Publicerat Februari 6, 201115 yr Har varit och skjutit med min 7mm rem i kronograf idag i 3 skott serier i stege.(3skott serie för att inte ev varm pipa ska inverka på resultatet) En hel del svar har dykt upp, men minst lika många frågor. Det var runt nollan och mätpunkten låg 5m från pipmynningen(Efter inrådan från utlånaren av kronografen) Enligt väderrapporten så skulle det vara 3 m/s sv-vind med 5-6 m/s i byarna. Det verkade stämma rätt bra men vinden vred från sso till sv under dagen. Jag och en kompis sköt varannan 3 skott serie(olika bössor och kalibrar). Vi sköt 2 serier var, mellan att vi var fram och markerade. Mina gamla laddningar med MRP gav svar på tal!?!? Oryx laddningen som jag trodde skulle nå upp till 1000m/s nådde bara 920.... Trots att den är laddad med 3.5gn över normas maxladdning. Oryxen träffbilder(10-25mm) har jag altid varit nöjd med, idag låg träffarna lite till mer till vänster men rätt i höjd. Antar att vinden orkade flytta ut träffpunkten några cm,alt att skytten var ofokuserad.... Helmantel som är laddad mellan medel och max(enl normas rek) presterade 880 m/s vilket jag förväntade mig. Det som förvånade mig var att det idag gav bättre träffbild(30mm) än då jag senast sköt, då spridningen var 6-8cm i flera serier! (En serie kunde ligga fel i höjd men rätt i sida, för att i nästa ligga rätt i höjd och sprida i sida. Inget klart mönster gick att utläsa. Kontrollsköt med oryx imellanåt som satt där dom skulle. Resultatet tidigare gjorde att jag vill prova något.... Det blev försök med nytt krut(204)) Jag provade med normas 204 i stället. Helmanteln fick sin bästa serie med 65gn laddning och 905 m/s. Med 1,2 mm i friflykt.(25mm spridning 2 skott hål i hål och en flyer) Näst bäst blev serie med 66gn laddning och farten blev 912. Med .2mm i friflykt.(28mm spridning jämt avstånd mellan skotten) Sämsta serien blev det med 65gn, 905m/s och .2mm i friflyckt. (8cm spridning! jämt utspridda) Medelhastighet för 3 skotts serier. Inviduellt i serierna så skilljde det som mest 15m/s mellan snabbaste och långsammaste skottet i samma serie. Oftast var skillnaden mindre än 8 m/s. Gäller även för oryx serierna. Gällande för båda kulorna var att det skiljde oftast 8-12m/s i ökad medelfart för varje extra gn som skotten var laddade med. Lägsta fart med 62gn .2mm friflykt 858m/s. Högsta fart 66gn .2 friflykt 912m/s. Oryxen fick sin bästa med 58gn laddning .2mm friflykt, 837m/s, 25mm träffbild jämt fördelade Näst bästa serie blev två: en med 62,5gn laddning .2mm i friflykt. 32mm jämt fördelade, farten gick ej att utläsa då kronografen inte reagerade på första skottet och det andra registrerades på 716m/s och det tredje på 863m/s(Sista serien för dagen och vi hade varit ute ett antal timmar) Och en serie med 60gn laddning .2mm friflykt 850m/s två hål i hål och en flyer. Sämst blev det med 62,5gn, 1.2mm friflykt 883m/s och 75mm träffbild träffarna jämt fördelade på rad i höjled. Lägsta fart 58gn .2mm friflykt 837m/s. Högsta fart 62,5gn 1,2mm friflykt 883m/s(Sista serien ej uppmät 62,5gn .2mm friflykt) Noterar att jag vid fler tillfällen skjutit serier med två skott hål i hål men med en flyer flera cm bort. Vissa serier ligger träffarna jämt fördelade innom en "cirkel". Alla serier ligger runt mitt punkten eller något till vänster(pga vinden?) inga stora höjskillnader. Centrumet i träffbilderna ligger ca 5cm mellan högsta och lägsta serien oavsett kulval och laddning. Enstaka kula har gått högre alt lägre. Skillnaden i höjd och sidled tycker jag är mindre totalt sett mellan oryx och fmj med 204 krutet. Gamla laddingarna brukar ge att fmj ligger några cm högt och oryxen tenderar att ligga några cm åt vänster i jämförelse med varandra. Hur f*n ska jag tolka detta? Ska jag anta att det är skit bakom kikaren, och ladda upp nya stegar med fler skott i varje serie för att kunna utläsa något? Eller går det att se något mönster? Eller ska jag ge upp 204 och återgå till MRP? Hur många skott/och markeringar orkar man med under en dag med bibehållen skärpa?