Publicerat Februari 2, 201115 yr Hej igen, min jakt på en bra båge inom rimligt pris fortsätter, och jag får tacka er som föreslog att jag skulle ta kontakt med Asat_pro på forumet. Jag har lite frågor om kringutrustningen. Det första jag funderat på är ang Peep Sight, jag har skjutit med peep utan slang, nu har det bågpaketet jag kollat på, en peep med slang, hur ställer ni er till det? Bättre, sämre? (vet att det givetvis är en smaksak men åsikter uppskattas ändå) Sedan har jag en fråga om Pilar, jag har läst mig till mycket om Spine, nack/fördelar om kolf/alu pilar osv, men jag har har inte riktigt hittat en guide om HUR man monterar en pil från grunden så att säga, Nock-skaft-fenor-dekaler-spets(jaktspets) vet att det krävs en fjädringsapparatdet, och att det finns quickfletching ist men är nyfiken. Samt, är det gängor i fronten som gör att olika spetsar kan monteras på alla skaft, eller är det olika? handlar det bara om dimensioner på skaftet? Siktet är också en sak jag funderar på och det är om man som nybörjare förlorar något på att inte ha en libell monterat på siktet? Ha det gott /Johan
Publicerat Februari 2, 201115 yr Då ska vi se om jag kan ge dig lite svar på dina frågor: Peep med slang: Slang är bra om man inte kan trimma peepen att stå rakt varje gång man drar upp bågen. Men får man peepen att hamna rätt varje gång, utan slang, så är det ju perfekt! Pilar: Nocken är oftast inte limmad, om man inte använder träskaft eller alu pil med en kona i bakänden. Då måste de limmas. Annars så trycks de bara fast och kan roteras för att hitta läget så inte fenor slår i kablar (om det skulle behövas). Samt att bytet av en nock blir betydligt enklare på ett skaft där de bara trycks fast. Dekaler/wraps väljs beroende på skaftdiametern på dina pilar, det finns ett antal att välja mellan. Wrapsen ska ju täcka skaftet precis, inte snurras så det blir flera lager. Som du säger så behövs en jigg för att limma fenorna, typ Bitzenburger eller liknande. Det finns även en modell som limmar alla 3 fenorna på samma gång, EZ-Fletch. Om man nu inte kör med krympslangsmodellen, Quickfletch. Kan du koka vatten så kan du använda dessa! Spetsar: Alla pilar har någon typ av insats. Alla piltillverkare har sin egen "modell" som passar deras skaft, men alla insatser (oavsett modell) har samma typ av gänga för (jakt)spetsen. Insatsen för spetsen limmas med tex smältlim. Detta för att man ska kunna värma lös insatsen och rotera den när jaktspetsen ska trimmas så rak som möjligt. Man sätter spetsen mot/på fingret och spinner/snurrar pilen snabbt för att känna om den vobblar. Gör den det så värmer man lös insatsen och roterar den lite i taget tills vobblandet upphör. Dock ska man vara försiktig när det gäller mycket värme och kolfiberskaft.. Libell: I mitt tycke så vinner alla på att ha en libell! Om man inte koncentrerar sig allt för mycket på den så skyttet blir lidande.. Länkar till bra tips: http://www.youtube.com/watch?v=jC7yK-vmc6w Lycka till med valet av båge/paket!
Publicerat Februari 2, 201115 yr Då ska vi se om jag kan ge dig lite svar på dina frågor: Libell: I mitt tycke så vinner alla på att ha en libell! Om man inte koncentrerar sig allt för mycket på den så skyttet blir lidande.. Lycka till med valet av båge/paket! Jag har haft libell på alla mina sikten, men ska i ärlighetens namn säga att jag nog aldrig tittat mycket på den, de är bra om man jagar i kuperad terräng dvs paralellt med en slutning te.x. För vanligt skytte rakt fram på backen har jag inte märkt att jag använder den utan skjuter lika bra/dåligt ändå men för att se till att man inte lutar bågen är den naturligtvis bra...
