Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Knivar man minns

Featured Replies

Publicerat

Tänkte lägga in lite bilder på nå knivar jag gjort tidigare. Har tappat suget lite och har bara gjort en kniv senaste året. Dock till ett bra ändamål som jag kan förklara senare. Tittade lite på mina knivar och kom på att jag kan ju lägga ut dom så kanske jag får lite ideer eller nån som beställer nåt så man MÅSTE ta sig i kragen... :blink:

Vi börjar väl från äldsta och går frammåt och detta blir ett axplock av knivar jag har en speciell känsla för.

post-806-0-21174900-1297108342_thumb.jpg

Om jag inte minns fel min första kniv med damaskblad. Detta av Mattias Styrefors med myskoxehorn, mammutbete och stabiliserad Boxelder burl.

post-806-0-08536400-1297108434_thumb.jpg

Denna gjorde jag bara på skoj men blev en bra affär då jag bytte den mot en HVA 146a i 8*57JS med stockämne, timneytrycke och lite andra roliga saker. ;)

post-806-0-06034800-1297108512_thumb.jpg

Denna gjorde jag till knivSM i Sävsjö i öppen klass. Tyvärr fattade jag reglerna lite fel så min kniv var mer en förfinad brukskniv så den förlorade en del på att den inte var nog spaceig... Kom i alla fall 6:a av 18 eller nå sånt och den bytte jag bort mot en HVA 1640 i 220 Swift med gravyr på lådan med samma gubbe som jag fixade den andra bössan av :rolleyes:

post-806-0-42254700-1297108545_thumb.jpg

Min första fällkniv som jag gjorde på kurs i Kangos. Den finns kvar lika som min andra fällkniv. Det är lite jobb med att göra chassie, blad å skalor.. Dom är tydligen för dyra för folk så då ligger dom kvar ^_^

post-806-0-99939800-1297109220_thumb.jpg

En av de första knivarna med egenslipat damasteel blad. Dessutom en gåva från en kusin till min farbror.

post-806-0-57087700-1297108620_thumb.jpg

Gjorde denna till min bror då han fyllde 30år. Var ju tvungen hitta på nåt speciellt till en som alltid ställer upp och som knivmakare vad gör man då? Köper ett litet blad och snickrar på med lite desert ironwood, mammutbete, sjökoben och en damasteel skiva bak till stingrockaskinnsnöret längst bak. Spindlar på ena sidan av bladet och på andra sidan skorpioner och spindlar. Bladet av Mattias Styrefors. Det bästa med allt var ju när brorsan hängde den direkt på bältet och kom till slaktbodan... :wub: Knivar ska användas! Plus att gubbarna hade allt de gjorde för att inte få hjärtinfarkt ;)

post-806-0-00855500-1297109638_thumb.jpg

Sista i min lista den som kanske betyder mest. Gav denna till min lille brorson i julklapp. Han ÄR stålmannen efter att ha klarat sig genom en bussolycka så vad ska han annars ha för kniv? Konstigast var ju hur jag kunde ha gjort den och sen att tomten gav den till honom... :wub:

Publicerat

Wohooo.. Så jäkla läckra knivar.

Vad heter du? jag måste ju veta vem du är som gör så fina knivar.

mvh Kimmo

Publicerat

Otroligt fina knivar riktigt kul att du valt att visa upp dem :)

/Jocke

Publicerat
  • Författare

Kimmo

They call med "THE GOST" ;)

Föresten brorsans kniv fotade jag nu på julafton med mobilen, hade glömt fota den när den var ny men efter 2 jaktsäsonger så ser den ju ändå rätt bra ut ^_^ Han har lovat att scrimma en spindel och nät på mammutbiten men jag tror han tacklat av lika mycket som jag...

Den stora röda kniven har en skiva buffel längst bak som han scrimmat en vargskalle på. Blev riktigt snyggt. Har dock ingen bild på den bilden. Ska se om jag får fotat en kniv farsan gjort till sig själv där brorsan scrimmat gammelstövarn och labben.

Publicerat

Vet vem The ghost är. :)

Det vore synd om du inte kom igång i full fart igen med så fina knivar du gör.Den andra kniven uppifrån är min favorit

mvh Kimmo

Publicerat

Men va fan vilken smygare vi har här då?!?!?!

Sträck upp dig karl och greppa snidarutrustningen!!!

Grymma knivar utan tvekan!!! :blink:

Presterar man så bra skall man banne mig snida till några fler knivar!

Skitkul :wub:

Publicerat
  • Författare

Kanske lite off topic men bössan jag bytte till mig blev så här med min egentillverkade kolv. Dock har den nu en vit platta i pistolgreppsbotten med ett björnkranium scrimmat och 2 guldfärgade torx som håller den. En kompis till mig har den nu och den verkar då funka. Flera älgar har stupat för den.

post-806-0-83859000-1297111374_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tack för all beröm men det är lite svårt för jag är en sån där periodare så mitt vad där är så smackar man ihop ett tiotal knivar å sen dött ett tag. Men det är kul då man kommer sig för.

Kimmo den blev riktigt frän faktiskt även om det finns lite skönhetsfel på den som på alla knivar. Sen blev bilden oförskämmt bra dessutom :wub:

Fällkniven är fotad av Kent Thunlind. Syns att det är ett proffs som fotat HEHE

Publicerat

Har du kniven kvar o vad är priset på den isåfall. Du kan pma mig det om du har den till salu. Tror jag kan kanske ordna en köpare åt dig isåfall jag känner lite längre bort från sverige ;)

Publicerat

WOW!

Läckra knivar.

Hoppas du finner glädje i fortsatt skapande, det är oerhört skoj att se så fina verk :)

Publicerat

Hehehe det blir bara fler o fler knivmästare på forumet :lol: :lol:

riktigt fina knivar har du gjort :wub:

tyckte stålmannen blev cool som bara den, fast favoriten är fällkniven :wub:

kanske det blir en kniv gjord till tävlingen ? :D

Ha det gött

Eas

Publicerat
  • Författare

Nu ska vi inte stressa upp oss med nå tävling så här direkt :P

Lägger in den andra fällisen jag gjort åxå. Lite enklare men jag gillar den nog ändå bättre än den med damaskblad.

post-806-0-34398800-1297112447_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

tyckte stålmannen blev cool som bara den, fast favoriten är fällkniven :wub:

Båda fällisarna är till salu. Bägge är gjorda från grunden. Chassie och allt. Priset är därefter ;)

Publicerat

Fina saker!

Publicerat

Riktigt fina knivar :).

Seved

Publicerat

Riktigt snygga knivar.

Visst är det så att det går i perioder det där att pyssla med knivmakeri.

Publicerat

Hej,

Vilka fantastiska knivar! Tycker mig känna igen formerna och har en gissning... men det är det där med Boden som jag inte får att stämma. Det gör att det Kan gå s nett...

//Niclas

Publicerat

...men jag upptäckte just att jag gissade fel, du är 28 år så det... hmmmm... stämmer inte.

Publicerat
  • Författare

Det gör sällan det! ;)

Publicerat

Grymt snygga knivar :wub:

Speciellt nr 2 uppifrån -_--_-

Publicerat

Vad glad jag blir!! Ännu en som gör riktigt fina knivar! Läckra godsaker. :wub: Det är bara till att gratulera! ^_^