Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kast till vänster när jag skjuter liggande

Featured Replies

Publicerat

Hm... Naturligtvis borde man skaffa sig en McMillan A5 och ett par benstöd med tändstickslånga ben, men jag kan inte förmå mig att förstöra en jaktbössa till den milda grad att den skall bli en banbössa. Om en bössa inte går att skjuta stående med är det något som är seriöst fel... för mina syften alltså.

Hur som helst, min rekylupptagning suger uppenbarligen, mitt vapen gör en halvcirkelformad båge motsols när jag skjuter (ljuddämpad .308), riktmedlet stannar en meter till vänster på 300m. Gissningsvis är det inte helt optimalt...

Kastet blir större om jag skjuter som di renlärige, om jag skjuter med vänsterHanna runt förstocken blir kastet mindre och håller sig inom en A4 på 300.

Notera, det är inte träffbildernas storlek vi talar om här, de var betydligt bättre ;) även om de inte precis var något att skriva hem om idag.

Min kolv är en sådan här:

xcr.jpg

OK. Jag skjuter med en accupod baktill och en Harris "näst lägsta" framtill. Jag försöker lägga minimal last på accupoden och trycka mot kolven med kroppen, inte med axeln. Skjuter "välandad" men med helt utblåst luft. Har pga underlaget idag haft minst sagt varierande belastning på benstöden.

Så, nu vänder jag mig till Er. Vad gör jag? Slipper helst byta kolv även om jag misstänker att det är det effektivaste...

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Känns igen på nåt sätt...

Har du läst den här tråden? :rolleyes:

Publicerat

HerrBerg: min gissning är att du hamnar för lågt med axeln och att kroppen är vriden för mycket mot vänster. Alltså är inte din rekylmottagning vinkelrätt mot rekylen varken i sidled eller höjdled.

I sidled borde du kunna justera med position, i höjdled kanske det är benstödsfråga?

• 2 weeks later...
Publicerat

Har ett par rätt intressanta filmsnuttar om detta.

Här skjuter Daniel (relativ novis). Notera hoppet åt vänster:

Spola sen in till 0:37 i det här klippet och se Sems minimala piphopp:

Nu väger iof sig Sems bössa lite mer än Daniels, men det är ändå en uppenbar skillnad. När vi sköt i söndags kunde samtliga spotta sina egna träffar i siktet.

Publicerat

Har ett par rätt intressanta filmsnuttar om detta.

Här skjuter Daniel (relativ novis). Notera hoppet åt vänster:

Spola sen in till 0:37 i det här klippet och se Sems minimala piphopp:

Nu väger iof sig Sems bössa lite mer än Daniels, men det är ändå en uppenbar skillnad. När vi sköt i söndags kunde samtliga spotta sina egna träffar i siktet.

He he "relativt novis" jotack :) det var absolut första gången jag sköt där jag tänkte på hur jag skulle ligga och första gången på det avståndet och med dom benstöden. Helt klart flög bössan till vänster men det ska bli mycket intressant nästa gång jag skjuter nu när jag läst på lite mer :)

Publicerat

Hur går skyttet för herrBerg då? får du någon rätsida på hoppandet?