Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snabbtorka trä?

Featured Replies

Publicerat

Sågade en självdöd undertryckt ek i skogen när jag gallrade i år. Stenhård men med fina skiftningar som skulle kunna framträda ännu mer med slipning och bets. Sågade även en vril från en hassel i vintras (det måste vara lite ovanligt?)Skulle vilja göra något med tvärsågning men är rädd för att trät spricker om jag tar in det och värmer på för att torka. Att man kan torka trä i stora torkar vet jag för vi säljer ved men jag vill ju inte att det ska spricka. Hade ju velat använda trät nu! Har ni något tipps? Här kanske den omtalade fritösen kan komma till nytta?

Publicerat

Jag har så pass mycket material så att lite svinn gör inte så mycket, därför brukar jag peta in bitar i micron när jag blir rastlös och otålig. Däremot verkar ek enl mina erfarenheter vara lite svåra att torka utan sprickbildning. Har väl inte kört många ekbitar i micron men den jag körde sist fick en spricka fast den legat och torkat i garaget i nästan ett år.

Hur som helst så börjar jag med att såga upp bitarna med "marginal", både i tjocklek och längd så att om det börjar spricka så kan jag såga bort den/de ändarna. Limma sen alla ytorna med trälim. Tjockleken vill jag ha för att kunna såga bort limytorna om jag ska skicka till stabbning samt att om bitarna vrider sig så kan man kapa till det senare. Sen brukar ju lim ha en förmåga att sätta sig i slippappret också. Limmet är viktigast på ändträt och jag inbillar jag mig att det gör att vattnet i trät avdunstar mer kontrollerat. Limmar gör jag även om jag torkar bitar på vanligt sätt. Den första hälften vatten i en färsk träbit brukar dunsta rätt snabbt eftersom de ligger mellan fibrerna i trät. Resterande 20-25% är bundet till cellerna och tar längre tid att torka ut med mindre sprickbildning som följd.

I micron kör jag bitarna korta intervaller tills bitarna börjar bli varma och släppa ifrån sig fukt, låter de svalna och kör in dem igen. Jag kollar vikten på bitarna hela tiden och skriver upp det med blyerts på varje enskild träbit, och när viktkurvan planat ut så börjar bitarna vara torra. För husfridens skull kan man lägga bitarna i en fryspåse så luktar det mindre :wacko: . Vänd sen bara på påsen till nästa omgång. Jag brukar även låta dem svalna på en tidning under köksfläkten för att undvika att få hela familjen emot sig.... ;)

Vattenhalten antar jag skiftar med årstiderna, men jag kan nog tänka mig att du ska bort med ca 40% innan det går att använda.

Nördigt! Jepp!!! :blink:

//Niclas

Publicerat
  • Författare

Nördigt! Jepp!!! :blink:

//Niclas

Du är i gott sällskap!

Tack för utförligt svar! Ska ge mig ut och såga ut några lämpliga ämnen som får genomgå lite olika experiment. Ska prova med micron. Kom på en annan metod: Om man tar ett ämne (typ tvärsågar ur en stock eller gren) och spänner om det med slangklämmor modell större och sedan svettar det i ugnen eller på ett element på väldigt svag värme skulle det motverka sprickor? Är inte begåvad med stans bästa tålamod och har därför ägnat livet åt att kompensera det på så många dumma sätt som möjligt! :wacko:

Publicerat

riktigt snabbtorkning gör man i micro och har träet placerat i vakum i micron

har bara gjort det med spån för att kolla fuktkvot men det går fort

Publicerat

50grader i varmluftsugn, skulle det fungera?