Publicerat Februari 4, 201115 yr Går i valet och kvalet om jag ska köpa en ljuddämpare till min Tikka 6,5a. Främst för att jag jagar mycket i närheten av fastigheter :/. Är det nån stor skillnad med att skjuta med ljuddämpare? Låter det inte så mycket när man skjuter? Alla tips är av intresse!
Publicerat Februari 4, 201115 yr Ljudämpare är en skän från ovan när det gäller många vapen! Du får betydligt mindre rekyl och det är riktigt behagligt att skjuta utan skydd under jakt, dvs ett eller några st skott.
Publicerat Februari 4, 201115 yr Jag fick två effekter av att sätta dämpare på min 30-06. Rekylen minskade markant och den höll ihop träffbilden bättre. Dessutom minskade skillnaden mellan olika laddningar. Men
Publicerat Februari 4, 201115 yr Går i valet och kvalet om jag ska köpa en ljuddämpare till min Tikka 6,5a. Främst för att jag jagar mycket i närheten av fastigheter Då tycker jag nog att köpet är motiverat på förhand. Nackdelen är givetvis att vikten och balansen förändras.
Publicerat Februari 4, 201115 yr Detta var en intressant tråd! Förlåt om jag kapar lite men jag tror det går att hålla sig till ämnet i alla fall Jag har själv ingen erfarenhet av ljuddämpare på klass 1 och klass 2vapen så kasta in allt ni har av erfarenhet! Vilket märke bör man kolla på? Låter bogknallen mycket jämförelsevis mot en som är nedladdad (beskriv gärna)? Var ligger prisbilden på en bra monterad dämpare?? Jag har börjat höra dåligt på det örat som mobilen sitter fast på stora delar av dagen (jobbrelaterat använder den knappt på fritiden) så jag kan tänka att det är dags att skydda sig lite nu när man börjar bli mer mogen När man är ung så tänker man inte så mycket på sånt (har en 15 årig grabb som är ett lyckat bevis på det )
Publicerat Februari 4, 201115 yr Tänker på samma sätt som dig, ska skaffa en till nästa säsong tänkte jag. Men man vill ju ha en så smidig som möjligt. Sen är det lika med att jag jagar i närhet till byn, så kan man få det lite tystare så är det ju bra. Plus jag vill ju inte att Ronny(trolig släkting till dig) ska höra när jag skjuter hans rävar Stefan
Publicerat Februari 4, 201115 yr Bara bra att säga om min atec som sitter på 30.06 visst, bössan blir tyngre, smaken som baken, jag gillar det och ger mig iaf ett intryck av mer kontrollerad swing. Nackdelen kan vara om montören lyckas gänga lite konstigt, blir ett h-vete å man undrar om man e bakis på banan. Ett annat minus e att flera modeller ska rengöras ofta, vid kallt väder får du värmeutv som stör kikaren vid flera skott på raken.
Publicerat Februari 4, 201115 yr Jag har bara erfarenhet av dämpare på kl 2 dvs min .222. Odelat positivt, det ända man bör tänka på är att även om man inte krånglar med vapnet i buskar o snår så förlänger dämparen lite grann. Jag kortade inte min pipa alls på .222an för jag ville behålla farten och det har jag ångrat ibland. Jag kommer att montera dämpare på samtliga av mina vapen så fort tid o pengar infinner sig. Ang bogknallen så tänkte jag inte så mycket på den först men nu mera hör jag den tydligt. Det är stor skillnad på att skjuta poå en tavla som står 200m bort eller en Räv/Rådjur på 100. När man skjuter ett djur hör man om man träffar eller inte och ingen bogknall att tala om men på tavla däremot... Bara köp, jag har RCC dämpare på in och gillar den. Finns troligen bättre dämpare men jag vet inte om priset motiverar skilnaden. //
Publicerat Februari 4, 201115 yr Nu fyller ni på ni som har erfarenhet av dämpare, även i denna tråd http://www.jaktsidan...re-till-308win/ eller om någon moddare kan slå ihop trådarna för jag tycker att skillnaden är liten mellan dom. Det börjar närma sig en dämpare tack vare mina poker kompisar på nätet :lol:
Publicerat Februari 4, 201115 yr Finns inget negativt med dämpare. *Mindre rekyl(det är därför träffbilden blir mindre, allt annat är myt enligt proffsen ) *Bättre för hörseln. *Du stör inte omgivningen. *Hundförare? Ja då kapar man pipan för att få balansen kort och gott. Visst det kanske blir en extra vikt, men vem har dött av lite träning? Är man inte hundförare så blir geväret bara stadigare att skjuta med och du kan öka ditt skjutavstånd markant om du tränar lite extra! Sen upplever jag faktiskt även det som en föregående talare påpekade, att geväret sväljer flera laddningar.. Alltså att träffbilden krymper även med den ammo som tidigare skjutit dåligt i geväret. Detta talar ju emot det "proffsen" säger..Men före jag satte dämpare på min .243 så sköt den asdåligt med all fabriksammo. Nu ligger den på 15mm med dom flesta patroner jag sätter i den.. Så jag vet inte om man kan lita på min parentes i punkt 1. Skaffa dämp! Mvh c-a
Publicerat Februari 9, 201115 yr Klart du ska köpa dämpare, jag använder en Stalon som jag flyttar imellan min 6,5 och 8,57. Mkt mera avslappnad avfyrning och därmed bättre resultat. Som en stor bonus slipper man använda kåpor för att rädda hörseln.