Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnar i Jämtland

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har en fråga angående den önskade minskningen av antalet björnar i Jämtland.

Oavsett vad Villförvaltningen tycker så lär vi ju inte få skjuta av 700 björnar nästa år. NVV/LST kommer aldrig gå med på det. (Katten vet om jag själv hade förespråkat det) Men säg att vi får en osannolikt hög ökning av tilldelningen till 240 björnar. (3ggr dagens 90) Hur mycket fel kan man då ha räknat på de 1000 och ändå ha åtminstone en märkbar minskning av antalet björnar? Jag vet tyvärr inte hur fördelningen hona/hane ser ut eller hur stor del av honorna som är fertila. Men jag får det nästan till att man måste ta bort minst 300 st/år bara för att hålla stammen konstant. (redan om man godkänner siffran 1000)

Och då räknar jag ändå med att 5-10% av björnarna dör av andra orsaker än jakt.

Vore väldigt intressant om någon som kan mer om detaljerna räknar lite på det här.

Och som slutkläm. Kan man verkligen skjuta så många som man nu kommer fram till utan att börja skjuta 1-2 åringar även om de råkar följas av mamman. (Att inte alla jägare vill skjuta ungen när mamma björn är i närheten är en annan sak...)

MVH // Henrik

Publicerat

Att räkna på en björnstam är något av det svåraste man kan göra, eftersom dynamiken är så svår. Enbart en sådan faktor som infanticid kan göra att en skjuten dominant hane innebär 10 björnungars död. Därför måste man ha enormt stora intervall i sina beräkningar och då vi talar om så stora förändringar som de du nämner hamnar vi nästan löjligt långt ute i extremerna om vi ska ha en rimlig chans att täcka in sanningen.

Det kommer inom kort två vetenskapliga artiklar med just denna typ av beräkningar och data, ska försöka komma ihåg att länka dem när de är officiella.

Vi ska dock komma ihåg att de siffror du hänvisar till är miniminivåer. Toleransnivå eller målnivå kan vara något helt annat.

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaret och ser fram emot länkarna.

Tackar även lite extra för ytterligare ett adekvat argument att lägga till listan när det gäller att försöka få björmförvaltningen in på samma banor som all annan villt förvaltning jag känner till. DVS En förvaltning av vilken villtart som helst blir enligt mitt förmenande säkrare om huvudsaklig avskjutning inriktas på "räntan". (Ungar)

Resultatet av en insats (avskjutning) blir svårare att beräkna ju närmare individens maximala fortplantningsförmåga den hamnar. Kanske inte ger de bästa trofeerna, mesta köttet(Åtminstone inte på kort sikt), eller mest populistiska bilderna i pressen. Men rent biologiskt finns väl knappast någon orsak att inte skjuta fjolårsungar av björn? (Eller ens årsungar.)

Men det finns en hel del argument för...

Vore hur som helst intressant att se hur man reonerar när man skall försöka komma fram till lämplig avskjutning nästa år.

Och hur detta korrelerar till de rapporterna du nämner.

MVH // Henrik

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.