Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SYRÉN?!

Featured Replies

Publicerat

Åter en sån dära tråd skapad av en newbee!

jag har en del lite fetare syrén bitar liggande hemma i garaget! Jag funderar på att göra något roligt knivskaft av det, men där är jag något av en novis också.

Är det någon här som har jobbat i syrén?

Är det någon som har nån bild på något alster med syrén skaft/detaljer

Vad ska man tänka på ang detta träslag?

Publicerat

Hej.

Har jobbat i syren o det är jätte snyggt om man hittar rätt bit. Här är en kniv jag gjorde till frugan av syren som tack för att hon alltid ställer upp för alla i familjen. :wub:

ett-42.jpg

tv-41.jpg

tre-35.jpg

fyra-32.jpg

fem-17.jpg

sex-12.jpg

sju-2.jpg

Publicerat
  • Författare

Kan inte säga annat än nice! :)

ska bli jul att sätta igång och se om det blir något man vågar sätta upp här inne!

Publicerat

Vanlig syrén har jag aldrig använt, men ungersk syren har jag provat lit och har en hel del av liggande någonstans. Den blir kanonfin!

Publicerat
  • Författare

En annan fråga, ser här runtomkring att en del har "stabbade" trästycken....vad menas med det??? :huh::huh::huh:

Publicerat

En annan fråga, ser här runtomkring att en del har "stabbade" trästycken....vad menas med det??? :huh::huh::huh:

epoxihärdat trä om jga föstått det hela rätt. Fint å hållbart men rätt djävligt att arbeta med...

Publicerat

Hej.

Stabiliserat menas att trät är behandlat. Man behöver inte behandla det trädet mer efter att skaftet är färdigt då det är vatten tåligt redan. Man inpregnerar biten (oftast i USA) under vacum tryck med epoxy o andra kemikalier som gör att trät blir solid o vatten tåligt. Ibland har man i akryl färger också för att få olika färg nyanser.

Stabbade bitar är oftast lätt att få en fin polish o man behöver inte gno lika länge som naturliga trä bitar för lyster :-)

Enda man ska tänka på när man kör med stabbat att alltid ha mask. ingen vit skit mask i papper utan ordentlig halvmask med kolfilter. Stabbat träd är jävligt gifigt o det förstår man ju när man tänker på processen det går igenom. Vet att jag tjatat om det här med mask men men.... Iochförsig ska man ha mask alltid vad än man papprar, eller slipar i då inget fint damm är nog bra för lungorna.

Publicerat
  • Författare

ahaaaaa! :D

är det vanligt förekommande att man använder stabbat virke?

kimmo- använder du det mycket?

en annan sak- vad ska man använda för lim för att sätta ihop olika trä och metall stycken?

verkar ju riktigt roligt det här, får nog försöka få tag i lite böcker...

eller kanske ska man sätta igång på en gång...eller GAAAAHHHH är ju på jobbet ju......attans....kanske man ska ta ledigt en stund....eller....

Jag har nog DAMP........

Publicerat

Hej.

Jodå. Stabbat virke är vanligt förekommanda bland knivmakare. Själv gör jag av både och.

Limmet jag rekommenderar är 2 komponent epoxy o av min erfarenhet det enda som håller. Vet att det finns de som använt träd lim för tången men det tar ju så lång tid innan det torkar. Epoxy härdar kemiskt väg o därför torkar det mycket fortare.Trädlim torkar med syre o det blir inte så mycket syre i biten för tången o därför kan ta lång tid innan det torkar. Epoxy blir stenhårt o är oftast hårdare än mycket av de material man jobbar med.. Limmar man metaller så är det allrid bra att rugga upp ytorna o rengöra dem med kemisk ren aceton innan man limmar ihop dem. Fetter o sånt kan göra att det inte sätter sig ordentligt annars.

mvh K. Lilja

Publicerat
  • Författare

tack! :D:D:D

Publicerat

om man kör rena träsaft är ett alternativt lim att använda harts för infästningen av tången. Man förborrar ett hål på vanligt sätt, häller i lite krossad harts och kör ner den upphettade tången i hålet. Väldigt old-school.

Publicerat
  • Författare

en spruta epoxylim inhandlat....check! :D

Publicerat

en spruta epoxylim inhandlat....check! :D

Jag använder långsamt härdande epoxy men ibland vore det najs med snabbhärdande...

Tror jag skall köpa det faktiskt!

Publicerat

Jag har testat både snabb- och långsamt härdande 2-komp. och har insett att 15 minuters inte passar mig. Har jag mycket trä och därigenom ett djupt hål att fylla ut med epoxy så hinner inte jag inte klart innan det börjar härda. Länge var det frustrerande att måsta vänta 24 timmar, men nu har jag hittat 4 timmars epoxy (tror det var på classe)! Helt perfekt för mig i alla fall!!

//Niclas