Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjar kit

Featured Replies

Publicerat

Hey hey.

Har blitt mer å mer intresserad av att börja försöka göra mina egna knivar, man måste ju ha någe att göra när det är lite lågsäsong å svinkallt ute. :D

Det är så att jag bor i lägenhet å har inte allt för mycket plats å utrymme för en massa stora prylar.

Det jag undrar är vad man behöver för "måste" kit dvs kunna göra en mindre avancerad kniv(man måste ju börja någonstans).

Vet att man inte behöver allt för mycket grejor, men om jag får lite tips på vad som bör inhandlas så slipper jag köpa en massa "avancerade" grejer som jag kanske inte kommer att använda mig av :D

Tack för svar // Andreas

Publicerat

Nu finns det duktigare knivmakare här än vad jag är men jag skulle vilja säga att du klarar dig med ganska enkla verktyg. Ett par tvingar/limklämmor, rasp, filar, brytbladskniv, syl/pryl, sadelmakarnålar. Borrmaskin är ju väldigt bra om du ska göra en sticktångekniv, som väl är bra att börja med. Ett enkelt skruvstycke är väldigt bra, det kan man skruva fast på en brädstump och fixera på ett bord med tvingar. Köpre du billiga handverktyg på Biltema klarar du dig länge, tids nog lär du dig vad du vill utöka med. Låna några böcker på biblioteket om knivslöjd och se vad de använder.

Lycka till vidare ;)

Publicerat

Hej Andreas

Som nybakad knivamatör jag jag dela med mig lite hur jag gjorde för att komma igång.

Jag kollade på Nordell Knives och bestämde mig för att göra en kniv.

I min iver att göra en kniv beställde jag ett svindyrt blad, dyr träbit och en bit silver som jag senare inte rådde på :lol:

Satt och svor och försökte mig på detta och i slutändan blev jag faktiskt inte nöjd...

...så i stället för att avskräcka dig skall jag uppmuntra dig.

Har du aldrig gjort en kniv förut och är som jag, hellre än bra, så köper du ett vettigt men inte så dyrt knivblad samt en trevlig rimlig träbit som skaft och någon tunnare metallbit till bolster.

Sedan behöver du lite filar, sandpapper, några tvingar och sedan gör du en design på papper som du försöker hålla.

Du kommer att få massvis med hjälp här på forumet under resans gång så det behöver du inte oroa dig för!

Välkommen in i den beroendeframkallande delen av forumet som handlar om knivslöjd :D

ps. nu gör jag knivar som jag faktiskt börjar bli nöjd med :blush:

Publicerat

Hej Andreas.

Först av allt så ska jag avslöja en sak. Jag har aldig ritat en design på papper eller dylikt utan gått o funderat på en modell o satt igång :) Tänker ut bilderna i skallen o det har funkat för mig. Rekommenderar självklart att du ska rita upp kniven först osv för det är det rätta att göra :)

Jag ska skriva en lista som jag tycker är bra att ha när man börjar. Själv hade jag bara en hand såg, några filar o en borrmaskin, massor av sandpapper första 2 årena. Satt också i en lägenhet. :-)

1. Som nummer ett har jag dremmel o tillbehör. Tillbehör kan man kolla själv då det finns till stort sett alla arbets metod

(Stort utbud) Absolut den bästa maskinen o man brukar säga knivmakarens bästa vän :-) . Dremmel är lite dyrare än de andra märkena på mulsti slip men du tjänar på att köpa den istället för de billigare märkena. Jag vet av erfarenhet. Jag körde slut på 3-4 multi slipar per år när jag använde de billigare märkena. Gick över till dremmel o har haft samma i några år, den bara går o går. Skulle kolena ta slut i en dremmel så beställer man bara nya hos classe i sjön för 70 kronor o maskinen går ett antal år igen :-)

2. Band slip. Vet du att du ska göra fler knivar kan det vara ett bra inköp. Behöver ju inte köpa den dyraste men titta bara att det är bra malla i den.

3. Jag skriver band såg här men det är inget måste. Går bra att såga för hand också. Köper du en bandsåg så räcker det med den lilla som också finns hos classe eller jula för knivmakeriet. Tror priset ligger på under 1000 lappen. Annars kanske blocket har begagnat billigare.

4. Borrmaskin. Behöver jag nog inte gå närmare på.

5. Nålfilar o vanliga filar.

6. Sandpapper i olika korn.

7. TÅLAMOD. Då kommer man lågt o det kostar inget heller :-)

8. Sist men inte minst. Alltid andnings skydd när du håller på o slipar eller sandpapprar. Ingen vit skit mask utan halv mask med kol filter. Mer gifter i trädslag än man vet om.

Lite tankar från mig o det finns säkert mer som kan vara bra att ha men så att du får lite kött på bena iallafall.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Man kommer långt med en vanlig borrmaskin, en bra täljkniv och lite sandpapper för skaftarbetet. Lädernål och sil till slidan.

När du börjar så tycker jag att du kan skippa sammansatta knivblad. Börja med en kniv med ett skaft av en enda träbit. Då besparar du dig en massa inpassningsarbete... Skaftet kan grovsågas först, men sedan arbetar man med täljkniven. Då kan du sitta i TV soffan och tälja till formen tills du är nöjd. Ett förkläde för uppsamling av täljspån är att rekommendera....

Jag har i allt större utsträckning gått från olika powertools till förmån för tälj- och karvsnittsknivar (som jag iofs har gjort själv). Men i början använde jag både bandsåg och bandslip, det gick fort men jag har bättre koll nu....

Om jag får tummen ur arslet skall jag försöka ta lite bilder på mina täljknivar och lägga upp. Kanske kan det inspirera någon.

Publicerat

7. TÅLAMOD. Då kommer man lågt o det kostar inget heller :-)

jo, det är nog viktigast av allt.