Publicerat Februari 8, 201115 yr Jag har precis tagit fram två edc modeller och det här är en av dom. Den är gjord i UHB15LM. Men jag har skurna i AEB-L oxå. Stålet är 3 mm tjockt och lägnden är 158 mm och bredden 30 mm. Vad tycker ni. Seved
Publicerat Februari 8, 201115 yr De kommer att bli klockrena flåknivar, den saken är säker! Skär du ut dem med skärmaskin (laser, gnist, vattenjet) eller slipar du fram dem? Jag provade att slipa AEB-L hemma men jag har kraftiga problem med värmeutvecklingen... Vill liksom inte sabba egenskaperna i stålet.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare De kommer att bli klockrena flåknivar, den saken är säker! Skär du ut dem med skärmaskin (laser, gnist, vattenjet) eller slipar du fram dem? Jag provade att slipa AEB-L hemma men jag har kraftiga problem med värmeutvecklingen... Vill liksom inte sabba egenskaperna i stålet. Ja jag tror det va . Jag är lite exalterad över den här faktiskt. Jag gillar den skarpt. Dom här är laserskurna. Det är ingen fara att du sabbar nåt, det enda är med lufthärdande stål är att dom kan ta härdning om dom blir uppvärmnda och då är dom hårdare att slipa i och borra går inte så bra. Men man ska inte hetta upp dom i onödan.Det är viktigt att ha bra band när man slipar. Annars nöter det mest och bygger upp värme. Seved
Publicerat Februari 8, 201115 yr den kommer att bli grymm i skogen den saken e klar vad betyder UHB15LM ? för mig kan det lika gärna stå SEGKB Ha det najs Eas Ps vad kostar ett sådant fint blad ?
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare sådär skall ett jaktblad se ut kort och brett Andreas Ja jag gillar den skarpt. Japp jag tror den skulle funka fint som flåkniv. Kul att du gillar den. Seved
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare den kommer att bli grymm i skogen den saken e klar vad betyder UHB15LM ? för mig kan det lika gärna stå SEGKB Ha det najs Eas Ps vad kostar ett sådant fint blad ? Tackar Ha ha ja det är inte lätt med alla legeringar, det är en snårig djungel, burr. Att det är ett kolstål från Uddeholm 0,7% kol bla. Dom kostar 300 pix Seved
Publicerat Februari 8, 201115 yr Dom kostar 300 pix Pax för ett! Lägger 300 spänn i lådan med träbitarna!
Publicerat Februari 8, 201115 yr meh !! Pax för det andra :lol: SEGKB vet jag vad det e i alla fall Seveds Egna Gjorda Kniv Blad. MVH Eas
Publicerat Februari 8, 201115 yr Jäkligt snyggt, vore kanske ett blad att testa göra sitt första egna skaft till
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Pax för ett! Lägger 300 spänn i lådan med träbitarna! Har bara detta färdigt och tänkte göra en kniv av det. Men jag kan göra ett åt dej. Så kan du sätta in pengar när det börjar bli färdigt. Seved
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare meh !! Pax för det andra :lol: SEGKB vet jag vad det e i alla fall Seveds Egna Gjorda Kniv Blad. MVH Eas Ha ha bra förkortning Seved
Publicerat Februari 9, 201115 yr Jätte fin Seved. Seveds blad är kanon då jag själv har använt hans blad o vet det :-)
Publicerat Februari 9, 201115 yr Riktigt fint! Inte för att man blir sugen på att börja med ännu en kniv man inte avslutar...
Publicerat Februari 9, 201115 yr Författare Riktigt fint! Inte för att man blir sugen på att börja med ännu en kniv man inte avslutar... Tackar . Jo jag vet hur det är. Seved
Publicerat Februari 9, 201115 yr Tjusigt värre Seved! Av egen erfarenhet kan jag säga att man inte blir missnöjd med Seveds blad, grymt slipade och fantastisk känsla i näven! //Ola
Publicerat Februari 9, 201115 yr Har bara detta färdigt och tänkte göra en kniv av det. Men jag kan göra ett åt dej. Så kan du sätta in pengar när det börjar bli färdigt. Seved ska bli kul att se den färdig gillade bladet så... kommer den ut till försäljning eller är den beställd ? /Jocke
Publicerat Februari 9, 201115 yr Författare ska bli kul att se den färdig gillade bladet så... kommer den ut till försäljning eller är den beställd ? /Jocke Ja jag är själv lite spänd på den. Nej inte beställd, den kommer upp till beställning sen. Seved
Publicerat Februari 9, 201115 yr Författare Tjusigt värre Seved! Av egen erfarenhet kan jag säga att man inte blir missnöjd med Seveds blad, grymt slipade och fantastisk känsla i näven! //Ola Tackar Nylander Kul att du är nöjd med bladet. Seved