Publicerat Februari 2, 201115 yr Jag har fått tag på en kombi som det sitter en lite äldre kikare på som är i sämre skick. Jag funderar på att byta ut den mot något annat och funderar på en Aimpoint. Det vore kul att veta vad andra har för erfarenhet av Aimpointsikten på kombibössor. Vad är bra och vad är dåligt?
Publicerat Februari 2, 201115 yr aimpoint e bra på nära håll. när de börjar bli längre behöver man ett kikarsikte. jag har ett aimpoint + leupold vx-ii 3-9x40 som alterneras mkt. frekvent. fungerar bra för mig o mina behov.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Hade ett sånt på kombin, fungerar bra på kula, men hagelskyttet kunde man glömma, anläggningen blir fel och det går åt he....e åtminstone på min bössa, kör öppna, aimpoint i sig kan jag inte klaga på på bana skjuter jag på 500m.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Beror ju helt på hur/vad man tänkt jaga med den. Själv har jag en "no name" rödpunkt på min kombi som är en ren eftersöks bössa. Funkar bra på håll ut till 50m. Men jag har hittills nog skjutit de längsta skotten med hagelpipan. Tror inte jag skjutit ett jaktskott på längre håll än 20m med kula sen jag hängde på punkten.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Författare Beror ju helt på hur/vad man tänkt jaga med den. Själv har jag en "no name" rödpunkt på min kombi som är en ren eftersöks bössa. Funkar bra på håll ut till 50m. Men jag har hittills nog skjutit de längsta skotten med hagelpipan. Tror inte jag skjutit ett jaktskott på längre håll än 20m med kula sen jag hängde på punkten. Jag tänker jaga främst skogsfågel men även annat småvilt som räv och rådjur m.m. jag skulle vilja prova Aimpoint bla. för att man kanske kan få snabba skott med hagel och att det ofta blir skott på nära håll då jag kommer använda bössan när jag jagar i skogsterräng och inte på så mycket öppen mark. Blir det mycket problem att jaga fågel med aimpoint om skotthållen blir uppimot 100 meter?
Publicerat Februari 2, 201115 yr Jag har Aimpoint. Har inte upplevt att det skulle vara sämre än korn o sikte. Snabb anläggning, ingen förstoring som ställer till det vid hagelskott. Helt klart ett mycket bra val på en kombi/drilling. Skjutit på älgbanan med gott resultat, om man bortser från att man inte hinner ladda om. Men det är ju knappast Aimpoints fel... Glöm bara inte att starta den innan det är för sent, för då kan man lika gärna ha en tom toarulle i stället...
Publicerat Februari 2, 201115 yr Jag förstår inte det här med att man inte skall kunna skjuta med aimpoint på håll över ca 50m. Har ni som "fördömmer" det ens tränat med rödpunkt på 100m vallen? Jag vill inte påstå att jag är någon superskytt, men nog fasen sätter jag 5 skott inom 30-40mm med rödpunkt i bänk på 100m och det lär väl duga i de flesta jaktsituationer? Jag tycker rödpunkt är underbart och använder det i princip till all jakt utom ren vakjakt. Man får inte skrämmas av att rödpunkten täcker mycket. Hjärnan har en fantastisk förmåga att centrera punkten över målet. Tex kan punkten i princip täcka hela inskjutningstavlan, men träffarna ändå sitta tätt. På löpande vilt är det helt underbart. Fullt synfält och en distinkt punkt som medger full fokus på målet. Bara att svinga igenom och trycka till, ungefär som med hagelbössan. Kräver en hel del träning såklart, löpande grisfigur med 22an rekomenderas.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Jag tycker punkten skymmer alldeles för mycket för att användas till så små mål som fåglar, det var på jäsken att jag fick in alla skott inom träffområdet på björnfiguren på 100m, naturligtvis är man för otränad men det finns ju ganska mycket björn att "sikta" på utanför träffområdet. Och jaktskott är inte som att skjuta i bänk!
