Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förvaring av vapen

Featured Replies

Publicerat

Måste det skrivas några papper om sonen som flyttat hemifrån förvara sina vapen i mitt vapenskåp?

Detta kan komma att ske både tillfälligt och ibland under någon längre tid, t.ex. någon månad.

\Mats

Publicerat

Jo det kan man säga- det krävs att polisen beviljat tillstånd för din son att förvara sina vapen hos dig. Annars så måste de förvaras där han bor. Om han hälsar på hos dig kan de förvaras där, men bara när han är hos dig.

Publicerat

Jo det kan man säga- det krävs att polisen beviljat tillstånd för din son att förvara sina vapen hos dig. Annars så måste de förvaras där han bor. Om han hälsar på hos dig kan de förvaras där, men bara när han är hos dig.

Är det inte så att var han egentligen bor är ointressant. Det är där han är skriven vapnen skall förvaras? Eller vad är det annars som styr var man i lagens mening "bor"?

Med kringflackande jobb kan det ju ibland bli så att man tillbringar en ganska liten del av året på den adressen där man är skriven. Kan ju även finnas skattetekniska orsaker till att man är skriven här eller där.

// Henrik

Publicerat

Är det inte så att var han egentligen bor är ointressant. Det är där han är skriven vapnen skall förvaras? Eller vad är det annars som styr var man i lagens mening "bor"?

Med kringflackande jobb kan det ju ibland bli så att man tillbringar en ganska liten del av året på den adressen där man är skriven. Kan ju även finnas skattetekniska orsaker till att man är skriven här eller där.

// Henrik

Man skall förvara sina vapen därman stadigvarande bor. Det är också där man skall vara mantalsskriven,men om man inte är det så är det faktisk bostad som gäller för förvaringen.

Publicerat

Vad får det norska beslutet om "skattskrivning" för konsekvenser för svenska gästarbetares vapenförvaring?

Publicerat

Man skall förvara sina vapen därman stadigvarande bor. Det är också där man skall vara mantalsskriven,men om man inte är det så är det faktisk bostad som gäller för förvaringen.

Hoppsan, alltid lär man sig något. Men nu vill jag beskriva en exakt situation så att jag vet säkert. (OBS mer än 10 år sedan det hände)

Om man från 1a Okt år 1 till 15 mars år 2 bor och arbetar på en ort skiljd från den där man tidigare bodde behöver man inte förändra sin mantalsskrivning. (Rätt eller fel?)

Ledig tid (långhelger och några vanliga helger) tillbringas på en tredje ort.

Uppfattar jag det rätt att man då inte skall förvara vapnen där man är skriven utan där man "bor" dessa månader?

Kan nämna att det åtminstone på den tiden var väldigt vanligt med 3-5 månader kontrakt i konsultsvängen.

Publicerat

Vad får det norska beslutet om "skattskrivning" för konsekvenser för svenska gästarbetares vapenförvaring?

Se mitt svar ovan och separat tråd i ämnet.

Publicerat

Hoppsan, alltid lär man sig något. Men nu vill jag beskriva en exakt situation så att jag vet säkert. (OBS mer än 10 år sedan det hände)

Om man från 1a Okt år 1 till 15 mars år 2 bor och arbetar på en ort skiljd från den där man tidigare bodde behöver man inte förändra sin mantalsskrivning. (Rätt eller fel?)

Ledig tid (långhelger och några vanliga helger) tillbringas på en tredje ort.

Uppfattar jag det rätt att man då inte skall förvara vapnen där man är skriven utan där man "bor" dessa månader?

Kan nämna att det åtminstone på den tiden var väldigt vanligt med 3-5 månader kontrakt i konsultsvängen.

I normalfallet bör man ju förvara vapnen där man är mantalsskriven eftersom detta också följer boendet så sannolikt var det då ok att förvara vapnet där. Säker kan man dock aldrig vara.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.