Hoppa till innehåll

Stämpel


Lilltysken

Recommended Posts

För en tid sedan beställde jag en stämpel med mina initialer i runskrift.

När denna anlände var ju tvungen att göra ett skaft så att jag inte bränner mig när jag tar ut stämpeln ur glöden.

Tanken är att jag ska bränna in initialerna i mina knivslidor.

Lite mässing masurbjörk med infälld älg.

P1110980-1.jpg

P1110979.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan va coolt . en sån e jag på jakt efter. var ,hur när ???

MVH

Eas

Tack Eas!

Bor man i eller runtom Norrköping vet väl dom flesta vart Norrköpings gravyranstalt ligger.

Hursomhelst åkte jag dit med en skiss jag hade och resultatet blev enligt mig själv exakt som skissen.

Men jag tror ärligt talat att vem som helst med en cnc maskin klarar av att göra en stämpel.

Skaftet är dessvärre one of a kind Hehehehe..

Hälsningar Nicke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. dit skall jag ,det e bara 43 mil enkelresa :lol:

har letat stämplar jag med o skrivit till en del ,men dom har bara scrapbooking grejer o börjar bli trött på de..

vad kostade din stämpel ?

MVH

Eas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. dit skall jag ,det e bara 43 mil enkelresa :lol:

har letat stämplar jag med o skrivit till en del ,men dom har bara scrapbooking grejer o börjar bli trött på de..

vad kostade din stämpel ?

MVH

Eas

Tja Eas!

Min stämpel kostade 400:-.

Nu vet jag att dom hade jäkligt mycket å göra just nu bara så att du vet,för jag skulle tydligen få vänta ett

tag på stämpel nr.2,Den ska jag nämligen ha till knivblad längre fram,och den måste ju vara

en aningen lite hårdare.

Nicke (Lilltysken)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

As fränt :-)

Visst är det Kimmo!

Jag tappade nästan hakan :o när jag va inne å hämtade den.

Visst är dom duktiga,Norrköpings Gravyr Anstalt,lägg det på minnet ;)

Nicke (Lilltysken)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det bir nog en sån vart efter. hittils har jag bara närkt för hand :-)

Det är väl kanske lite mera seriöst det du gör.

Jag hade lite tankar åt guld och silversmeds stämpel när

jag beställde min.Plus att jag inte visste riktigt hur jag skulle

få till bokstäverna i runskrift snyggt. Men det fixade grabbarna i Norrköping bra.

Nicke (Lilltysken)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att den där stämpeln är kanon :)

om du skaffar en sån kimmo får jag ju skicka alla knivar på stämpling ;) tänk på de hehehe

/Jocke

Tack 30-06!

Men jag tror inte du ska uppmana Kimmo att skaffa en :angry: .Ska han stämpla åt dig,ja då vill nog alla som köpt knivar av honom ha stämplar också. :D .

Det innebär att han kommer att få stämpla sig igenom 2011. :lol::lol:

Inte en kniv skulle vi få se :lol: .Just kidding. ;)

Nicke (Lilltysken)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det Kimmo!

Jag tappade nästan hakan :o när jag va inne å hämtade den.

Visst är dom duktiga,Norrköpings Gravyr Anstalt,lägg det på minnet ;)

Nicke (Lilltysken)

Ligger de kvar på S:t Persgatan...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klockers!

jag har funderat på en till knivbladen mina så jag ska kolla det där lite!

För läder gjorde jag bara så att jag tog en bit renhorn och en dremel och vipps så hade jag en stämpel. Jag gjorde min bakvänt så bokstäverna sticker upp och ett litet område runt dessa pressas ner. Blev betydligt bättre än jag först trodde.

Var ganska enkel procedur så Kimmo du kan nog göra dig en själv om det bara är tänkt till läder. Till stål räcker renhorn dock inte så långt ;)

Lilltysken: Du behöver inte värma för att få en stämpel att synas i lädret. Blött eller rättare sagt när lädret börjar torka litegrann så pressar man lätt in mönster eller en stämpel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ligger de kvar på S:t Persgatan...?

Ja då!

Det ligger kvar.

Men som sagt,när jag var och hämtade min stämpel hade dom häcken full. moona.gif

Hälsningar Nicke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klockers!

jag har funderat på en till knivbladen mina så jag ska kolla det där lite!

För läder gjorde jag bara så att jag tog en bit renhorn och en dremel och vipps så hade jag en stämpel. Jag gjorde min bakvänt så bokstäverna sticker upp och ett litet område runt dessa pressas ner. Blev betydligt bättre än jag först trodde.

Var ganska enkel procedur så Kimmo du kan nog göra dig en själv om det bara är tänkt till läder. Till stål räcker renhorn dock inte så långt ;)

Lilltysken: Du behöver inte värma för att få en stämpel att synas i lädret. Blött eller rättare sagt när lädret börjar torka litegrann så pressar man lätt in mönster eller en stämpel.

Tack kråkan!

Anledningen att jag bränt märket var att jag köpte rårandsläder(Inte vegetabiliskt).

och detta kan man inte välja tjocklek på samma sätt som vegetabiliskt.Huden jag köpte är endast 1½ mm tjock, så jag trodde att märket skulle gå tillbaka då.Men det är förstås en bra idé,att vänta tills det börjar torka lite.Tackar och Bugning.gif för tipset.

Nicke (Lilltysken)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder bara rårandsläder till mina slidor och då 3-4mm tjockt. Ett tunnt har jag provat men det blev så fult så jag har inte provat igen. Tror det beror på att det torkar för mycket eller nåt sånt. Blev som sprickigt och hård yta. Ett tunnt läder torkar ju fort så du får inte vänta för länge.

Det är bara testa sig fram. Gå gärna en läderkurs (jag gjorde inte det) och det tog ett djävla tag innan man börjar få till nå vettigt när man måste testa sig fram hela tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder bara rårandsläder till mina slidor och då 3-4mm tjockt. Ett tunnt har jag provat men det blev så fult så jag har inte provat igen. Tror det beror på att det torkar för mycket eller nåt sånt. Blev som sprickigt och hård yta. Ett tunnt läder torkar ju fort så du får inte vänta för länge.

Det är bara testa sig fram. Gå gärna en läderkurs (jag gjorde inte det) och det tog ett djävla tag innan man börjar få till nå vettigt när man måste testa sig fram hela tiden.

Exakt!

Det känns som det torkar riktigt fort.Jag känner mig så jäkla stressad när man sätter igång och ska sy ihop slidan.Dock har jag testat att mellanblöta det,och det har jag märkt att man kan vinna lite tid på.Men om det är korrekt elller inte vete tusan.Testa Testa Testa....

Jag hade annars velat haft lite mer tid på mig att prova att pauta och punsa lite.

Men det får nog vänta tills jag fått hem lte tjockare läder.

Dessutom behöver jag få lite mer rutin på att sy.Och det får man ju,när det måste gå

fort också :D .

Jag tänkte att lite senare i vår kanske sommar, våldgästa Kimmo och få mig en liten introduktionskurs, :P

/Lilltysken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...