Jump to content

vattensvans igen

Recommended Posts

jonaswande

Fan nu har str vorsthen fått vattensvans igen...varit ute i skogen och sprungit och is och snö fastnat runt svansroten. märkte tidigare att svansen inte såg helt okay ut och nu går han rastlöst omkring ligger 30 sek byter ställe osv..svansen ned mellan bena...ingen smärta ännu men den kommer nog snart..sist fick jag lyfta hunden och lägga ned honom då han hade så ont att han inte kunde lägga sig på egen hand,efter det blöta en handuk i kall vatten och lägga över då han höll på att brinna upp...hoppas det inte blir lika jobbigt nu.

nu till frågan jag funderat på,,,ökar risken för återkommande vattensvans för varje gång dom får det? börjar tänka framåt i tiden hur många fina jaktdagar som kan gå till spillo. och om det i värsta fall kan bli tal om kupering för att frångå problemet?

ska springa och inhandla lite magnecyl vilket jag googlat fram ska vara ett alternativ

jonas

• 1 month later...

Fan nu har str vorsthen fått vattensvans igen...varit ute i skogen och sprungit och is och snö fastnat runt svansroten. märkte tidigare att svansen inte såg helt okay ut och nu går han rastlöst omkring ligger 30 sek byter ställe osv..svansen ned mellan bena...ingen smärta ännu men den kommer nog snart..sist fick jag lyfta hunden och lägga ned honom då han hade så ont att han inte kunde lägga sig på egen hand,efter det blöta en handuk i kall vatten och lägga över då han höll på att brinna upp...hoppas det inte blir lika jobbigt nu.

nu till frågan jag funderat på,,,ökar risken för återkommande vattensvans för varje gång dom får det? börjar tänka framåt i tiden hur många fina jaktdagar som kan gå till spillo. och om det i värsta fall kan bli tal om kupering för att frångå problemet?

ska springa och inhandla lite magnecyl vilket jag googlat fram ska vara ett alternativ

jonas

hejsan har haft samma problem med min eftersökshund. det som funkar för oss är att om hon vart ute å blivit blöt är att torka svansen med handduk ända in till svansroten så mycke de bara går så hunden knappt är blöt alls efter varje gång vi kommer hem... det har funkat för oss iallafall och de va ett tips ja fick av en vetrinär och hunden har inte haft vattensvans på 3år efter att jag började torka henne..

crowfear

Kollade lite i frugans böcker, och det står så här om Magnecyl till hund.

Ge 10mg av en 500mg tablett per kilo kroppsvikt hos hunden, eller det som veterinären rekommenderat.

Dock kan magnecyl vara stygg mot magens slemhinnor, så en viss försiktighet kan nog vara på sin plats.

Frun är inte hemma just nu, så jag kan inte fråga henne vad de brukar göra när det kommer in hundar med vattensvans.

• 3 weeks later...

Värme och vila är det som hjälper när hunden fått vattensvans.

För att förebygga skiten så är det samma sak.. fast då värme och torka jycken snabbt.

Ingen blöt o kall hund in i bilen o sitta där tills husse/matte snackat färdigt ;)

Är det kallt o blött ute o hunden ska jobba en stund o sen in i bilen så torkar jag jycken ordentligt o sen blir det bilen på tomgång o full värme på i bilen om nu hunden ska ligga där en stund.

En bra grej kan vara o ha "ombyte" till hundburen.

Alltså byta ut det som jycken ligger på om det blivit blött.

Torra handukar o frottera hunden innan vilan osv.

Vattesvans är vanligare än man tror o så är det ju extremt smärtsamt för hunden.

• 1 year later...

Unghunden fick vattensvans i helgen, febern var inte så hög, märkte det på svansen. Kan man använda väst under jakten som förebyggande, eller det är kanske bättre med en väst när han sitter i bilen för värme?