Publicerat Februari 2, 201115 yr Vilken metod ger bäst resultat: Renast? Blankast? Kombinera metoderna? Vet att syra i ultraljuden drar zink ur mässingen och hylsorna blir kopparfärgade.... Något som påverkar hylsans funktion? Ska man skaffa båda och köra med ett neutralt medel i ultraljuden och skaffa glansen i tumlaren?) Prisvärda märken? (För att köra ca 50-100 hylsor åt gången)
Publicerat Februari 2, 201115 yr jag skulle påstå att våt tumling med ett medium av rostfritt stål är det bästa, bäst resultat och minst slitage på hylsorna. /Christian
Publicerat Februari 3, 201115 yr Min egen erfarenhet är att UL ger de renaste hylsorna i den bemärkelsen att man får bort alla krutrester, däremot blir hylsorna gärna lite matta i färgen och ibland lite flammiga. Kör jag istället hylsorna i tumlaren (med valnötsskal) blir de blanka men om jag bara tumlar dem blir de inte alls lika rena invändigt, framför allt tändhattsläget och tändhålet är svåra att få rena med torr tumling. När det gäller UL så tycker jag att det bästa och mest skonsamma sättet är att tvätta hylsorna med högre temperatur, jag kör min tvätt på 60 grader och låter den tuffa på i 30min. Jag har ingen syra i min ULtvätt utan kör med andra rengöringsvätskor, som är framtagna för yrkesbruk. Resultatet av tvätten styrs rätt mycket av vilka kemprodukter som du häller i tvätten, eftersom jag har en tvätt med värmeelement kan jag använda lite snällare grejer än den citron/vinsyra som många använder. Jag kör med en tesked handdiskmedel, en matsked rengöringsmedel med avkalkande egenskaper (ett medel för rengöring av badrum brukar funka bra) och en matsked av en trumlingsvätska som heter LQ9. Av ren nyfikenhet skickade jag ett prov av min använda tvättvätska, d v s ett prov taget direkt fram UL tvättens avtappningsventil efter fullgjord rengöring på analys via jobbet. Som referens skickade jag också med ett prov på tvätt vätskan innan jag påbörjat tvättningen för att se vad som tillkom under själva tvättprocessen. Det fanns inga spår av några utfällningar från hylsorna i det vattnet utan det bestod i princip av diverse kolföreningar och krutrester. Jag har ingen erfarenhet av våttrumling av det slaget som Christian pratar om men jag har sett en del övertygande bilder av det resultatet, om jag har förstått den processen rätt så tillsättar man ofta kemikalier även i den processen och jag misstänker att effekten styrs av vilka kemikalier man tillsätter. Som jag har uppfattat det så förutsätter dock denna metod att man använder en rotationstumlare eller en riktig trumlingsmaskin (finns i o f s skapligt billiga dylika för stentvätt) för att uppnå önskat resultat. Med andra ord så kan jag baserad på egen erfarenhet verifiera att kombinationen UL tvätt (för själva rengöringen) och en körning i en vibrationstumlare med torrt media (för poleringen) funkar jättebra. Henrik
Publicerat Februari 3, 201115 yr Har man ingen som kan tänkas klaga på det sååå... tvättmaskin, 30min, 60 grader, hylsorna stoppade i tvättpåse såklart Finns risk att tvättpåsen går sönder, med vilka följdeffekter det kan tänkas ge, och det låter fördjävligt Men det funkar bra, och de blir väldigt rena =)
Publicerat Februari 3, 201115 yr Har man ingen som kan tänkas klaga på det sååå... tvättmaskin, 30min, 60 grader, hylsorna stoppade i tvättpåse såklart Finns risk att tvättpåsen går sönder, med vilka följdeffekter det kan tänkas ge, och det låter fördjävligt Men det funkar bra, och de blir väldigt rena =) Japp provat flera ggr, Tändhatshålet blir renare i ul tvätten men glansen på hylsorna blir mycket bättre i tvättmasnkinen. Man passar helt enkelt på när frun inte är hemma //
Publicerat Februari 3, 201115 yr Jag har både tumlare och ULtvätt men bägge samlar mest damm, tycker det är massa jobb utan att vinna annat än blingfaktor Men nu tillhör jag skaran som snurrar på rätt få hylsor och aldrig plockar eller skjuter älgbana då kan det säkert behövas tvättas eller tumlas. Nackdelen med tumling är att man nästan måste blåsa hylsorna med tryckluft för att få rent tändhål och damm Nackdelen med tvätt är att man måste torka hylsorna Fördelar ser jag faktiskt inga förutom om man kör riktigt många hylsor på en gång då blir nog arbetsinsatsen per hylsa mindre Annars håller jag med att tumlaren ger blankaste hylsor och tvätten renaste tändhattsläge.
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Funderade på en tvätt från: http://automatic.jetshop.se/ Hbm 0,7 liter... (För liten eller räcker den till ca 50 hylsor/tvätt?) Finns även en rengörningsvätska. Elma A2.... (Något som skulle funka?) Förslag på ett prisvärt tumlingsset?
Publicerat Februari 3, 201115 yr Författare Jag har både tumlare och ULtvätt men bägge samlar mest damm, tycker det är massa jobb utan att vinna annat än blingfaktor Men nu tillhör jag skaran som snurrar på rätt få hylsor och aldrig plockar eller skjuter älgbana då kan det säkert behövas tvättas eller tumlas. Nackdelen med tumling är att man nästan måste blåsa hylsorna med tryckluft för att få rent tändhål och damm Nackdelen med tvätt är att man måste torka hylsorna Fördelar ser jag faktiskt inga förutom om man kör riktigt många hylsor på en gång då blir nog arbetsinsatsen per hylsa mindre Annars håller jag med att tumlaren ger blankaste hylsor och tvätten renaste tändhattsläge. Då kanske de är till salu för en rimlig peng
Publicerat Februari 3, 201115 yr har en ul tvätt med värme själv som jag gillar mycket, ett stort är att man kan använda den till mycket annat också.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Ger det ngt med simpel kokning (i vatten)? Eller får man aldente hylsor då?
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Ger det ngt med simpel kokning (i vatten)? Eller får man aldente hylsor då? Har kokat hylsor ett tag.... Dom blir inte riktigt blanka, inte heller riktigt rena. Men det funkar rätt ok!! Men lite kring prylar gör det hela lite roligare om inte annat
Publicerat Februari 6, 201115 yr Ger det ngt med simpel kokning (i vatten)? Eller får man aldente hylsor då? Tillsätt lite citronsyra efter att först haft i lite tvätt medel så skall du få se på rena hylsor. men det är slabbigt för att uttrycka det enkelt. /Christian
Publicerat Februari 7, 201115 yr Christian, Du pratar om rostfritt, vad menar du då? typ stålhagel eller liknande? Andreas