Publicerat Februari 3, 201115 yr Jag tycker punkten skymmer alldeles för mycket för att användas till så små mål som fåglar, det var på jäsken att jag fick in alla skott inom träffområdet på björnfiguren på 100m, naturligtvis är man för otränad men det finns ju ganska mycket björn att "sikta" på utanför träffområdet. Och jaktskott är inte som att skjuta i bänk! Nä fågel är en annan sak, men uttalandena är allmänna. Jaktskott är inte att skjuta i bänk, men du har väl heller inte med dig bänken när du har kikarsikte på bössan? Det är klart man skall använda det som man trivs med, men att hänga ut rödpunkt som oanvändbar på 50-100m inför folk om inte fått bilda sin egen uppfattning gillar jag inte.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Nä fågel är en annan sak, men uttalandena är allmänna. Jaktskott är inte att skjuta i bänk, men du har väl heller inte med dig bänken när du har kikarsikte på bössan? Det är klart man skall använda det som man trivs med, men att hänga ut rödpunkt som oanvändbar på 50-100m inför folk om inte fått bilda sin egen uppfattning gillar jag inte. En fundering, låt oss inte blanda äpplen och annanas här, rödpunkter kan vara allt från 1,5 MOA till 4 MOA stora i tuben allt beroende på vad de är designade för. en 4 MOA punkt täcker som allt vet runt 10 cm på 100 meter och jag för min del, lätt närsynta ögon osv känner ingen trygghet i skott med en rödpunkt på 100+ meter mot ett rådjur, jag saknar den av mig förväntade känslan av att "kunna placera kulan, inte bara träffa djuret", mot gris eller älg är det ju en no brainer. jag har använt en no-name rödis som var kass ut i princip alla avseenden utom det att det hade en 1,5 MOA punkt, iofs var den väl svag ibland men som oftast var det en trevlig sak, med en punkt av den storleken täcker man bara runt 3 cm på 100 meter och det var bra grejer. Nåja, det är kanske jag som inte förstår bättre, men om man tar med dessa saker i funderingarna så blir de skillda uppfattningarna i varje fall något lättare att förstå. /Christian
Publicerat Februari 3, 201115 yr En fundering, låt oss inte blanda äpplen och annanas här, rödpunkter kan vara allt från 1,5 MOA till 4 MOA stora i tuben allt beroende på vad de är designade för. en 4 MOA punkt täcker som allt vet runt 10 cm på 100 meter och jag för min del, lätt närsynta ögon osv känner ingen trygghet i skott med en rödpunkt på 100+ meter mot ett rådjur, jag saknar den av mig förväntade känslan av att "kunna placera kulan, inte bara träffa djuret", mot gris eller älg är det ju en no brainer. jag har använt en no-name rödis som var kass ut i princip alla avseenden utom det att det hade en 1,5 MOA punkt, iofs var den väl svag ibland men som oftast var det en trevlig sak, med en punkt av den storleken täcker man bara runt 3 cm på 100 meter och det var bra grejer. Nåja, det är kanske jag som inte förstår bättre, men om man tar med dessa saker i funderingarna så blir de skillda uppfattningarna i varje fall något lättare att förstå. /Christian Givetvis Christian! Låt mig tillägga ytterligare en variabel: Siktet skall vara av den kvalitet att punkten upplevs som helt rund, annars faller mitt resonemang. Jag skulle tex inte använda ett Doctersight på mer än hagelhåll. Ni som sett "Vildsvinsfeber 3" vet förstår nog ungefär vad jag pratar om. Förvisso är hela filmen en enda lång produktplacering och de har hittat en überjävlig skytt som säkert får betalt för vad han säger om siktet. Men jag håller ändå med i delar av resonemanget baserat på egna erfarenheter.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Absolut så är det, o för oss med åldersförändringar på ögonen, (dvs jag i varje fall där punkten börjar att spreta o stråla ut, även om det är bra optik så är det bara att inse att glasögon/linser avhjälper detta bekymmer. /Christian
Publicerat Februari 3, 201115 yr whatever works for you........själv har jag inte med mig ett kikarsikte för att det är kul utan pga. egna erfarenheter. good luck.
Publicerat Februari 3, 201115 yr whatever works for you........själv har jag inte med mig ett kikarsikte för att det är kul utan pga. egna erfarenheter. good luck. Givetvis, men det är knappast i den andan citatet nedan är skrivet. Jag har själv alltid rödpunkt med mig pga egna erfarenheter. ja, skjuta med aimpoint på 100 meter är inte direkt så bra. Som tidigare nämnts är det upp till varje individ att själv utvärdera alternativen.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Det är ju ett alldeles ypperligt riktmedel!.... Jag kör med ett aimpoint på min studsare allt som oftast ... det går bra att skjuta rådjur upp till 200 meter om man bara tränar och är förtrolig med rödpunkten.. Täcker rödpunkten hela bogen.... so what! ......bara du vet att träffpunkten ligger mitt i rödpunkten.... Det går ju att bli duktig på att skjuta hagel med aimpoint om man tränar lite.. annars så skulle man ju inte se så många jaktstigsskyttar med aimpoint....
