Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Måla bössan

Featured Replies

Publicerat

Hej all tokiga gör det självare.

Som några vet så har jag renoverat en gammal husqvarna.

Det enda som är kvar nu är att fixa den slitna blåneringen. Men eftersom jag inte gillar färgen på blåneringen utan villa ha den mattsvart så ska den målas.

Fick tips av Christian på en färg, men nu till frågorna.

Skall pipan och lådan blästras först och sedan lackas. Hur många lager färg kan det behövas, ska den förseglas med någon form av klarlack.

Och nu till den sista och viktigaste frågan.

Finns det någon här på forumet som kan göra det och hur mycket skulle det kosta.

//Waxin

Publicerat

Det finns väl mattblånering. Ser ju mattsvart ut. Eller har jag fel där? :wacko:

Publicerat
  • Författare

Det finns väl mattblånering. Ser ju mattsvart ut. Eller har jag fel där? :wacko:

Mycket möjligt men jag tänkte det skulle bli billigare att måla.

Bösskrället har redan kostat en del och är en bruksbössa som jag inte kommer behandla med bommulsvantar så det behöver inte bli sådär skitbra bara hyffsan.

Missförstå mig rätt nu, givetvis tänker jag inte vara elak mot bössan med flit.

Publicerat

Duracoat eller Guncoat,

känns som de ytfinish som är lättast att arrangera med,

hållbara är de också.

Jag är inte klar på vilka det är som kan arrangera med sådan målning.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ja så heter den, tack C.

Min kusin är gift med en kille som har en billackeringsfirma kom jag på, men han bor typ 30 mil härifrån så det kanske blir ett projekt för sommaren.

letar jag så hittar jag förmodligen både blästerskåp och färgsprutor i min närhet, men lat så in i helvetet är jag också. ^_^

Publicerat

tror torsbo tar 1800 kr för att duracoata bössan. annars kan du beställa från durano.no de har även en instruktion som menar på att det inte är direkt svårt. verkar inte heller som man behöver blästra pipan.

Publicerat

Jag kommer precis in från garaget där min brno ligger och torkar efter att jag Duracoatat pipan på den.

skitenkelt

Blanda Duracoaten med härdaren 12:1

häll i airbrushen

måla

8 gram Duracoat räckte till en pipa + underbeslag + en Lee våg som jag har som bokstöd :lol:

Andreas

Publicerat

Köpte från Norge

http://durano.no/

Andreas

Publicerat

Resultatet. 22 hornet för ripjakten och lockjakt

Bössan

5fc21775-bc37-b77a.jpg

Pipan

5fc21775-bc56-f78f.jpg

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Publicerat

Köpte från Norge

http://durano.no/

Andreas

hej! är det den matta eller blanka färgen du har använt?

• 2 years later...
Publicerat

Ny på forumet och ser att denna tråd är några år gammal men varför inte återvinna den som allt annat idag?

Håller på att renovera min nyköpta stiga mauser 96a och har slipat ner min blånering och såg och blev tipsad om dessa duracoat kiten men min fråga är om jag köper norrmännens shake n spray lite som det hette samt en burk clear duracoat kan jag då möjligtvis använda deras "sprayburk" två ggr? en till det svarta samt till klarlacken? tänkte svartmåla pipan/lådan och sen polera upp underbeslaget och klarlacka det med duracoaten i och med jag tror vanlig klarlack inte kommer hålla i längde?!

Publicerat

Fan, skulle aldrig kommit in hit.... Nu vart jag väldigt sugen på ett sommar projekt jag hade tänkt göra förra sommaren. Behåller jag min Park Hale 6,5 behöver jag ett större vapenskåp om jag ska köpa en kombi nu och det ska jag. Äsch, klart jag måste ha kvar den nu när jag fick lite ny glöd. Får nog bli att damma av min airbrush leka lite med duracoat, tänkte göra det i sommras men blev aldrig av.

Isf blir det att lacka dämpare i cammo, kolv i samma kammo och sen lägga pipan mörkbrun.

Någon som vet om det finns överdrag till AP 9000L i cammo eller likande?

Publicerat

Ny på forumet och ser att denna tråd är några år gammal men varför inte återvinna den som allt annat idag?

Håller på att renovera min nyköpta stiga mauser 96a och har slipat ner min blånering och såg och blev tipsad om dessa duracoat kiten men min fråga är om jag köper norrmännens shake n spray lite som det hette samt en burk clear duracoat kan jag då möjligtvis använda deras "sprayburk" två ggr? en till det svarta samt till klarlacken? tänkte svartmåla pipan/lådan och sen polera upp underbeslaget och klarlacka det med duracoaten i och med jag tror vanlig klarlack inte kommer hålla i längde?!

Nu är ju jag norsk, men... Skit i grannlandet iaf denna gång. Jaktpasset.se eller vildsvin.se tex säljer ju också det. Känns onödigt att beställa från norge när det inte blir billigare? Ja du kan ju absolut använda själva bruken 2ggr och jag tror det räcker sålänge du snålar med gasen. Hade jag varit du hade jag lånat en airbrush av någon eller bett någon göra det som har en. Blir ju ca 1/2 priset och så slipper du snåla med både färg och med gas.

Publicerat

Jag kommer precis in från garaget där min brno ligger och torkar efter att jag Duracoatat pipan på den.

skitenkelt

Blanda Duracoaten med härdaren 12:1

häll i airbrushen

måla

8 gram Duracoat räckte till en pipa + underbeslag + en Lee våg som jag har som bokstöd :laugh:

Andreas

Vad krävdes det för underbehandling för att kunna göra detta?

Publicerat

Om det är blånerat underlag krävs att man skrubbar det med Scotsbrite, den gröna väven, hårt för att rugga upp ytan, om fosfaterat eller blästrat krävs enbart tvätt med avfettning, breakleen motsvarande och sedan kan man köra på med målningen.

/Christian

Publicerat

Tackar!

Antar att det helgerån att göra detta på en brytbössa, men jag är lite sugen på att snygga till Browningen lite.
Alternativet är förstås att blånera om den, men av någon anledning snöade jag lite in på att göra så här istället.

Publicerat

Ken1 har gjort motsvarande på någon hagelbock och på en SvS med om jag minns rätt, som jag ser det är det upp till var man att hålla sitt vapen som denne önskar. Det finns flera moderna hagelbockar som har pipset som är matta i blåneringen, dvs inte alls olika den yta som blir resultatet vid målning. /CHristian

Publicerat

Ken1 har gjort motsvarande på någon hagelbock och på en SvS med om jag minns rätt, som jag ser det är det upp till var man att hålla sitt vapen som denne önskar. Det finns flera moderna hagelbockar som har pipset som är matta i blåneringen, dvs inte alls olika den yta som blir resultatet vid målning. /CHristian

Stämmer bra. Sprayade sidan efter som det blev rostangrepp på den efter ett par bad nere på ön :biggrin: köpte burken på en billighetsaffär för typ 50kr. Efter ganska omild behandling har det skavt av lite färg men vad är problemet bara att spraya lite mer :thumbsup: