Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur man bygger en Purdey

Featured Replies

Publicerat

Många där ute drömmer kanske om en Purdey, men de flesta av oss får nog nöja oss med att se hur de tillverkas.

Finns på

Håll till godo

/v

Publicerat

Ja vad säger man... Har provat några Purdeys och de är sjukt välbalanserade för höga fåglar men har en prislapp därefter också...

Hade jag pengarna skulle jag nog köpa mig ett par B25 Custom. En i kaliber 20 och en i kaliber 28 :wub:

Publicerat

Uff.. <_<

Bor i fel land och har fel inkomst :angry:

Mvh!

Publicerat

Har aldrig skjutit eller svingat med en hagelbössa som kostat över 10,000. så jag kan inte säga så mycket om hur de är MEN jävligt vackra är dom.

Publicerat

Äh, jävla snikbössor ju...

//Fitz

Publicerat
:lol:
Publicerat

Det där var lite andra doningar än min gamla Bajkal (Made in USSR)!! :o

Okej jag erkänner, filmen väckte ett visst ha begär!! :wub:

Men jag tror inte plånboken tillåter det! :blush:

Publicerat

Har aldrig skjutit eller svingat med en hagelbössa som kostat över 10,000. så jag kan inte säga så mycket om hur de är MEN jävligt vackra är dom.

Jag har svingat hagelbössa för över två mille men skjuter den bättre än en för 10000? Nop, det gör det inte. :blush:

Publicerat

Kärlek :wub:

Publicerat

Den dyraste hagelbössa jag har känt på var en Perazzi MX8, för någonstans 70 tusen.

I samma veva kändes och svingades det med bössor för mellan 8-15 tusen.

Jag är ingen expert på flyktskytte men den korta bekantskapen räckte för att inse en sak: Det finns en anledning till olika prisnivåer...

När man sedan började kolla finish och detaljer blev det ännu tydligare.

En Purdey eller H&H för en miljon. Tja, varför inte?

Folk betalar uppenbarligen de pengarna för t.ex en bil, vilket verkar riktigt idiotiskt.

Då är dessa vapen rena fyndet, när det gäller värde i långa loppet.

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

Tanken att det tar runt 500 timmar per bössa är imponerande. Speciellt i dagens massproducera-vad-som-helst-och-släng-när-den-är-utsliten-om-1år tillverkningsstrategi.

Man kan undra hur lång tid det tar för Benelli att fräsa ut en bössa som min M2. Nu betalar man ju givetvis inte i närheten och Benelli serieproduceras medan varje Purdey är individuellt byggd.

Men men.

Antagligen så sa Hipshot det bäst.

Fel land, fel inkomst.

Publicerat

Tack för en bra och intressant länk!

Visst är det så att det känns skillnad på en bra handgjord bössa och en massproducerad dylik, men samtidigt så har ju Wizard rätt (som vanligt!), den skjuter ju inte nödvändigtvis bättre! Sen är ju balansen en väldigt subjektiv sak........en del tycker ju uppenbarligen om gamla Baikal och dyl. och det är absolut inget fel i det, man ska trivas och träffa med sin bössa, punkt slut, sen är det ju skit samma om det kostar 50 spänn eller 2 mille.

beträffande prisvärdhet vetefan om inte Purdey, men kanske framför allt Perazzi (runt 65000:- från start), är mer prisvärd än Benelli tex, en M2 med gjuten plastkolv, snabbproducerad mekanism och pipa kostar säkert inte mycket att framställa utan man får säkert betala en del för namnet, men så är det ju alltid.........

Publicerat

Tack för en bra och intressant länk!

Visst är det så att det känns skillnad på en bra handgjord bössa och en massproducerad dylik, men samtidigt så har ju Wizard rätt (som vanligt!), den skjuter ju inte nödvändigtvis bättre! Sen är ju balansen en väldigt subjektiv sak........en del tycker ju uppenbarligen om gamla Baikal och dyl. och det är absolut inget fel i det, man ska trivas och träffa med sin bössa, punkt slut, sen är det ju skit samma om det kostar 50 spänn eller 2 mille.

beträffande prisvärdhet vetefan om inte Purdey, men kanske framför allt Perazzi (runt 65000:- från start), är mer prisvärd än Benelli tex, en M2 med gjuten plastkolv, snabbproducerad mekanism och pipa kostar säkert inte mycket att framställa utan man får säkert betala en del för namnet, men så är det ju alltid.........

Huruvida jag har rätt eller fel kan vi nog diskutera :P

Men om vi skall prata om vad som är prisvärt och vad som inte är det kan jag meddela att om man köper en begagnad Purdey, H&H eller motsvarande så kan man skjuta en säsong med den bössan och sedan sälja den för EXAKT vad man betalade för den!

Jag har t o m en polare som köpte ett numrerat par Purdeys, jagade säsongen med frugan och sålde med ett antals tusenlappar i vinst.

Dock bör man ha lite pluring i fickan innan man börjar med detta men det är en annan femma... :blush:

Som jag har skrivit förut, jag sålde alla mina dyra bössor till förmån för min Browning, visserligen inte den billigaste bössan på planeten den heller, men den skjuter så jävla mycket bättre i mina händer.

Dock brukar en bössa för 70k+ hålla längre än en dito för kanske 15k i nypris.

Gravyren är det som kostar skjortan oftast och därför har jag en helt ograverad bössa.

Den bästa bössan är den som träffar! (Speciellt om det står Browning på den :lol:)

Publicerat

Purdey, H&H, Boss m.fl. har ju helt otroliga brand names.

Dom behöver knappast göra reklam, om man säger så...

Sen betalar man en del för aristokratin och mystiken kring dessa märken. Det är ju en del av hela prylen.

När det enbart gäller bruksegenskaper och slitstyrka blir det lite annat.

Jag har svårt att tro att en bra bock från Browning, Beretta eller Perazzi skulle hålla sämre än en engelsk SBS...

Jag skulle kunna leva med H&H:S cylinderrepeter också, för den delen ;)

Med lång slank pipa, givetvis i .375 H&H eller dito .300

Men en Browning 525 med grade 5 gravyren skulle gärna få komma hem hit också...

mvh Danne

• 2 years later...
Publicerat

Hittade denna på samma tema

http://youtu.be/fac892fHBME

en och en halv timme med hagelporr. Man bör titta på den själv, ointresserade (läs frun och ungarna) överväger att kontakta psyket annars :woot:

/M