den! Håller med om att rönn är underskattad, speciellt kärnveden! Ännu bättre om man lyckas få med både av den mörka kärnveden och den ljusare omkringliggande! Har sånt i garaget som jag och dottern gjort smörknivar av. Här är en filékniv jag gjorde för nåt år sedan. Dock ej av rönn utan björkvril och renhorn.Har även en till färdig för limning i köket... kanske blir gjort idag (fan tro't)! //Niclas
Publicerat Februari 2, 201115 yr Hej Niklas. Den där fil'e kniven skulle jag gärna använda på ett par bäck öringar eller harr. Kanon fint.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Jag behöver en liten snickarbod....Jag vill också!! Men det är inte så smidigt när man bor i en betong-etta. men jag njuter desto mer av att skåda er andras vackra hantverk!