Publicerat Februari 6, 201115 yr Jag har fått hjälp att beräkna en laddning i QuickLoad och den har jag kört med nu en del smällar. Det känns ju att det är en ganska rapp laddning men jag har inte sett några uppenbara tecken till tokhöga tryck, ingen krater eller platt tändhatt. Nu har jag lagt in de höjdkorrigeringar jag kommit fram til på 2-300meter i Normas ballistikkalkulator och om det stämmer så ska jag ligga på cirka 900 m/s Det tycker jag låter väldigt mycket i 6,5x55 med 58cm pipa, enligt QL ska det vara 853m/s Nu måste jag nog verifiera dropcharten igen men det jag undrar är om jag borde dämpa laddningen lite? Det är ju najs med bra fart på kolurna så jag kör gärna på denna laddningen om det är säkert. Är jag ute på tunn is eller kan jag lita på QL?
Publicerat Februari 6, 201115 yr QL är en simulering, av tryck o förväntade hastigheter. Mike/jag/Mr extreme har alla högre hastigheter är vad QL ger för handen, i varje fall min version och vi har ännu att hitta vad vi gör för "fel", de tryck vi simulerar förefaller dock stämma väl, även om jag drar th:s med min Sako innan jag laddat x47:an fullt ut, vilket är tråkigt o lite besvärande. Jag skulle lita på mina resultat snarare än min simulering. Kan du inte skicka dina data till mig, lägga upp dem så får vi se vad min sim ger för handen. /Christian
Publicerat Februari 6, 201115 yr Om det är 123 grains Scenar vi talat om bör jag kanske påpeka att jag trots en kass pang får ut 880 m/s med ammo som höll 15 grader C, /Christian
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Självklart är kronograf det bästa, men jag har ingen. Jag skulle få hjälp med det på Remmene för att göra ett dropchart, men jag vill ju veta innan det om jag bör bromsa lite. Kontrollmätte pipan nu, jag mindes ju 58 cm men den är bara 55cm Scenar 123Gr 6,5x55 nollad på 100 meter 1,5moa på 200 och 3,8moa på 300. Har någon ett bättre program än Normas ballkalk? Laddad med vv N-160 48,5Gr cci200lr th, COL79,5 ff 3,2mm
Publicerat Februari 6, 201115 yr Jag håller med Exabit, skjut över kronograf så har du en väldigt bra indikation på vilket tryck du ligger på. När det gäller Chris, Mikes och Mr Extreme's bössor så har de väl det gemensamt att ingen av dem har något fabrikspatronläge? Om så är fallet så finns nog orsaken till differensen där, jag hade nyligen ett snack med Mike där vi bl a pratade om en laddning för 155:or och där jag kunde konstatera att differensen mellan den hastighet som han kör nu och den hastigheten hans gamla LTR gav inte på något sätt kan förklaras endast med piplängden. Att QL bara är en simulering är jag den förste att hålla med om men QL är rätt vasst på att förstå sambandet mellan fart och tryck, vad jag försöker säga är att om man har betydligt högre Vo än vad QL skvallrar om så finns det nog goda skäl att tro att även trycket är högt.. Henrik
Publicerat Februari 6, 201115 yr Scenar 123Gr 6,5x55 nollad på 100 meter 1,5moa på 200 och 3,8moa på 300. Har någon ett bättre program än Normas ballkalk? http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmtraj-5.1.cgi Det är ok att vara lite kortare än man påstår, QL ger 850 som sagt men, en JBM sim ger då 1,9 Moa på 200 meter, vid ett 4,5 cm högt montage, med 900 m/s i JBM har du 1,6 till 200 och 3,9 till 300, med 910 m/s i JBM så har du motsvarande dina drops som du testat ut, lita på tavlorna och om du bara meddelar din montagehöjd så kan detta finslipas. /Christian
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare om man har betydligt högre Vo än vad QL skvallrar om så finns det nog goda skäl att tro att även trycket är högt.. Henrik Jo det är ju det jag är medveten om, frågan är om det är farligt högt. om du bara meddelar din montagehöjd så kan detta finslipas. /Christian 43mm
Publicerat Februari 6, 201115 yr Kan även vara kikaren som inte stämmer i justeringen men visst låter 48,5gr N160 rätt hett
Publicerat Februari 6, 201115 yr En sak som faktiskt kan göra stor skillnad är kikarsiktets höjd, kolla över det ordentligt och mata in rätt siffror. Laddningen har jag dock ingen koll på.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Även om jag kör det i kronograf och får bekräftat en hastighet, säg 900m/s, så vet jag ju fortfarande inte om det är farligt högt tryck med denna laddningen, eller?
Publicerat Februari 6, 201115 yr Dina hylsor berättar om du kör dem för hårt, svåra att kalibrera, sträcker sig, lösa tändhattslägen, stansmärken i botten, ser du inget av dessa klara tecken på övertryck vet vi bara vad QL sa, o den säger ok, kan ingen ytterligare köra laddningen så vi får se om det är handhavande fel hos mig bland annat. /Christian
Publicerat Februari 7, 201115 yr Jag körde QL igår och fick en Vo på 842 för en 55 cm pipa och ett rätt moderat tryck (Strax under 3600 bar). Jag har däremot inte kört något ballistikprogram för att verifiera kulbanan men under förutsättning att det inte är något fel där så måste "felet" sitta i vapnet, osökt kommer jag att tänka på förträngningar i pipan eller liknande.?? Henrik
Publicerat Februari 7, 201115 yr Var just och kollade droppet 100-300 i min 6,5x55 med DL fält var det 1,15 mil eller 3,95moa vilket skulle motsvara Vo 900 men är skeptisk att jag verkligen får den farten ur 67cm pipa, att räkna fram Vo med droppet är sällan någon exakt metod jag brukar dock nästan alltid få felet att farten är lägre än den verkliga förutom denna gång DL fält är tufft laddade mollykulor men likvärdig BC och jag har 67cm pipa så stämmer din kikaren ligger du nog på ganska höga tryck. Kollade lapuas laddata dem listar 45,1gr som max med N160 http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/56
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Kollade lapuas laddata dem listar 45,1gr som max med N160 http://www.lapua.com...a/relodata/5/56 46,6Gr för moderna bössor, jag räknar en Win 70 XTR dit, är det fel? http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/98
Publicerat Februari 7, 201115 yr 46,6Gr för moderna bössor, jag räknar en Win 70 XTR dit, är det fel? http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/98 Du har säkert rätt jag har dålig koll på data till kalibern, men du ligger ändå en bit över max så håll ordentlig koll på hylsor och headspace så funkar det nog
Publicerat Februari 7, 201115 yr enligt mina erfarenheter med dom komponenterna är laddningen för het. N-160 har en egenhet att det höga trycket kommer snabbt när man närmar sig max samma laddning en varmare dag kan visa sig vara mycket farlig.