Publicerat Februari 2, 201115 yr finns det noen gode tips ang. release også? det er jo en jungel!!! det er vanskelig nok å velge produsent man bør gå for, når de alle lager en million forskjellige modeller... ja, da er frustrasjonen komplett etter min mening. det finns flere gode produsenter. truball, trufire, scott archery osv... vet at man bør gå for handledsrelease når man tenker på jakt. tummrelease er vel mer for blink og evt. 3D. men hvilke typ av modell?? skal man gå for de med krok? f.eks.: http://www.trufire.com/hardcore.html#hardcore_buckle_foldback eller er de med "dobbel klo" å foretrekke? f.eks.: http://www.scottarchery.com/archery-releases/double-caliper-releases-sabertooth.php og for å være sikker på å gjøre forvirringen og valget ekstra lett så finnes det en 3. modell... singel men lukket klo... f.eks.: http://www.truball.com/Sniper2Scout.html forstår jo at man opp gjennom årene gjør sine favoritter. men som nybegynner... hvor bør man starte?
Publicerat Februari 2, 201115 yr Vilken release man väljer är helt upp till användaren! Vissa gillar modellen som hålls i handen, andra gillar handledsmodellen. Jag gillar den sista! Det finns ingen risk att jag av misstag släpper allt och skickar releasern framåt med strängen. Jag har just nu en modell av TruFire som heter BullDog, med foldback möjligheten. Just det systemet gör att man kan fälla "armen" på releasern bakåt när man ska göra annat tex. dra pilar, klättra etc.. Den är aldrig i vägen. Det man bör tänka på är att man ska kunna kroka fast releasern på loopen/strängen, helst utan att behöva fummla och titta (allt för länge) på vad man gör. Även i gryning/skymnin.. Att en handledsreleaser skulle ha sämre precision är bara en myt! Tex så vann Dietmar Trillus tavelskjutningen i Vegas 2010 med en handledsreleaser. Allt hänger (som vanligt) på användaren!
Publicerat Februari 2, 201115 yr Författare Som vanligt väldigt informativa svar Ang libell, om ni skulle se det utifrån en nybörjares perspektiv, är det positivt att ha den så man har någon form av riktmärke i början ? Och är det något man skulle kunna eftermontera på siktet? Är det svårt att byta ut peep själv? skulle det behövas en bågpress för det?
Publicerat Februari 2, 201115 yr Som vanligt väldigt informativa svar Ang libell, om ni skulle se det utifrån en nybörjares perspektiv, är det positivt att ha den så man har någon form av riktmärke i början ? Och är det något man skulle kunna eftermontera på siktet? Är det svårt att byta ut peep själv? skulle det behövas en bågpress för det? Libeller sitter på de flesta sikten, och prisskillnaden är marginell, så köp ett med libell De flesta peepar kan man byta utan bågpress, man bör dock använda 2 stycken strängdelare (verktyg) altså inte skrivmejsel och smörkniv...
Publicerat Februari 2, 201115 yr du behøver ikke bågpress for å montere peep. det er faktisk letter enn man tror. utan gummislang behøver litt trening. her er to videoer på respektive løsninger. uten tube: med tube: grttaxi har mange veldig gode og informative videoer. anbefaler å sjekke kanalen hannes.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Jag använder en James Greene dubbelkäftad release. Då slipper jag loop som jag inte gillar. En libell är bra att ha. Den visar att du lutar bågen lika varje gång du tränar/tävlar. I en jaktsituation hinner man knappt ägna libellen en tanke. Man skjuter på känsla. Du kommer att upptäcka det när du för första gången släpper en pil på ett vilt. I dåligt ljus kan libellen vara svår att se. En peep med slang tar lite hastighet. Mellan 5-15 fot/sekund beroende på peep och båge. Sen uppstår ett "slapp" ljud som kan vara lite irriterande.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Angående loop på strängen: Måste man korta ner sin draglängd på grund av att man satt dit en loop, har man inte vunnit något. Det första man förlorar är hastighet! Inte så mycket men jagar man fart så är det ju dumt.. Att behålla samma draglängd, trots att man satt dit en loop, gör att man drar för långt och både precisionen/skjutstilen påverkas negativt. Men, har man kommit fram till att man har 28 1/2 tums draglängd och bågen saknar den modulen/justeringsmöjligheten, så väljer man inte 29. Då blir draglängden för lång och påverkar skytte och skjutstil..!? Just det: Negativt! Välj då 28 tums draglängd och sätt dit en loop!! Utöver den möjligheten så vinner man inget med en loop! Det var tävlingsskyttarna som började med detta då man kom på att dåtidens releasrar vred strängen en aningens i fullt uppdrag. Releasrarna som finns idag har leder och svivlar så detta fenomen är obefintligt. Ska man sätta releasern direkt på strängen (om man inte har en dubbelkäftad) så se till att undre nockläget är av gummi. Detta minskar brytningen som blir mellan pil/sträng avsevärt än om man skulle använda 2 st vanliga nocklägen.