Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halvhornare

Featured Replies

Publicerat

En halvhornare jag testade att göra en gång. Renhorn i skidan, älghorn i skaftet. Delar av en björkvril i skaftet. Bladet är nog karesuandokniven tror jag.

P1010058.JPG

P1010059.JPG

Publicerat

Mycket bra o ser väl använd ut :) Ser ut som ett karesuando blad du använt? De är bra o prisvärdiga blad.

Publicerat
  • Författare

Rätt och riktigt. Karesuandoblad stämmer nog. Om jag inte gjort bladen själv föll valet ofta på karesuando.

Och välanvänd är den, farsan fick den för en massa år sedan och det blev lite av en favorit för honom. Åtminstone när han är till fjälls. Till "vardags" har han en knubbig kortbladig sak som jag är skyldig till.

Publicerat

:) Hej.

Har till och med vart förbi karesuando en gång för länge sedan men var inte inne i shoppen. Visste inte att den fanns då.

Om jag inte minns fel så finns bladet i 12c27 rostfritt och kolstål. Är det den rostfria du har använt?

Publicerat
  • Författare

Om jag inte minns fel så finns bladet i 12c27 rostfritt och kolstål. Är det den rostfria du har använt?

jo jag vill minnas att det är det rostfria som sitter på denn akniv. har för mig att kolstålsvarianten är lite mattare, men jag kanske missminner mig. Vet i alla fall att jag har använt mig av båda varianterna och att båda finns i bladlådan i ladan. Skall ju ändå gå dig och botanisera vilken dag som helst för att hitta något skoj till vårtävlingen, men då får det nog bli ett eget blad istället.

Publicerat

Hej.

Med en egen design på blad blir man inte så begränsad o kan leka lite med fantasin :)

Kör hårt o lycka till. Har själv inte bestämt mig än om jag hinner deltaga men om visard vill så är jag gärna en av domarna isåfall

om mina kunskaper räcker. :-) Det kommer ju fler tävlingar

Publicerat

Härliga knivar du har postat! :wub:

Kimmo skall hjälpa till som expertpanel om han inte hinner snickra ihop en kniv till tävlingen :blush:

Det är nog inte helt fel med tanke på hur många knivar han har under bältet!

Även jag har börjat smida mina planer inför vårtävlingen och jag kommer nog att satsa alla pengarna på ett kort och köra en rövare!

Ser mig som chanslös som vinnare men med lite tidspress så kan man prestera bättre och syftet med tävlingen är ju främst att vi skall försöka bli bättre på det vi gör, både i funktion, kvalitet och inspiration.

Jag har böcker som jag konsulterar nu innan jag drar igång mitt knivprojekt, mer vill jag inte säga ^_^

Dock är det något jag aldrig har testat innan så det kan inte mer än gå åt pipan :P

Hoppas många gör en kniv till tävlingen, det skulle vara skitroligt att se hur folk tolkar temat.

Publicerat

Hejs Herr Älgfluga!!

mycket fina knivar du gör , gillade den här bäst :lol:

är det inte svårt att såga hornet av på längden eller hur har du gjort plats för knivbladet i hornet ?

skall försöka mig på en halvslida jag med fast med träd i stället för horn.

Wizard. jag vet att den kniven jag ställer upp med i tävlingen kommer att vara den bästa jag gjort då det kommer att vara min första :lol:

har dock inga böcker att konsultera utan bara detta eminenta forum :wub:

Ha det gött .

Eas

Publicerat
  • Författare

Härliga knivar du har postat! :wub:

Kimmo skall hjälpa till som expertpanel om han inte hinner snickra ihop en kniv till tävlingen :blush:

Det är nog inte helt fel med tanke på hur många knivar han har under bältet!

Även jag har börjat smida mina planer inför vårtävlingen och jag kommer nog att satsa alla pengarna på ett kort och köra en rövare!

Ser mig som chanslös som vinnare men med lite tidspress så kan man prestera bättre och syftet med tävlingen är ju främst att vi skall försöka bli bättre på det vi gör, både i funktion, kvalitet och inspiration.

Jag har böcker som jag konsulterar nu innan jag drar igång mitt knivprojekt, mer vill jag inte säga ^_^

Dock är det något jag aldrig har testat innan så det kan inte mer än gå åt pipan :P

Hoppas många gör en kniv till tävlingen, det skulle vara skitroligt att se hur folk tolkar temat.

Tackar.

Att testa nytt är alltid skoj, och att göra det vid en tävling borde rimligen sporra ytterligare ett par snäpp. Helt rätt taktik tycker i alla fall jag!

Hejs Herr Älgfluga!!

mycket fina knivar du gör , gillade den här bäst :lol:

är det inte svårt att såga hornet av på längden eller hur har du gjort plats för knivbladet i hornet ?

skall försöka mig på en halvslida jag med fast med träd i stället för horn.

tackar.

lösningen stavas bandsåg. Då är det inga större problem att dela hornet på längden med stor kontroll. Utrymmet för bladet skapas med dremmel. Jag brukar bara gröpa ur ena halvan, men därom tvistar de lärde... Skidor som är till hälften i trä är det jag gjort flest av, har låtit mig inspireras rätt mycket av den gamle räven i gemet Bo Bergman, speciellt hans Knivar på mitt sätt är en favorit som jag faktiskt inte sålde när jag gjorde mig av med en massa knivböcker för något halvår sedan.

Publicerat

Först måste jag få skriva. Faan, vad roligt det är att många verkar sporrade :) Det finns inga förlorare med denna competition utan bara VINNARE. Vet inte hur många gånger jag funderat över varför vi som visat eller sålt knivar här är så några för. :( Nu verkar det bli ändring på det då jag är rätt så säker på att när man väl har gjort sin första eller några knivar så är man fast heh heh... Jag vet ;) Jag kan bara säga hatten av till alla som kommer deltaga o kör hårt. Var inte blyga om inte allt känns perfekt utan tänk att det här är iallafall jag som gjort och jag vet att jag hade roligt när jag gjorde den. ;) Är helt säker på att vi kommer se också knivar som är speciella o kommer att räknas högre upp i estetiken men jag är säker på att för oss alla så kommer vilken kniv det än är att vara en häftig grej som vi på forumet har åstadkommit med uppmuntran osv... För mig är alla en vinnare som ställer upp även om den där kniven med litre exttra kommer koras.

Ni som inte kanske har så mycket erfarenher av hantverket dra gärna ett PM till mig så hjälper jag till med det jag kan eller kanske ännu bättre en tråd i forumet så kan vi alla hjälpas åt med funderingar hur man kan göra osv..

Ha de så länge alla forumister. Jag diggar er.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

En halvhornare jag testade att göra en gång. Renhorn i skidan, älghorn i skaftet. Delar av en björkvril i skaftet. Bladet är nog karesuandokniven tror jag.

P1010058.JPG

P1010059.JPG

Snygg kniv! :) Det är helt fantastiskt att få se allt vackert hantverk på denna sida. :)