Publicerat Februari 2, 201115 yr Tjena alla forumister. Här en kniv jag kallar mod 15 efter min andra dotters födelsedag Tänkte jag visar upp denna som bara ska ha en slida till. Tänkte att ni får se hur man kan göra när man använder en bit horn som man haft tur har haft formen av ett skaft naturligt. Fick den här ren horns biten en av mina släktingar som har renar i Norra Finland. Har behållit hornets naturliga form o bara tunnat ut det lite.Drog i tunna skivor rose wood också o utnyttjade formen på hornbiten. Smyckade ut lite skaftet:-) Efter en hel del polerande så blev det en kanon yta som i mönstringen ser ut som marmor. Bladet donat av 1095 stål och bara 8.5 cm långt med filework jag brukar göra,false edge. Hela kniven är ca 20 cm lång. Vad tror ni? mvh Kimmo Lilja
Publicerat Februari 2, 201115 yr Författare Jodå. Det har jag gjort o har ett par som vill ha det :-) Så det blir att göra vartefter.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Den var tjusig Kimmo. hur har du gjort Bling Blinget ? det ser riktigt najs ut :lol: MVH Eas
Publicerat Februari 2, 201115 yr Schnyyyyggt Kimmo, som vanligt! Får du över lite prima renhorn så vet du vem du kan kasta dem på! Börjar ha slut i lager och har tyvärr inga renägarkontakter... //Niclas
Publicerat Februari 2, 201115 yr Författare Hej eas.. Bling blinget har jag först borrat med jätte liten dia borr och sen fyllt hålena med svart epoxy araldit.Papprat o polerat igen. Blir som sten o får fin o hård yta Niclas: Jag kommer få vart efter hem skickat fin ren horn från mina släktingar o då kan du ta av det några bitar. Eller om vi gör något byte mot fint träd som jag sett att du har
Publicerat Februari 2, 201115 yr Nu är du där med det bladet igen Fan vad snyggt Kimmo! Jag måste göra en provbit någon dag och testa det här med färgat epoxy...
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Tackar. Kniven har en härlig robust kännsla i handen även om jag själv säger det.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Kul variant, ser ut att vara en bra brukskniv. Bara man förseglar hornet med vax med jämna mellanrum så skall den funka finfint som jaktkniv i ett helt jägarliv. Lite petigpet bara, helhornare blir det väl först när även skidan är i horn??? Det kan bli lite klurigt att lösa med tanke på att du har ett litet fingerskydd på denna...
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Hej. Det kan nog vara så att det är så att slidan måste vara i horn också för att heta helhornare :-) Hornet jag använt är av den kvaliteten att det finns ingen märg på ytan så man behöver inte försegla den speciellt ofta även om det säkert är bra att dra på nånting ibland för underhållet skull. Skulle det varit en bit med märg så hade det varit viktigare som du skriver att oftare underhålla med vax för att försegla, helt rätt.Slidan är nästan färdig så jag sätter ut bilder senare så får ni se vad det blev för variant :-)
Publicerat Februari 3, 201115 yr Vet f-n inte vad man ska skriva längre om dina knivar Kimmo. Kan bara konstatera att även denna håller världsklass. Att jag kommer att beställa en kniv från dig är HELT klart. Går o snickrar på iden om den bara. Återkommer.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Tackar Amakulu. Njjaaa.. världsklass tycker jag inte men jag gör mitt bästa. En ära för mig att göra en kniv till dig när du vill sedan . mvh Kimmo lilja
Publicerat Februari 4, 201115 yr Tackar Amakulu. Njjaaa.. världsklass tycker jag inte men jag gör mitt bästa. En ära för mig att göra en kniv till dig när du vill sedan . mvh Kimmo lilja Skulle göra mig enormt glad att få bära en kniv från dig Kimmo. Skulle förmodligen aldrig våga ta den med ut pga. risken att förlora den i skogen
Publicerat Februari 13, 201115 yr Det är länge sen jag sa att det börjar bli svårt att hitta nya sätt att berömma dig och dina vackra knivar. Man skulle behöva komma på nya ord, fast det har ju också sagt förut... Den platsar perfekt i min fina samling Kimmo-knivar som bara betår av EN än...
Publicerat Februari 13, 201115 yr Författare Tackar. Den första är alltid en bra början. Vem vet vart det slutar
Publicerat Februari 13, 201115 yr Tackar. Den första är alltid en bra början. Vem vet vart det slutar de slutar me att man sitter stadigt fast med båda fötterna i knivträsket
Publicerat Februari 14, 201115 yr de slutar me att man sitter stadigt fast med båda fötterna i knivträsket `Behöver du hjälp att komma upp?
Publicerat Februari 14, 201115 yr Författare Äääsh, det är inte så djupt :-) Det gäller att ta det utan besvär som någon sade :-)