Publicerat Februari 4, 201115 yr Sitter o funderar på vad för kikarsikte jag ska satsa på. Jag har ett nikon 2,5-10x56 som jag är nöjd med den har jag vid åteln när vildsvinen ska jagas Nu funderar jag på att skaffa ett mer högförstorande sikte. Det ska användas till jakt på ffa räv och rådjur på avstånd ut till 200 m Så det ska fungera bra på kvällen så man ser även när det börjar skymma budgeten ligger på 10 000 kr. Jag vill ha bra förstoring för att kunna se detaljer, speciellt med tanke på bockjakten. Jag har funderat på Nikon Monarch III 6-24x50SF Bushnell Elite 4200 6-24x40 Bushnell Elite 6500 2.5-16x50 Funderar på hur man ska tänka med riktmedel så att de fungerar även när det skymmer. Mvh Fredrik
Publicerat Februari 4, 201115 yr Intressant fråga Fredrik. Jag slänger in ett annat märke som kanske kan vara av intresse? Meopta? Någon som nyttjar och vad tycker ni om det?
Publicerat Februari 4, 201115 yr Skulle jag vara du hade jag tittat efter ett begagnat zeiss eller S&B kanske..skall nog gå o hitta någonting som ligger i det pris-segmentet begagnat. Vill du inte ha begagnat så titta på trijicons 5-20*50 det tycker ja e ganska trevligt.
Publicerat Februari 4, 201115 yr ska den sitta på samma vapen,isf tycker jag att du har ett för ändamålet bra sikte och hade lagt pengarna på en bra handkikare istället men av dom du räknat upp så hade mitt val varit Elite 6500 2,5x16
Publicerat Februari 4, 201115 yr Varför inte ett begagnat Nightforce? trevliga sikten som dock väger en del. annars väldigt trevliga överlag.
Publicerat Februari 4, 201115 yr Jag tycker att nightforcesiktena är lite luriga att rekommendera. De är helt klockrena när det gäller mekaniken men optiskt tycker jag att de varierar en hel del. Några exemplar som jag tittat i har varit riktigt bra medan anda har varit rätt mediokra. I och för sig har jag lärt mig att i princip alla fabrikat varierar en del i kvalitet men min uppfattning är att Nightforce varierar mer än "normalt". Jag tycker att Sightrons SIII Tactical serie borde vara ett riktigt bra alternativ för dig. Där får du ett nytt kanonsikte för under 10000 kr som optiskt är riktigt vasst, visserligen får du inget FFP men du får MIL/MIL, vettig mekanik och riktigt bra optik. Henrik
Publicerat Februari 4, 201115 yr Författare Thyrus ja de ska bli spännade att se vad de kan bli Thias har funderat på den men då blir de vad jag sett 2-3 lappar till. Daddyo japp ska sitta på sama bössa men vill ha en med mer förstoring och då även ha en mjukare kula för rå o räv. Marcus tips på var man kan kolla efter begagnade, kan helt klart vara ett alternativ. Nigthforce ska ju va ganska bra efter vad man läst. När det gäller begagnat var ska man leta? Bra synpunkter, uppskattas Mvh Fredrik
Publicerat Februari 4, 201115 yr Håller med Henrik här. Kolla på Sightron SIII. Vilken jäkla glugg! Det går utmärkt att använda högsta förstoringen med skärpa, vilket få varmintsikten klarar. Trodde inte att de "bara" kostade 8-10.000. SIII serien rosas i alla tester jag har läst och börjar bli storfavorit bland långhållsskyttar i USA. Jag funderar starkt på att köpa lös den 6-24X som jag tittade i. Även Sightrons SII Big sky är riktigt bra. Jag håller dom högre än Bushnell Elite. //Danne
Publicerat Februari 5, 201115 yr Thias har funderat på den men då blir de vad jag sett 2-3 lappar till. Mvh Fredrik Kan nog stämma att dem allt som oftast kostar nån tusenlapp till men håll ögonen öppna på blocket för titt som tätt e där några som har kampanj på dem.