Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta med en pinne upp till 40 meter?

Featured Replies

Publicerat

Ibland hör man folk som påstår både det ena och det andra om hastigheten på sin båge och hur dom med den enda pinne fixar att skjuta upp till 40 meter utan att kompensera. Detta är inte riktigt sant.

Läs artikeln i länken nedan. Den är riktigt bra och där kan du se hur mycket en pil faller i olika hastigheter.

Sen är det bara att göra en egen pilbanetabell och hitta den mest optimala inskjutningsavståndet för just din båge.

http://archeryreport.com/2010/03/arrow-flight-fact-fiction-pin-40-yards/

ytterliggare en länk i ämnet:

http://archeryreport.com/2010/08/setting-first-pin-40-yards/

Publicerat

JS- inte för att vara sådan men

ett sådant påstående (som du nu iofs har belyst hur fel det är) stöter man lika ofta på inom vanligt skytte,

av någon anledning är någons bössa/kaliber sådan att den inte behöver korrigeras för ut till X-meter.

Typiskt sätt är ägaren/brukaren till sagda vapen/båge stensäker på sin uppgift men när man sen frågar hur ser kul/pilbanan ut, var har du max överslag,

eller hur mycket justerar du för på Y meter så får man nästan garanterat en god dag yxskaft svar.

Sanningen är den att samma person antingen,

tror sig skjuta på 40 yards, när det egentligen är närmare de 30 som han är pilställd för med sin 1 pinne, eller för krutvapen, typ 150 meter snarare än de påstådda 300 meter som skulle varit aktuella alternativt omedvetet kompenserar för de längra avstånden med att ta en högre riktpunkt i målet, vilket ofta är adekvat som åtgärd.

Noterbart är att jag med undantag för en, 1 person inte har lyckats övertyga en sådan som du talar om, "det går rakt i"-person att under ordnade former låta provskjuta sitt vapen/båge och verifera att det inte bara är snack,

de lever helst i sin egen förvissning om att de har "rätt".

Jag tycker att det var en mycket bra trådstart av dig detta, det behövs påminnas alla om att pilar såsom kulor är balistiska projektiler och som sådana underkastade vissa fysikaliska regler.

/Christian

Publicerat
  • Författare

JS- inte för att vara sådan men

ett sådant påstående (som du nu iofs har belyst hur fel det är) stöter man lika ofta på inom vanligt skytte,

av någon anledning är någons bössa/kaliber sådan att den inte behöver korrigeras för ut till X-meter.

Jo, det var en av anledningarna till denna trådstart. Vissa påstår att deras båge skjuter ut till 40 meter med en pinne.

Min båge skjuter ut till 200 meter eller mer med en pinne. Men jag lär hålla duktigt högt med min enda pinne då! :lol:

Enligt länkens tabeller fixar inte ens dagens snabbaste bågar 0-40 meter utan att man kompenserar riktpunkten.

Bra att veta för skyttar så man inte har en övertro till sin båge. Sen är det ju så att hastigheten spelar mindre roll. Det som räknas är skytteträning i stora mängder. Genom denna träning får du en tillit och kännedom om din båge/pil som är direkt avgörande i en jaktsituation,

Publicerat

Man räknar väl inte från 0-40m? Skjuter man in bågen på 25m då är det 15m kvar till 40m,borde ju inte va helt omöjligt att skjuta med dropp på ca4-5cm upp till 40m med en snabb båge?

Publicerat

Man räknar väl inte från 0-40m? Skjuter man in bågen på 25m då är det 15m kvar till 40m,borde ju inte va helt omöjligt att skjuta med dropp på ca4-5cm upp till 40m med en snabb båge?

30-zero-40-yards.jpg

Läs själv och fundera på din utsaga, skalan är i tum, dvs 2,54 cm

Med ett noll på 27 meter eller 30 yards har du ett drop med den snabbaste bågen på 4 tum eller 10 cm, dvs det dubbla du anger och det är till 36 meters avstånd, för att göra det till 40 meter lär dropet bli över 5 tum.

Så man får väl, dra sina egna slutsatser,

den långsammaste bågen har ett överslag på 4 tum och ett underlag om 8-9 under samma förutsättningar eller på svenska överslag på 18 meter med 10 cm och ett underslag på 36 meter med 40 cm.

Nåja det var ju detta "mytiska raka skott" som JS ville klargöra att det inte existerar som var motiveringen till tråden.

/Christian

Publicerat

Lösningen är enkel:

Skjut in bågen på 25 meter och backa till 40 och se vart pilen träffar när du siktar mitt i..! ;)

Om man övat mycket, så tror jag man omedvetet kompenserar höjden när man ser att det är längre än inskjutningshållet..

Publicerat

Oki är det så pass mkt... då borde längden på skytten påverka oxå på pilbanan en del?

Ex.om ena skytten är 160cm och den andra 190cm?

Publicerat

Oki är det så pass mkt... då borde längden på skytten påverka oxå på pilbanan en del?

Hur tänkte du då?

Pilen avlossas från en viss höjd, den är riktlinjen eller linjen via siktet/pinnen och ses som ett nolläge, med begränsningen nedan kommer det inte att ha någon påverkan alls på banan.

Begränsningen är den att om man skjuter i kraftiga vinklar, då minskar dropet i pil/kulbanan med anledning av att gravitationen får en annan vektor på dess inverkan på projektilen.

För pilars bana har detta enbart betydelse vid skytte från treestands som jag förstår det, har dock ingen egen erfarenhet det.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Längden på skytten har ingen påverkan på pilbanan. I alla fall inget som är mätbart. Det som påverkar pilbanan är hastigheten på projektilen. Men en längre skytt har förmodligen även längre armar och får således en längre total draglängd. Drar man långt så får man högre hastighet av att den s.k "power stroken" blir längre. För varje tum som du ökar draglängden så får du 10-15 fot/sekund högre hastighet.

Väder och vind har sin påverkan på pilen på längre håll. Jag har skjutit på 30 meter i halvstorm utan att märka nån större skillnad på träffpunkten jämnfört med när det är vindstilla.

Publicerat
  • Författare

För pilars bana har detta enbart betydelse vid skytte från treestands som jag förstår det, har dock ingen egen erfarenhet det.

/Christian

Den påverkan som skytte från treestands har är inte speciellt stort. Om du inte sitter i ett torn 25 meter upp i luften. :lol:

Från torn mellan 3-6 meters höjd har jag inte märkt några större skillnader. Kan handla om en centimeter åt vardera hållet på avstånd till 20 meter. Inget jag någonsin brytt mig om. Däremot sköt vi en jaktstig en gång där det stupade nästan rakt ner och i botten på ravinen stod en rävfigur. Den stod 10 meter ut från avsatsen och du var tvungen att hålla lite lågt med 20 meters pinnen.

När man bedömer avstånd i dessa fall så är det bästa att ta sikte på något träd i figurens närhet och bedöma avståndet rätt ut.

Även om du har 30 meter stup ner till figuren så siktar man som om det var 20 meter till den, eller strax under.