Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på Ljuddämpare till 308win

Featured Replies

Publicerat

Har blivit lite sugen på att skaffa mig en dämpare till min 308a

Men är ganska nollstäld vad det gäller detta.

Vill ha en smidig lätt en som inte bygger så mycket framåt,har sett nån norsk modell som såg väldigt liten ut jämfört med många andra.

Vet dock inte vart jag såg denna test men det var innan jag började fundera på ljuddämpare så det verkade inte ha fastnat.

Mvh Stefan

Publicerat

Har ett test i en tidning där hemma, skall kolla när arbetsdagen är slut så ska ja kunna se vilken den norska dämparen var för ja tror den fanns med i det testet. Annas har ja hört mkt gott om Stalon dämparna.

Publicerat

Har blivit lite sugen på att skaffa mig en dämpare till min 308a

Men är ganska nollstäld vad det gäller detta.

Vill ha en smidig lätt en som inte bygger så mycket framåt,har sett nån norsk modell som såg väldigt liten ut jämfört med många andra.

Vet dock inte vart jag såg denna test men det var innan jag började fundera på ljuddämpare så det verkade inte ha fastnat.

Mvh Stefan

Vet inte vad som är bättre eller sämre..

Men jag har en JAGD (Jaguargruppens) dämpare till min 308:a.

Funkar fint, bygger mest bakåt, kan skruvas isär och du kan anv samma dämpare till flera bössor genom

att bara köpa nytt bakstycke/bustning som gängas bort och dit med den andra. Dvs en licens för flera vapen...

jag skall anv den även till min 222:a

Mvh

JP

post-2080-0-74005200-1296823154_thumb.jp

Publicerat

Stalon tämparen akn vart rekomenderas

har en del bakanta som har den dmparn o dom trivs riktigt bra mde den,

Publicerat

ganska många här på forat som har RCC (www.rccab.se) själv har jag en RCC T40 i 6,5 och licensansökan på en till fast i 7,62 inne för behandling. Deras T modeller bygger på ca 10 cm framåt och 10 cm bakåt.

Publicerat

Tjuvar tråden lite när även jag har funderingar om det :blush:

Har ögnat igenom några trådar om dämpare och det snackas om att korta pipan. Är det bara för att bössan ska bli mer hanterlig eller behövs det.

I så fall hur blir det om man skjuter utan dämparen.

Älgflugornas Herre (eller någon annan för den delen) är intresserad av just RCC T40 men dom har ju en modell som heter T41 som man kan sätta på en extra modul på. Blir den mycket tystare med det, dom får väl inte dämpa hur mycket som helst.

Publicerat

Två förslag,

för skytte ASE-UTRA, Northstar, ståldämp, effektivt och prisvärd, håller för intensivt skytte

nackdel-tung

för jakt A-tec dämpare, alu, inte så hållbara, effektiva, lite dyrare

fördel vikt

nackdel mindre stryktåliga.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Har ett test i en tidning där hemma, skall kolla när arbetsdagen är slut så ska ja kunna se vilken den norska dämparen var för ja tror den fanns med i det testet. Annas har ja hört mkt gott om Stalon dämparna.

Låter bra det!

Och tack för alla andra förslag och tips, ska inte köpa precis nu men tänkte kolla upp vad som finns.

Då jag jagar en del räv i närheten av byn där jag bor så är det väl trevligt om det kan smälla lite mindre ;)

Plus att jag ska ha den enbart för jakt.

Mvh Stefan

Publicerat

Låter bra det!

Och tack för alla andra förslag och tips, ska inte köpa precis nu men tänkte kolla upp vad som finns.

Då jag jagar en del räv i närheten av byn där jag bor så är det väl trevligt om det kan smälla lite mindre ;)

Plus att jag ska ha den enbart för jakt.

Mvh Stefan

såå då har ja hittat tidningen i skrubben..haha..den dämparen ja tänkte du kunde menat var Hausken Whisper STD. Men den bygger mer än jag hade för mig. 146 mm framför mynningen och 82 mm in på pipan. sänker ljudet med ca 35 db i 308w enl testet. ASE e också testad i det testet. bygger 112 mm framför mynningen o bara 15 in på pipan. minskningen i db vid örat på den ligger kring 25. Hoppas det hjälper dig lite iallafall.