Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

en nybörjares funderingar.....HJÄLP !

Featured Replies

Publicerat

jaha, då var den första kniven någonsin på g...

har kapat till ämnet och gjort mall..

ska brra hål för tången nu..och då uppstår en fundering...

tången är ganska lång och borrarna är ganska korta.....ska man kapa tången efter hur långa borrarna är då eller finns det något superknep...

hur lång behöver tången vara???

det kan faktiskt vara så att jag är ganska blond!!! :):blink:

Publicerat

Vad jag kommer ihåg från en av Kimmos knivtrådar så var det ca 5 cm tånge som behövdes, beroende lite på om du har olika ämnen längst bak eller om det är ett o samma ämne från mitten på skaftet till slutet.

jag kan ha fel , o då får ni gärna rätta mig ^_^

MVH

Eas

Publicerat

Jag kapar tangen kanske två cm innan slutet på skaftet. (har inte gjort någon igenomgående än.)

Tror man kan klara sig med kanske fem cm också men har man många lösa bitar som skall limmas vill man har det hyffsat lång vill jag tro...

Sedan hjälper det att fila ojämnheter i tangen så att aralditen biter ordentligt. En polerad tang kan nog släppa om man har otur...

Publicerat
  • Författare

men....om tangen är ca 10cm och borren är 6cm och jag har ett ämnesbyte ca 2 cm från ändan dvs 8cm in på ämnet...

är det bara att försöka hitta längre borrar eller finns det något annat knep???

Publicerat

Nordellknives har långa borrar :). Kolla på hemsidan det finns lite olika diametrar.

Seved

Publicerat
  • Författare

tack seved!

det innebär med andra ord att jag inte kommer längre idag!

attans....... :P

Publicerat

Ha ha ja tyvär. Nu är du sugen va. :). Känner igen det där. Du får fixa till tången. Har du gjort jack i den, så kan man med fördel tunna den lite i spetsen och spetsa till den lite.

Seved

Publicerat

Borra från båda hållen. Från baksidan kan du borra med en större borr och sen gör du en bit som passar i hålet. Då får du det du vill ha plus att du får en snygg detalj där bak på kniven.

Eller så gör du en ändknopp som du limmar fast och pluggar genom att borra in 2 mindre trä eller metallstänger mellan de sista bitarna. Jag brukar grovforma kniven innan jag borrar de små hålen i kniven för "armeringen" till ändknoppen. Då är det ingen risk att man borrar på lite fel ställe så pluggarna kommer fram i slipningen. Blir finemang ;)

Publicerat

Borra från båda hållen. Från baksidan kan du borra med en större borr och sen gör du en bit som passar i hålet. Då får du det du vill ha plus att du får en snygg detalj där bak på kniven.

Eller så gör du en ändknopp som du limmar fast och pluggar genom att borra in 2 mindre trä eller metallstänger mellan de sista bitarna. Jag brukar grovforma kniven innan jag borrar de små hålen i kniven för "armeringen" till ändknoppen. Då är det ingen risk att man borrar på lite fel ställe så pluggarna kommer fram i slipningen. Blir finemang ;)

Japp det är en variant oxå. :)

Seved

Publicerat
  • Författare

något värt att tänka på, hade ju faktiskt tänkt att ha en mässingsplatta i änden på kniven, då borde man kunna borra från två håll!