Publicerat Februari 3, 201115 yr Jag kan inte ge dig något råd eftersom jag inte ens vet själv vad jag ska göra med min kombi. Nu har jag ett rödpunkt som heter typ Robydot eller något sådant och jag har svårt att skjuta in den för rödpunkten täcker ett halvt A-4 papper på 100m. Känner att det är för dålig känsla i kulskotten. Så då går tankarna till ett kikarsikte, men jag har redan idag svår att skjuta på rådjur med hagelpipan när de kommer studsande och hur blir det då med en riktig glugg. Därför känns det mer och mer som om jag måste pröva mig fram med öppna riktmedel och se hur jag skjuter med dem. Bössan var tänkt att använda som allt i allo bössa till räv, rådjur och ev om man har någon hjort kvar på licensen. men den har inte funkat alls som det var tänkt och jaf litar inte alls på den i dagsläget.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Jag kapar den här tråden för en närbesläktad fråga. Jag har en kombi vid trafikeftersök. Jag använder öppna riktmedel och är nöjd med det MEN nattetid innebär det att man måste ha pannlampan tänd hela tiden får att kunna korna vid snabba skott. Jag är därför inne på att testa ett noname rödpunktsikte. Funkar det kanske jag uppgraderar så småningom. Flera har i tråden sagt sig vara nöjda med sina No Namesikten. Vilka är det som Ni kan rekommendera och hur beter dom sig när man tänder lampan på pipan? Mvh!/
Publicerat Februari 3, 201115 yr Jag kapar den här tråden för en närbesläktad fråga. Jag har en kombi vid trafikeftersök. Jag använder öppna riktmedel och är nöjd med det MEN nattetid innebär det att man måste ha pannlampan tänd hela tiden får att kunna korna vid snabba skott. Jag är därför inne på att testa ett noname rödpunktsikte. Funkar det kanske jag uppgraderar så småningom. Flera har i tråden sagt sig vara nöjda med sina No Namesikten. Vilka är det som Ni kan rekommendera och hur beter dom sig när man tänder lampan på pipan? Mvh!/ Som jag skrev tidigare så har jag en på min eftersöks-kombi. Om vi ska va noga så tror jag den heter Fond och jag fick den av NS som i sin tur fått den av någon annan. (vadå hårdvaluta ) Funkar bra till det jag använder den till.(eftersök på gris) Använder den ihop med en T7 på pipan och har inte haft några problem med den.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Min erfarenhet är att vissa har svårt att skjuta hagel med aimpoint de har tendens att "sikta" för mycket. Har dock aimpoint på min drilling och har inga problem med hagelskyttet så detta får man se lite till sig själv. Jag skaffade aimpointet innan drillingen och hade det på .22an och på hagelauton och övningssköt innan jag bestämde mig att ha en fast monterad aimpoint på drillingen. Kan tycka som andra här att det är svårare att skjuta på långa håll med aimpoint än med kikarsikte men det är klart en övningssak. för typ 40 år sedan när inte alla hade kikarsikte så sköt många lika bra med öppna riktmedel som en annan gör med kikarsikte idag.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Taxmannen, on 03 Feb 2011, 11:21, said:whatever works for you........själv har jag inte med mig ett kikarsikte för att det är kul utan pga. egna erfarenheter. good luck. Givetvis, men det är knappast i den andan citatet nedan är skrivet. Jag har själv alltid rödpunkt med mig pga egna erfarenheter. Taxmannen, on 02 Feb 2011, 22:17, said: ja, skjuta med aimpoint på 100 meter är inte direkt så bra. Som tidigare nämnts är det upp till varje individ att själv utvärdera alternativen. det är möjligt att du tycker att det är bra att med kombivapen o aimpoint skjuta på fågel på 100 meter men jag gör inte det och därav mitt svar. Du behöver inte tycka som jag. Däremot undrar jag vad det är för bra kombi du har?
Publicerat Februari 3, 201115 yr Jag har ett Aimpoint 3000 på min kombi och den är ok ,, inte mer! Kulan är bra precision med men hagel får jag hålla högt i målet för att få bra träff (inte så lysande) Jag håller med om att det blir kärvt på lite längre håll! En räv på hundra meter blir i princip täckt av punkten särskilt vid motskott framifrån och jag vill kunna rikta in mig bättre än så. Mao min åsikt är att aimpointen är ett riktigt bra riktmedel på en studsare till älg eller grisjakt där målet är någorlunda stort eller rör på sig nära dig, annars föredrar jag öppna riktmedel eller Kikarsikte på det senare så får ju naturligtvis hagelskotten stryka på foten för kulan i de flesta situationer.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Jag ser min kombi som en hagelpipa med en extra kulpipa. Därför har jag Aimpoint. Det är en klass 1 som jag har vid slaskjakter där det kan dyka upp vad som helst. Skulle jag se den som en kulpipa med en extra hagelpipa skulle jag ha kikarsikte i 1-4x 1,5-6x eller 2-7x. Har du råd så rekommenderar jag en Trijicon 1-4x24. Vilket synfält! Vilket riktmedel! Det verkar vara det optimala siktet för en kombi.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Nä fågel är en annan sak, men uttalandena är allmänna. Jaktskott är inte att skjuta i bänk, men du har väl heller inte med dig bänken när du har kikarsikte på bössan? Det är klart man skall använda det som man trivs med, men att hänga ut rödpunkt som oanvändbar på 50-100m inför folk om inte fått bilda sin egen uppfattning gillar jag inte. Jag har inte hängt ut rödpunkt som oanvändbart på 50-100 meter. Jag tänker endast på de stackars fåglar som en del verkar skita fullkomligt i om dom skadskjuter.