Publicerat Februari 6, 201115 yr En stickdolk jag smidde för skojs skull när jag gick smideskurs på Bäckedal fhs. Det mörka träet är i alla fall päron, det ljusa kanske ask? Vet att jag gjorde en del i ask när jag var där ialla fall. En bit buffelkorn pryder också skaftet.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Fin liten sak, men den kräver sin man praktiskt tror jag. Ett lite bredare blad ger mer stabilitet i knyckrörelsen om man vill kapa både ven och artär alternativt om man sticker bakom boge. Men för just stick i stickhålet funkar den nog bra, men då får det inte vara ett argt grishuvud som slår ovanför Kul med hantverk!
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Det var en kul grej att ägna några nätter och en helg åt... Inte tänkt som jaktredskap kanske, jag hade tankarna åt 1500-talets tyska dolkar när jag smidde den... Ett led i psykkriget inför vårtävlingen
Publicerat Februari 6, 201115 yr Sweet!!! Kul att se en stickdolk av den gamla modellen också även om de nog är bättre att plocka grillade köttbitar med än att sticka ett djur... Gillar hela paketet och är grymt imponerad av dina smideskunskaper! Jag är glad om mitt första smidesexperiment överhuvudtaget blir en rak pinne
Publicerat Februari 6, 201115 yr Mycket fin dolk. Ja den för tankarna till medeltiden. Tummen upp. Seved
Publicerat Februari 6, 201115 yr Verkligen cool ser åxå hur den för tankarna till medelåldern...tiden.... MVH Eas
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Tack mina vänner. Knivar, knivslöjd och knivsmide är kul. Lite snorigt med tiden bara men nu finns ju vårtävlingen som motivation att åter pilla lite med detta underbara hantverk. Vad gäller smide så tycker jag att det ofta är med liv i smidda blad än fabriksblad. Det är för övrigt bra mycket roligare att smida än att slipa fram formen på bladet.
Publicerat Februari 14, 201115 yr Jag blir imponerad av du över huvudtaget fått ihop den. Jag kan bli så avunds på såna som du som har kunskapen om smideslära.men men jag sitter hellre här........ Nicke (Lilltysken)
Publicerat Februari 15, 201115 yr Författare Det jag verkligen skulle vilja göra är att smida ett lieblad för hand. Knivblad i all ära men i ett lieblad har vi en seriös utmaning! Inte nu, men kanske i framtiden när jag är ekonomiskt oberoende och kan förfoga över min tid som jag behagar.
Publicerat Februari 15, 201115 yr Hoppas du blir ekonomiskt oberoende :-) Själv har jag kommit på att ekonomiskt oberoende blir jag nog aldrig :-( Alltid nån extra utgift som dyker upp som en morgon fis under täcket......
Publicerat Februari 15, 201115 yr japp man skulle ha de där företaget som distrubierar alla extra utgifter åt folk...