Publicerat Februari 4, 201115 yr Någon som har nån slags inside-information om det inom en rimlig framtid kommer va möjligt att se grisprov genom jyckedata?
Publicerat Februari 9, 201115 yr Någon som har nån slags inside-information om det inom en rimlig framtid kommer va möjligt att se grisprov genom jyckedata? Torkel eller Ekebo kanske? Har ni hört något?
Publicerat Februari 9, 201115 yr Sökbart kanske inte är rätt ord men resultaten av de Officiella proven ligger ute på http://www.alghundklubben.com/ om man går in på jaktprov och sen vildsvinsprov längst ner på sidan! De proven som genomfördes innan 2008/2009 ligger på Laika klubbens hemsida! Mvh//jonas
Publicerat Februari 9, 201115 yr Jo men eftersom proven numera är officiella så skulle de ju ligga med på både Jyckedata och SKKs Hunddata.
Publicerat Februari 9, 201115 yr Vad gäller jyckedata har jag bråkat med dem i år.... Det ligger fortfarande inte där men resultaten finns i SKK´s databas. När jag talade med ansvariga inom älghundklubben så skyllde de i sin tur på SKK men jag misstänker att de inte vill "smitta" ner sina fina rena älghundar med resultat från grisprov i databasen Nått måste det vara... //jonas
Publicerat Februari 9, 201115 yr Finns det med i Hunddata? Har jag missat. Fastän jag brukar va inne där flera gånger i veckan
Publicerat Februari 9, 201115 yr S45271/2006 AGNSJÖNS CILLA T Östsibirisk Lajka 2009-01-27 Domare 1 KRISTOFFERSSON PER Vildsvinsprov: 1 Tid ungt vildsvin: 000 Tid vuxet vildsvin: 129 Total skalltid: 129 Sök efter vildsvin: 009 Finna vildsvin: 005 Ställa vildsvin: 009 Skalltid vildsvin: 010 Mod vildsvin: 007 Skall vildsvin: 008 Lydnad vildsvin: 004 POÄNG: 77,5 S13959/2005 BJÄRVARNAS CHANOOK T Östsibirisk Lajka 2009-01-18 Domare 1 KRISTOFFERSSON PER Vildsvinsprov: 3 Tid ungt vildsvin: 000 Tid vuxet vildsvin: 035 Total skalltid: 035 Sök efter vildsvin: 007 Finna vildsvin: 005 Ställa vildsvin: 005 Skalltid vildsvin: 007 Mod vildsvin: 007 Skall vildsvin: 006 Lydnad vildsvin: 004 POÄNG: 59
Publicerat Februari 10, 201115 yr S45271/2006 AGNSJÖNS CILLA T Östsibirisk Lajka 2009-01-27 Domare 1 KRISTOFFERSSON PER Vildsvinsprov: 1 Tid ungt vildsvin: 000 Tid vuxet vildsvin: 129 Total skalltid: 129 Sök efter vildsvin: 009 Finna vildsvin: 005 Ställa vildsvin: 009 Skalltid vildsvin: 010 Mod vildsvin: 007 Skall vildsvin: 008 Lydnad vildsvin: 004 POÄNG: 77,5 Ja se på fan! Det hade jag missat. Låg med på SKKs avelsdata också. Jävligt fint hundexempel du visar också. Ett riktigt bra prov.
Publicerat Februari 10, 201115 yr Jepp Men ett av "älgproven" hade gett bättre gris poäng.... Men det var rätt kul att få va med när en jakt(älg)provsdomare får se ett bra grisarbete...Vilket var nytt för honom. Han hade inte sett en sån stor gris förut. Å i ärlighetens namn,så fan vet, om det inte var det då största vilda svin jag då hade sett. Sugga stor som ett hus! Som höll sig inom ruta på 500x500 från upptag på morgonen fram till tvåtiden när hund släppte. Tvåmiljoner skott tillfällen senare //jonas
Publicerat Februari 10, 201115 yr Jepp Men ett av "älgproven" hade gett bättre gris poäng.... Men det var rätt kul att få va med när en jakt(älg)provsdomare får se ett bra grisarbete...Vilket var nytt för honom. Han hade inte sett en sån stor gris förut. Å i ärlighetens namn,så fan vet, om det inte var det då största vilda svin jag då hade sett. Sugga stor som ett hus! Som höll sig inom ruta på 500x500 från upptag på morgonen fram till tvåtiden när hund släppte. Tvåmiljoner skott tillfällen senare //jonas Sånt är ju bara skitkul.
Publicerat Februari 13, 201115 yr Pratade med Jan Gustavsson om detta på utställningen idag. Han trodde det var på gång med resultaten nu. För övrigt tror jag det bara var 9 hundar som startat den här säsongen.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Pratade med Jan Gustavsson om detta på utställningen idag. Han trodde det var på gång med resultaten nu. För övrigt tror jag det bara var 9 hundar som startat den här säsongen. Endast 9 hundar?!?!?!? Hur kan det komma sig? Självklart har ju vintern vart hård men det fanns ju dock tid fram tom december iaf. Hur resonerar ni som har väl fungerande grishundar är det månne fortfarande för lätt att få sålt sina valpar. Efterfrågar inte grisjägare papper på samma sätt som älgjägare eller är det helt enkelt bara så att det är för nytt så att folk inte fått upp ögonen för dom ännu?
Publicerat Februari 17, 201115 yr Endast 9 hundar?!?!?!? Hur kan det komma sig? Självklart har ju vintern vart hård men det fanns ju dock tid fram tom december iaf. Hur resonerar ni som har väl fungerande grishundar är det månne fortfarande för lätt att få sålt sina valpar. Efterfrågar inte grisjägare papper på samma sätt som älgjägare eller är det helt enkelt bara så att det är för nytt så att folk inte fått upp ögonen för dom ännu? Tror att en del av problemet är att få tag i tillräckligt bra provmarker! Bra älgmarker kan jag fixa vilken dag som helst, men säkra grismarker är svårare. \Mats
Publicerat Mars 3, 201115 yr Jag håller nog inte med att allt går att söka i brisen på mark!!! Eftersom de flesta med fungerande grishundar åker land och rike runt på olika jakter så måste de i rimligaste laget komma i konktakt med så pass många markägare/lag att de faktiskt kan låna en mark för ett prov! Jag tror snarare att problemet ligger i att få tag på mark tidigt på säsongen.... Allt prat om att grisarna försvinner för all tid och evighet efter det att man jagat med hund gör det för många först i slutet av säsongen möjligt att "låna" mark. Å tyvärr är det då ofta snö..... Jag skulle förorda att fler kommer till start i september d v s man lånar en mark för ett jaktprov innan den vanliga "hundsäsongen" är i full fart i oktober! //jonas