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Angående loop på strängen: Ska man sätta releasern direkt på strängen (om man inte har en dubbelkäftad) så se till att undre nockläget är av gummi. Detta minskar brytningen som blir mellan pil/sträng avsevärt än om man skulle använda 2 st vanliga nocklägen. Bevittnade en ganska knepig historia förra året. En polare hade en ny Mathews båge och en enkelkäftad release. Han kopplade som man brukar direkt under pilen med ett nockläge av gummi. Problemet var att han oavsett inställning av pilhylla och laborerande med nockläget inte fick jaktspets och fältspets att gruppera lika. Hela tiden kvarstod en skillnad på 10-15 cm mellan de olika pilgrupperna. Mina misstankar gick till den enkelkäftade avtryckaren och den tvära vinkeln på strängen som det blir med bågar som har kort axel till axel avstånd. Han tog min dubbelkäftade och sköt igen och nu slog både jaktspets och fältspets i samma grupp. Sen sköt han ytterliggare en serie med sin enkelkäftade och direkt var skillnade på 10-15 cm där igen. Jag har en teori om detta. Kanske en bristfällig sådan eftersom jag endast har en enda båge att referera till. Dagens bågar har blivit så korta att strängens vinkel blir så tvär att den säkerligen kräver antingen en loop eller dubbelkäftad release för att pilen ska lämna bågen så rent som möjligt. Tipset är att om ni skjuter med en enkelkäftad release och inte får jaktspets och fältspets att gruppera, trots att bågens grundinställning är gjord och ni har provat att flytta pilhylla i sidled och nockläget upp o ner, att prova antingen en loop eller en dubbelkäftad avtryckare.
Publicerat Februari 2, 201115 yr noen som har prøvd aluminium loops? http://www.truball.com/Nocks.html en del produsenter lager såkalt fixed d-loop. som oftest i aluminium. skulle i utgangspunktet være for å spare strengen for slitasje fra releasen... jeg inbiller meg at det egentlig vil fungere motsatt... en metallting mitt på strengen vil vel lage ekstra med vibrasjon og støy, som igjenn fører til ekstra slitasje... men kanskje en ide for de korteste buene.?. den vil jo holde nock-område på strengen "bred" nok uansett hvor skarp vinkel det blir...
Publicerat Februari 3, 201115 yr noen som har prøvd aluminium loops? http://www.truball.com/Nocks.html en del produsenter lager såkalt fixed d-loop. som oftest i aluminium. skulle i utgangspunktet være for å spare strengen for slitasje fra releasen... jeg inbiller meg at det egentlig vil fungere motsatt... en metallting mitt på strengen vil vel lage ekstra med vibrasjon og støy, som igjenn fører til ekstra slitasje... men kanskje en ide for de korteste buene.?. den vil jo holde nock-område på strengen "bred" nok uansett hvor skarp vinkel det blir... Slitage på strängen från en release med metallkäftar är kraftigt överdrivet. Jag skjuter hyfsat mycket per år och behöver inte byta mittlindningen på strängen speciellt ofta. Det tar ca 20 minuter att med en lindningsapparat få till en bra lindning så inte behöver man slänga på några aluminiumloopar av den anledningen. Du kommer att tappa lite hastighet med denna metall loop. Jag ser denn metallpryl som ytterliggare en grej som kan jävlas under jakten.
Publicerat Februari 3, 201115 yr noen som har prøvd aluminium loops? http://www.truball.com/Nocks.html en del produsenter lager såkalt fixed d-loop. som oftest i aluminium. skulle i utgangspunktet være for å spare strengen for slitasje fra releasen... jeg inbiller meg at det egentlig vil fungere motsatt... en metallting mitt på strengen vil vel lage ekstra med vibrasjon og støy, som igjenn fører til ekstra slitasje... men kanskje en ide for de korteste buene.?. den vil jo holde nock-område på strengen "bred" nok uansett hvor skarp vinkel det blir... Metall loopar är primärt för när man justerar arbetar med bågen, lägger du dit en av metall tappar du mycket far samt skapar mer risk för oljud, metall loop är helt förkastligt och onödigt dyrt, enda fördelen är att de är lätta a justera, vilket man gör ca 1 gång på 4 år...