Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avundsjuka svin?!

Featured Replies

Publicerat

Har genom åren kommit fram till att vildsvin är avundsjuka när det gäller mat. Har vid flera tillfällen upplevt att när det blir lite liv vid en åtel kommer de grisarna fram som kanske stått och tryckt i skogen i tron att nu är det någon annan som käkar upp "min" mat.

Har vid 4 tillfällen skjutit gris när jag just varit på väg från åteln. Har tagit för vana att stå kvar 10-15 min efter det att jag krypit ur kojan och gått lite. Har till och med suttit på knä vid spridaren och slängt ut gammal fryst fisk från plastpåsar då det kommit ett helt gäng med grisar och ställt upp sig på andra sidan spridaren 5m bort.

Vad tror ni? Är min teori bara nonsens och att allt bara är en rad slumpartade händelser eller kan det ligga något i att svinen skulle vara avundsjuka? Har ni egna erfarenheter av detta?

Kom gärna med synpunkter!

Publicerat

Skulle snarare tro att svinen är opportunister och om det är en som törs vara framme så törs flera.

^_^

Publicerat

Det är nog snarare konkurensen som sätter igång det beteendet snarare än avundsjuka. För att ta ett exempel som ligger dom flesta jägare nära, hundar.

Om du har en hund så kan den ofta vara kräsen, frukosten kan stå i skålen orörd fram till lunch. Om du däremot har två hundar eller slänger in en katt eller så ekvationen så skapas en konkurens om maten och vipps så försvinner den så fort skålen är nedställd. Skulle tro att det är lite samma sak här, man kan stå i skogen och glo om man inte är sådär jättehungrig för det finns ju ingen poäng i att gå fram och käka om man inte behöver det, men börjar någon annan käka så försvinner ju maten vilket kan innebära att grisen får svälta och det triggar igång ett ätbeteende.

Men det är väl snarare att se som en teori än fakta. Man kan se samma saker hos människor, börjar en äta så blir oftast dom som sitter runtikring hungriga och människor och svin är ofta väldigt lika.

Publicerat
  • Författare

Det är nog snarare konkurensen som sätter igång det beteendet snarare än avundsjuka. För att ta ett exempel som ligger dom flesta jägare nära, hundar.

Om du har en hund så kan den ofta vara kräsen, frukosten kan stå i skålen orörd fram till lunch. Om du däremot har två hundar eller slänger in en katt eller så ekvationen så skapas en konkurens om maten och vipps så försvinner den så fort skålen är nedställd. Skulle tro att det är lite samma sak här, man kan stå i skogen och glo om man inte är sådär jättehungrig för det finns ju ingen poäng i att gå fram och käka om man inte behöver det, men börjar någon annan käka så försvinner ju maten vilket kan innebära att grisen får svälta och det triggar igång ett ätbeteende.

Men det är väl snarare att se som en teori än fakta. Man kan se samma saker hos människor, börjar en äta så blir oftast dom som sitter runtikring hungriga och människor och svin är ofta väldigt lika.

"människor och svin är ofta väldigt lika"

Ja vissa människor är riktigt svinaktiga :P

Som ni säger är kanske konkurens ett mer korrekt ord än avundsjuka. Men då ligger det ju en hel del i att om man lurar grisen att tro att någon äter upp maten så kanske dom som trycker kommer ut. Nåja jag kommer i alla fall fortsätta med att stå kvar ett tag efter det att jag "gått från" åteln i hopp om att lura ngn nasse. Har ju funkat bra hittills!