Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fågelviruset är här!!!

Featured Replies

Publicerat

Fågelviruset har nått Sverige

Just nu Minst två viggar smittade i Oskarshamn - presskonferens utlyst till 13.00 Aftonbladet.se[/img]De smittade fåglarna hittades i Oskarshamnstrakten.

Fågelviruset har nått Sverige

Publicerat

För jäv**gt! >:(  Detta var ju inte vad Vi hade hoppats på precis.  >:( Vi får se vad som händer och hoppas på att det inte tar all fågel isf. >:(

Publicerat

Jag är övertygad om att fågelviruset i sig inte utgör nåt större hot för fåglarna eller jakten, däremot så är jag orolig för vad myndigheterna hittar på.

Med tanke på den kritik regeringen fick i samband med tsunamikatastrofen så är jag orolig för att regeringen nu tar chansen att visa hur handlingskraftiga dom är och hittar på en massa mer eller mindre onödiga påfund. 

Risken är att vi jägare drabbas med inskränkningar i fågeljakten och förbud mot uppfödning och utsättning av fågel.

Jag hoppas på det bästa men fruktar det värsta.

Publicerat

Ja inte fan känns detta bra :(

Jag vill inte, men målar ändå upp skräcksenarium på hur det kan bli.

Vill det sig riktigt illa kan detta vara slutet på fågeljakten och slutet på många andra jakter som räv, mård eftersom dessa äter fågel.

För vem vet om dessa djur dör eller bär smittan vidare när det äter av en smittad fågelkropp ?

Även grävling, vildsvin och några till arter kan drabbas. >:(

Hur ser då den närmaste tiden ut  ???

Kommer jag att vara på fjärden den 25 augusti och jaga änder?

Kommer ni soptipps jägare att våga er ut och skjuta vitfågel ?

Kommer myndigheterna precis som Sax skriver hitta på något helvete nu?

Kommer skogsfågel och ripor att drabbas ?

Kommer jag att kunna jaga in valpen till nästnästa höst ?

Kommer jag att få uppleva en liknande gåsjakt hos Matte som i höstas ?

Massor med funderingar finns i mitt huvud och jag är faktiskt riktig orolig inför vad som kommer i fågelvirusets spår :'(

Hoppas min oro är obefogad, hoppas hoppas :-

Publicerat
Risken är att vi jägare drabbas med inskränkningar i fågeljakten och förbud mot uppfödning och utsättning av fågel.

Precis! Att döma av tidigare knappt normalbegåvade beslut så...huga!

Publicerat

njaaaa...vete tusan om vi behöver vara så oroliga :-...viruset har trots allt funnits sedan 1996.

det blir säkert nått med fågeljakten...men om regeringen verkligen är så dum att dom börjar inskränka på småviltjakten i övrigt  så bevisar det bara deras okunnighet och nonchalans mot oss jägare...

har vi "tur" så kanske dom vill att man ska börja skyddsjaga fåglar istället för att helt sonika låta dem vara och sprida viruset vidare...borde vara smartare att avliva de smittade djuren istället för att bara rycka på axlarna och spärra av området dom lever i...om man låter dom vara kommer ju viruset endast att sprida sig ännu mer...

det är vad jag tror...

Mvh Fredde

Publicerat

Jag undrar oxå vad som kommer att hända. Men det kanske går att ordna så att man kan testa sin skjutna fågel och kolla om den har viruset ???

Publicerat

ja det skulle ju vara riktigt surt om man inte skulle få jaga fågel. och vad ska man göra me spetsen som ska jagas in till hösten om det inte går att jag fågel ???

Publicerat

Ja, man har många frågor och funderingar till regeringen om vad som kan tänkas hända. Det dröjer väl inte länge till innan det blir något uttalande från dem. De måste handla snabbt nu.

Publicerat

Polisavspärrningar till förbannelse är det iaf.

Publicerat

Det jävligaste av allt...

..måste jag börja jaga älg istället?  :P

Nä, skämt å sido.

Tragiskt.

Orolig är man. :-

Publicerat

till exempel om ja skulle fånga en kråka och ta död på den och sedan lägga den på nån trottoar i stan så tror ja att folk direkt skulle säga att de vore fågelviruset. Jag tror att de mesta av de här är överdrivet och att vi inte kommer att drabbas på samma sätt som i andra varmare länder. det är min tanke iallafall

Publicerat

Det kan knappast finnas orsak för myndigheterna att begränsa fågeljakten p.g.a. viruset, det är ju endast jägaren själv som eventuellt utsätter sig för fara. I alla fall enligt det vi vet i dag. Blir man, mot förmodan, smittad och söker vård, ökar det sannolikt inte risken för att sjukdomen sprider sig eller muterar.

Däremot kan man ju tänka sig, att myndigheterna i något skede kan se sig tvungna att ge direktiv t.ex. om utfodingen av vilda fåglar, om det skulle visa sig at det kan vara en riskfaktor. Kunskapen om smittovägarna är ännu för liten, för att man skulle kunna gissa sig till vilka åtgärder som kommer att bli nödvändiga.

Publicerat

Jag tror vi kan vara lugna....man kan ju äta smittad fågel bara man hettar upp den över 75 grader....det är inget HIV - virus det här.....känns som en ganska kraftig överreaktion, men å andra sidan är ovissheten aldrig rolig.......

Men det finns typ 50 olika fågelinfluensor idag men detta H51 N1 viuset har media gillat:) Jag hoppas verkligen alla fortsätter att äta ägg och kyckling även i framtiden!!

Som fredde sa, det har funnits sen -96 och inte lyckats mutera så - jag tror vi kan vara lugna....