Publicerat Februari 1, 201115 yr Hejsan på Er Nu har jag en fundering som jag gruvat över ett tag och kan inte hitta någon info om på nätet gällande Hamilton Stövare och dess mentalitet gällande MOGNAD! Finn stövare som finnstövare. Våran var lika hispig när han var yngre och en riktig damp hund.....men han mognade snabbt. Nu har vi en Hamilton som jag inte blir klok på. Lika hispig naturligtvis- en unghund som han är - snart 11 månader. Men pinkar inomhus trots att han står ute hela dagarna och pinkar ordentligt innan de tas in. Kan gå 4-6 timmar innan han tas ut i det fria igen så man tycker han borde hålla tätt. Men det värsta är hans vekhet och abolut ingen känsla för allvarhet! Livet leker typ 24 h. Känslig när det gäller auktoritet och disciplin. Vill ju inte ta i för mycket - kan ju förstöra honom helt. Nu undrar jag om Någon vet lite mer om Hamiltons och när man brukar säga att de börjar Mogna till sig? 1-3 år??? Varje ras har ju sin mognadsålder , så.... Anledningen till min fråga är främst att jag resonerar som så att hans mentalitet är för vek för att lägga ner tid och energi på. Min man försöker tappert hålla honom kvar från mina "principer"). Men så nämnde just min Jägarexamen lärare en viktig del som jag inte hade tänkt på så mycket och det är just om hunden är ännu " mogen"? Därför vill jag gärna höra andras åsikter om mitt "problem´" så jag inte tar för snabba beslut:)) Hälsningar Jägarbruttan
Publicerat Februari 1, 201115 yr Jag kan väl inte så där våldsamt mycket om Hamilton men jag skulle gissa att jämför man dem med en finne i mognadsålder så skiljer det mindre mellan raserna än det gör mellan individer. Min ena finne var jaktmogen vid 6 månader och ganska vuxen till sättet tidigt. Den andra var MYCKET segare å stod å funderade över livet mest hela tiden då han var 6 månader. I skogen var han inom typ 100m från mig tills egentligen andra säsongen då han helt plötsligt bara försvann å var borta 15-20 min. Hemma är han betydligt vekare än den andra och kommer aldrig bli riktigt som jag vill ha honom. Det är klart att nu snart 4 år så är det en annan hund än vid 12 månader men så där brutalt stor skillnad är det inte. Dessa 2 är finnar och dessutom halvsyskon. Jag tror nog att du efter puberteten har den hund du kommer att få förutom att den kanske blir lite mer trygg och lugn med åldern som de flesta hundar.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare Jag kan väl inte så där våldsamt mycket om Hamilton men jag skulle gissa att jämför man dem med en finne i mognadsålder så skiljer det mindre mellan raserna än det gör mellan individer. Min ena finne var jaktmogen vid 6 månader och ganska vuxen till sättet tidigt. Den andra var MYCKET segare å stod å funderade över livet mest hela tiden då han var 6 månader. I skogen var han inom typ 100m från mig tills egentligen andra säsongen då han helt plötsligt bara försvann å var borta 15-20 min. Hemma är han betydligt vekare än den andra och kommer aldrig bli riktigt som jag vill ha honom. Det är klart att nu snart 4 år så är det en annan hund än vid 12 månader men så där brutalt stor skillnad är det inte. Dessa 2 är finnar och dessutom halvsyskon. Jag tror nog att du efter puberteten har den hund du kommer att få förutom att den kanske blir lite mer trygg och lugn med åldern som de flesta hundar. Som våran Finne är idag!Han är mäkta fin han!! Hoppas det. Känns hopplöst när Hamiltonen är som han är idag för att man kan titta honom i ögonen och han är som en dumkopf i skallen -hahaha, det enda man ser i ögonen är "Jag vill tacka livet...." ....och bara busa och tramsa.....Om man jämför mellan H och F så blev F mycket mogen på kort tid jämfört med den andra pajasen .....
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare Det enda problemet vi har med Finnen är att han är en riktig Digger!!!! Han gräver sig ut från cement bunker om han så fick chansen .....Otrolig på detta!!!!